fodring av distanshästar

M

millennia

Har pratat med vänner och olika foderrådgivare om hur man bäst utfodrar distanshästar. Svaren blir väldigt olika. Har fått ganska bra information från foderrådgivare om hur olika foder bryts ned och tas upp av hästarna generellt sett. Men de är mer insatta i hur dressyr- och hopphästar skall utfodras. För mig är det än så länge tillräckligt med mer "generell" fodring, vi skall förhoppningsvis rida vår första CR i år och då inbillar jag mig att det räcker att följa grunderna för utfodring, men det är ändå intressant att höra hur ni som rider distans tänker när det gäller foder. Vad ger ni era hästar under uppbyggnadsträning, under tävlingssäsongen, före + under + efter en tävling och när tävlingssäsongen är över? Vore spännande att höra hur ni har resonerat för att komma fram till just ert sätt att fodra. (Kanske något att ta upp i Distansryttaren?)

Annette

Först vill jag ge så mycket grovfoder som möjligt. Då har hästen en stor energireserv + vattenreserv.
Nu har jag en stressad häst och försöker hitta foder som lugnar ner honom. Havre är uteslutet. ;)
Då har jag hittat krafft groov som är ("nästan") havrefri och som dessutom har en protein/energi kvot på 10. Har fodrat med detta i 8 år nu.
Till grooven ger jag även olja för att få upp energin på ett långsamt sett.
Jag har försökt att hitta ett energirikare foder som han kan få i samband med tävling/hård träning men inte hittat ett som inte stessar upp honom. Just nu testar jag kraffts müsli för att se vad som händer.
Jag ger även tillskott av e-vitaminer och b-vitaminer. Framåt våren när passen blir hårdare och svetten rinner mer så får han även salt (finns ju lite i grooven).
// Linda

Tja inga konstigheter egentligen.

Arab, valack på 7 år, tränas 4 dagar i veckan just nu:
14 kg hö (höet är något näringsfattning så jag räknar ca +20 %.) Blandat hö med fin kvalitet annars.
1 kg hestekrafft, dock ingen havre
0,4 kg betfor.
Mineraler, vitlök, pyttelite extra kalt, salt ca 30 gram vid vila 40 vid träningsdagar. Aloe Vera juice för mage, immunförsvar och förebyggande för mugg.

Hästen är rund om magen. Utvecklar muskler normalt och äter gladeligen mycket mat!
Grunden i fodringen är för mig mycket stråfoder.
Jo ca en säck på 30 kg med morötter i veckan delar vi på tre pållar. Drygt ett kilo per dag. Sedan har de halm att äta i utestallet.

Men som sagt - ordentligt med grovfoder. Även om min är lite i rundaste laget om magen just nu....
Mycket beror på åldern och vilken typ av häst. Många hästar orkar inte äta mer än 8-10 kg så då får man fundera på annat foder.

Under tävling så är jag glad vad han än äter. Min förra stannade efter banan om hon såg gott gräs. Den här betar på tävlingsplatsen eller äter kraftfoder som är väldigt blött. Man får vara glad för det lilla då.
Före tävling och efteråt är det som vanligt. Inga förändringar.

Med risk för att bli halshuggen:
Jag tycker många distanshästar verkar få på tok för lite mat.
Visst, distanshästar får inte bulliga muskler, men att CR-hästar ser ut som 16-milare som precis gått i mål får mig att må dåligt. Lite hull är inte farligt...

Inte halshuggning....
Tja det är kanske att generalisera lite väl hårt. Man får inte glömma att vissa hästar som går disans är av den tunna typen men mår bra i alla fall. Även på den lägre nivån som då CR - 79 km är. Ibland har mat och hull inte direkt samband. Min kusins arab är en liten speta men äter som ett halvblod - hon bara är sådan.

Å andra sidan har ju jag sett många av UAEs hästar och då har vi ju feta hästar i jämförelse. Vill heller inte se revben - självklart inte!

Vad intressant att höra att ni inte ger havre. Jag har utfodrat mina hästar med bra hö(analyserat), havre och vitaminer/mineraler (b-vitaminer vår + höst) + morötter. När jag ökade havregivan blev min arab ofokuserad och kastade sig i sidled för ingen orsak på ridturerna. Vissa anser ju att havre inte alls ger heta hästar, men från kraffts foderrådgivare fick jag en bra förklaring till varför vissa hästar kan reagera så. Hon rekommenderade (förstås...) krafft groov, att byta havren mot groov och "fylla på" med havre för att se hur mycket hon tål. Jag ansåg att det var värt ett försök, så nu har jag börjat vänja in henne vid groov.

Intressant också det där med oljan som komplement till grooven, menar du att effekten blir långsam energi?

Jag ger inte betfor nu, men fick rådet att ge det under ett par veckor fram till tävling/ansträngande ridning för att hon skulle vara van vid det och kunna få extra energi före, under och efter ansträngningen. Vad tror ni om det?

Annette

Vad fick du för förklaring till havre-knäppar?
Intressant att höra, för min häst har nyligen börjat utfodrasmed havre och har också fått märkliga ryck som jag inte varit med om förut när denna ätit färdigblandningar istället.

Tja det där med havreknäppar är intressant. Har fodrat med havre i alla år. Men nu när denna burk tog slut så orkade jag inte hämta mer. Ja menar jag har ju inte givit flera kilo utan ca 400g - men de har blivit coolare nu.

Kan ge olja ibland för pälsens skull men hestekrafften är lite oljig i sig och innehåller dessutom mycket majs och hm popcorn ( vad skillnaden är vet jag inte).

Fett (olja) är en bra energikälla. Det är dessutom ett energitätt foder, dvs att det ger nästan tre gånger så mycket energi per viktenhet som kolhyderater.
Effekten blir "långsam" energi istället för kolhyderaternas "snabba".
// Linda

Hur mycket olja ska/kan man ge? Jag har ett litet korsningssto arab-vbl som är så himla tunn!
Hon äter:
8kg hö (62g smrp/kg foder 7,8MJ/kg foder)
300g havre (6dl)
180-200g kornkross (4dl)
100g kli (4dl)
240g betfor (torr 8dl strimlor)
B-vitaminer
Miner
ca 1 dl olja

Borde hon inte gå upp i hull? Jag rider henne ca 4-5ggr i veckan varav minst 2ggr är lektionsridning 1h/gång. Resten ute eller eget arbete i manege. Snitt 60min per gång inkl skritt.

Hon är så pass tunn att man lätt känner revbenen. Kan jag starta henne i CR tro?

Jag kan visa kort om det behövs.

8 kg hö är inte så mycket, orkar hon inte äta mer? Mina äter runt 14 kg/dygn, det är två 3-åringar och en 2-åring som alla står på fri tillgång. Du har ett kalasbra grovfoder så orkar hon äta mer av det vore det finnemang.

Jag tycker du kan öka maten till henne. Min egna arabvalack går på nästan 90 MJ/dag trots att han är 144 cm och enligt tabeller inte ska ha så mycket.
Försök få i henne mer hö. Öka även kornet.
Olja kan du ge 75 - 100 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Men helst max dubbla detta per dag.
EX din häst väger 400 kg. Då kan du ge max 400 g på en gång och max 800 g samma dag.
Givetvis så bör du kolla öven tänder och avmaskning.
Mitt förslag är att du ökar till 10 kg hö och 1 kg korn (behåll resten av maten som den är). Se vad som händer, du kanske måste öka mer så att hon tar sig.
// Linda

Min pålla tål absolut inte havre, blir stirrig, het och skakar i hela kroppen.
Ett litet arabsto på 11 år, äter : fri tillgång på hö och hösilage ( ca 10 kg )
6 hg korn
5 hg luzern
1 hg kli
1.5 hg linfrökaka
1 dl olja, vitaminer, morötter och lite mineraler.

Detta blir ganska mkt mat om man ska gå efter rekommendationerna men det behövs.

Tack alla för era svar!
Jag ska öka på höet lite och kornet som någon nämnde.

Törs jag åka till en CR med henne? Hur petiga är de med hullet?

Ser hon inte ut som ett benrangel så är det ingen fara.
Det är möjligt att de påpekar om hullet men att få startförbud pga hullet har jag aldrig hört talas om.
Jag har fått påpekande om hullet på en ponny jag hade innan men det var åt andra hållet, han var fet :rofl:
// Linda

Hur ser era hästars foderstat ut vintertid/sommartid?
Vilket behov räknar ni med?
Hur mycket salt blandar ni i vattnet under tävling?

ang havre.
min gammla distanspålle kunde inte heller äta havre, han kastade sig både hit å dit under ridturer och var allmänt uppstressad, bytte t,ex till gummiskor för att slippa alla omkullridningar på asfalt... :confused:
Då åt han ändå knappt ½ kilo.
Bytte till krafft groov som han åt i ca 2 månader, men slutade helt äta det sedan..(fick ändå betfor oxå) Då provade jag Fibergi och det funkade perfekt!
Kommer inte ihåg exakt foderstat då det var ett par år sedan, men han fick nog en 2-3 kilo fibergi och ½ kilo betfor /dag. och hö såklart, det var nog runt 8 kilo.
kan helt rekomendera Fibergi!! :banana: RedMills har oxå en müsliblandning helt utan havre, hästarna älskar den.=)

Nu har vi ett par hoppållar som äter 3-5 kilo havre , ½ kilo betfor, 1 dl majsolja, vitlök, morötter, B + E vitaminer, chevinal plus, kalk och fri tillgång på hösilage ,ca 20 kilo,/ dag. de är fina i hull (absolut inte tjocka) :bow:

luzernpellets, fri tillgång på bra hö och regelbunden avmaskning och tandvård brukar göra susen på smala hästar!

Mvh Emma

Jag har en arabvalack, 9 år som tränas för 8 milsritter i år.

Förr räknade jag foderstater på livet och fick en häst som oftast var för mager så nu har jag kastat allt det och tittar med ögat istället.

Han får ca 10 kg hö per dag men har under vintern gått på fri tillgång.
Till det får han numera enbart Fibergi Elit som trots att det innehåller havre inte ger de skyggningar som jag fick tidigare då jag gav ren havre. Mängden Fibergi varierar lite om det är vila eller träning men mellan 7 hg och 1 kg.

Är han tunn vilket han tidigare blev under vinter/vår så får han dessutom korn till detta.

Vanligt koksalt plus e-vitaminer med selen (selenfattigt här) får han varje dag.

Han ser fin ut, musklar sig okej, är bra i magen och har bra temperament.

Ibland blir jag orolig för att jag borde ge något mer men han fungerar mycket bra med Fibergi så jag vill inte hålla på att laborera i onödan.

/Camilla

Fibergi är det som fungerar bäst på min Queen osså.
Havre är ju totalt uteslutet på den nippertippan. Har testat flera olika sorter foder och just Fibergi är det hon håller sig lugnast på då hon är tävlingskondis.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag blir förvirrad av all information som finns där ute. Vad ska ett 2 årigt kbl äta? Går på lösdrift nu, lättfödd(?). Förra...
Svar
5
· Visningar
2 010
Senast: Sammet
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama