Fodrets väg genom hästen!

frittan

Trådstartare
Hur lång tid tar det för det hästen äter att transporteras genom magen innan det kommer ut ??

Alltså om vi säger att hästen äter frukost kl.07, när kommer detta ut? Efter ungefär hur många timmar? =)

Sv: Fodrets väg genom hästen!

det tar ca 7h för födan att nå tjocktarmen, och här i stannar födan i 48-65h, då det mesta av den mikrobiella nedbrytningen och absorberingen av näringsämnena + vatten, sker här

så *lite huvudräkning* om pållen får mat kl 07.00 så tidigast kl 14.00 2 dagar senare och senast kl 07.00 3 dagar senare har all föda passerat!

det tar ca 7h för födan att nå tjocktarmen, och här i stannar födan i 48-65h, då det mesta av den mikrobiella nedbrytningen och absorberingen av näringsämnena + vatten, sker här

så *lite huvudräkning* om pållen får mat kl 07.00 så tidigast kl 14.00 2 dagar senare och senast kl 07.00 3 dagar senare har all föda passerat!

oooj. så det tar så pass lång tid? då kan jag nog lägga ner det här med att försöka luska ut VAD i fodret som gör att han ibland har något lösare avföring :D

haha ja:laugh: höll själv på med det där innan jag fick reda på hur långt tid det egentligen tar, då gav jag upp

haha ja:laugh: höll själv på med det där innan jag fick reda på hur långt tid det egentligen tar, då gav jag upp

hhahaah =) fick du bukt på din hästs mage då? eller ville du bara kolla upp för skojs skull?

Då passar jag på att ta upp en annan foderfråga (som har med TS frågeställning att göra) Vet flera stycken som alltid ger betfor innan ridning för att "hästen ska orka mer och bli piggare under ridning". Vet att betfor räknas som snabb energi, men om det når tjocktarmen (där det mesta näringsupptaget sker) efter 7 h så hjälper det väl kanappast att ge det minuten innan ett ridpass?? Eller fungerar det annorlunda med betfor?:crazy:

Berfor består av både snabb och långsam energi.
Snabb energi tas alltid upp före grovtarmen i form av socker annars är den ju inte snabb precis så som du skriver. jag har förstått det som att det är mest melasstillsatsen som är den snabba energin. Energin från fibrerna ger långsam energi i form av fettsyror.

hhahaah =) fick du bukt på din hästs mage då? eller ville du bara kolla upp för skojs skull?

njae lite grann - pållan var lite lös i magen då och då, men inget allvarligt. så tänkte precis som du då att jag kollar upp det, men hon blev bättre snabbt igen och sen har det aldrig riktigt kommit tillbaka.
är väl samma sak som med människor att man ibland har en dålig magdag hehe...

intressant, jag har läst 33 h totalt.. fast dumt nog minns jag ej källan, finns troligtvis i någon av mina nerpackade böcker.. men vart har du läst den där tidsangivelsen?

*vetgirig*

Vet att betfor räknas som snabb energi, men om det når tjocktarmen (där det mesta näringsupptaget sker) efter 7 h så hjälper det väl kanappast att ge det minuten innan ett ridpass?? Eller fungerar det annorlunda med betfor?:crazy:

Här gäller det att se upp med skillnaden mellan den vanliga och den mikrobiella nedbrytningen.
Den vanliga nedbrytningen sker i tunntarmen då socker, stärkelse, protein och fett bryts ner. Socker = glukos = i form av snabb energi (som du skriver Forest Autumn), aminosyror och fettsyror absorberas här.
Den nedbrutna stärkelsen och fibrer transporteras vidare till blindtarmen och tjocktarmen där de via mikrobiell nedbrytning (= mikroorganismer som orsakar jäsning av fibrerna och stärkelsen) görs om till glukos, i form av långsam energi. Glukosen absorberas därefter.

Det betyder att det mesta av all näring upptas i tunntarmen (efter vanlig nedbrytning) och den långsamma energin upptas först efter att den mikrobiella nedbrytningen i blindtarmen och tjocktarmen har ägt rum. Det är därför födan stannar så länge i blindtarmen och tjocktarmen.

Upptaget av sockret i tunntarmen sker efter ca en halvtimme, vilket betyder att runt omkring då känner hästen av betforen den fick, och får mer energi.

48-64 h står angivet i den här länken:
http://ohioline.osu.edu/b762/b762_5.html

Men kollade upp i mina pluggeböcker nu för att va helt säker (man ska ju inte alltid lita på nätet hehe) och där står det att det tar 24-96 h för födan att passera genom tjocktarmen. Så 33 h totalt kan säkert passa, men är kanske lite i kortaste laget.

Den nedbrutna stärkelsen och fibrer transporteras vidare till blindtarmen och tjocktarmen där de via mikrobiell nedbrytning (= mikroorganismer som orsakar jäsning av fibrerna och stärkelsen) görs om till glukos, i form av långsam energi. Glukosen absorberas därefter.

Har du inte blandat ihop det lite nu?
Mikroorganismerna jäser cellulosa och liknande fibrer till fettsyror. Dessa fettsyror tas upp gnm tarmväggen och kan sedan omvandlas till glukos men inte i grovtarmen. Energimetabolismen är för komplicerad för att jag enkelt ska kunna redogöra för den här just nu.

Har du inte blandat ihop det lite nu?
Mikroorganismerna jäser cellulosa och liknande fibrer till fettsyror. Dessa fettsyror tas upp gnm tarmväggen och kan sedan omvandlas till glukos men inte i grovtarmen. Energimetabolismen är för komplicerad för att jag enkelt ska kunna redogöra för den här just nu.

Hmm, märks att det är fredagkväll... Fibrerna omvandlas till glukos, som mikroorganismerna använder som energi för att kunna överleva. När mikroorganismerna förbrukar energin bildas fettsyror och, som du skriver, så absorberas de därefter!

Hmm, märks att det är fredagkväll... Fibrerna omvandlas till glukos, som mikroorganismerna använder som energi för att kunna överleva. När mikroorganismerna förbrukar energin bildas fettsyror och, som du skriver, så absorberas de därefter!

Håller med dig fredagkvällar är inte bra till sådana diskussioner.
Men du menar att mikroorganismerna bryter ner cellulosan till glukos och sedan omvandlar den till fettsyror? Det låter på ngt sätt mer rimligt, kanske.

Det sker alltså i två steg först via deras enzymer eller liknande till glukos och sedan jäses den till alkohol som sedan omvandlas till syror eller ja ngt liknande?

Hehe, fredagkvällar är till för god mat, vin och härliga vänner (nu är det ju faktiskt lördag...)

Ja, du har förstått det rätt :) Mikroorganismerna enzym "attackerar" fibrerna och bryter ned dem till glukos, som nu finns fritt i tjocktarmen. Mikroorganismerna tar därefter upp glukosen och sen kör hela glykolysen där glukos görs om till pyruvat så att ATP ju kan bildas. Pyruvatet i sin tur bildar de fria fettsyrorna (ättiksyra, propionsyra och smörsyra), samtidigt som ännu mer ATP frigörs.

Hehe, fredagkvällar är till för god mat, vin och härliga vänner (nu är det ju faktiskt lördag...)

Ja, du har förstått det rätt :) Mikroorganismerna enzym "attackerar" fibrerna och bryter ned dem till glukos, som nu finns fritt i tjocktarmen. Mikroorganismerna tar därefter upp glukosen och sen kör hela glykolysen där glukos görs om till pyruvat så att ATP ju kan bildas. Pyruvatet i sin tur bildar de fria fettsyrorna (ättiksyra, propionsyra och smörsyra), samtidigt som ännu mer ATP frigörs.

Fortsättning lite utanför tråden

Kul att lära sig ngt nytt jag har inte tänkt på det tidigare men har nu insett att jag har en länk i min dator som visar just det du beskriver.
(Jag hade nog gissat att alla steg sker inuti bakterien i en följd, det verkar lite konstigt annars. Men det kanske inte är samma mikroorganismer.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 375
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar