Fodran/ krav på någon?

D

Desert_Wind

Hur ska man gå till väga när man har en fordan på en person som var inskriven i AB men har gjort uttag / betalat med kort och ej redovisat med verifikationer? :mad: Det rör sig om ganska mkt pengar och jag vill naturligtvis att bolaget ska få sina pengar tillbaka så fort som möjligt. Personen är ute ur företaget nu men hade ju ansvar under den tiden?

Faktura är skickad. Hur gör jag nu?

Alt 1 Påminnelse
Alt 2 Inkasso
Alt 3 Kronofogden direkt?

Sv: Fodran/ krav på någon?

Tja, det framgår inte riktigt av ditt inlägg vad exakt som hänt. Vaddå "inskriven i AB"? Menar du som firmatecknare, aktieägare, anställd eller vad? Har h*n gjort uttag som inte redovisats så får h*an ju en personlig skuld till bolaget och då kan man skicka en räkning där det framgår att h*n har en skult till bolaget som ska reglera inom en viss tid. Sedan är det väl lämpligt att skicka åtminstone en påminnelse där man meddelar att man härnäst lämnar ärendet till Kronofogden. Inkasso behöver man inte blanda in, det är bara en tjänst där man får hjälp att driva in sina pengar.

Sedan skickar man ärendet till fogden, betalar deras avgift (som man har rätt att kräva in av geldenären) och så låter man fogden göra sitt jobb. :)

Lycka till!

//C

Okej det låter ju vettigt. Jo personen var en av två firmatecknare. Då kan det ju inte vara omöjligt att få pengarna om fogden gör sitt jobb.

Tack!

Lovisaleonora_ skrev:
Alternativet är ju att betrakta uttaget som lön, vilket ju ska skattas.

Nja, han har ju antagligen redan fått ut avtalad lön och då blir det lite knepigt för bolaget att, vid en eventuell revision, förklara varför han fått mer pengar lite "hipp som happ", även om man kräver in skatten. Nej, pengarna ska tillbaka helt enkelt, det är bolagets pengar och han får inte ta ut den själv. I värtsa fall kan det bli fråga om förskingring...

//C

Om det rör sig om ett aktiebolag så lutar det åt att det ska polisanmälas istället. Kommer inte riktigt ihåg hur det är men jag har för mig att man inte är personligtansvarig i ett aktiebolag. Att det är aktieägarna som ska avgöra om styrelsen får ansvarsfrihet eller inte. Är det på det viset så lär det nog vara åtal för förskingring eller trolöshet som krävs om vederbörande inte frivilligt betalar.

Tack för svaren!

Ja det är ett aktiebolag

Nej, det är inte fråga om lön.

Personen arbetade i företaget som anställd hade dessutom hand om ekonomin.

Revisorn är informerad om att det ligger en fordran på personen.

Fäljdfråga
Om det är förskingring eller trolöshet, driver man det till fogden
eller till tingsrätt?

Ett tingsrättsmål kan ju bli dyrt? Det har vi nog inte råd med. Är det då ett brottsmål och räknas som allmänt åtal dvs man gör en polisanmälan? Ska man skriva med det i påminnelsen?

Tacksam för era svar!

Desert_Wind skrev:
Okej det låter ju vettigt. Jo personen var en av två firmatecknare. Då kan det ju inte vara omöjligt att få pengarna om fogden gör sitt jobb.

Tack!
Huruvida du får några pengar om kronofogden gör en utmätning beror på om personen ifråga har några utmätningsbara tillgångar, dvs. sådant som inte räknas in i vad som krävs för att kunna leva.

Är det förskingring eller trolöshet så är det ett brottsmål. Så gör en polisanmälan och låt en åklagare ta ställning till det. Enklast och billigast.

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Gnist
·
Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 330
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund Ingen har väl missat Kalenderhjälpens hästkalender som blev mycket omtalad, populär och nu redovisat en rejäl vinst som går till...
2
Svar
33
· Visningar
3 129
Senast: Spirit
·
Övr. Barn efter att ha läst att många använde fleeceregnställ åt sina små, så tänkte jag att: ja, ett sådant köper jag bums. Googlade och hittade...
2
Svar
21
· Visningar
2 459
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar