Fodra utan förmycket energi.

lisajohan

Trådstartare
Som rubriken lyder så vill jag "fodra min ponny lugn" Med detta vill jag slippa lite " energi beteenden"
Jag vill att min ponny ska vara så lugn och sansad som han kan vara. Rids mkt lugnt ca 4 ggr i veckan i skogen. Jag vill inte ha en hetsporre med massa framåtdriv.
Han mao en liten tant ponny som ska lufsa i skogen. I vintras när jag köpte honom så fick han
4,5 kg hösilage
2 l havre
1 l betfor ( uppblött)
+ mineraler

Han väger ca 450 kg och är förmodligen en kallblods korsning.

Jag tror att han e ganska lättfödd, vet ej säkert för han hade mask i magen.(borta nu)

Skriv nu inte at jag e alldeles oerfaren och att jag borde kunna detta för det vet jag redan själv:o Men alla e vi barn i början och någonstans måste vi börja, eller hur!!

Sv: Fodra utan förmycket energi.

Det hade varit jättebra om du vetat näringsvärdena och torrsubstansen på hösilaget så du vet vad du ska utgå ifrån.

De flesta hästar klarar sig alldeles utmärkt utan nåt kraftfoder bara ensilaget är någerlunda ok. Hade jag varit du hade jag skippat havren helt och hållet.

4.5 kg ensilage låter lite lite. Står han inne på nätterna eller går han på bete? Har han tillgång till halm?

Nu går han ute hela dygnet och betar.

Jo planerna är att jag ska analysera höet till det är dax och ge det. Men vad kan man hoppa över och ge eller vad finns för alternativ att ge i foderväg som inte ger så mycket energi men han måste ju naturligtvis få i sig näringsämnena som han behöver.
Läste ju tex att vissa hästar blir energiska av betfor. Om man inte ska ge betfor vad finns för alternativ?
Vad finns för alternativ till havre?

Jag tror inte riktigt att man kan fodra en häst så att den blir pigg. Det finns kanske ett och annat fullblod som kan bli uppspelt av havre även om inte jag har träffat ngn. Men en lättfödd kallblodskorsning - det undrar jag.

Det skulle vara det samma som att vi blir pigga av godis tex. Jag får mest ont i magen och blir illamående och konstig om jag äter mkt godis.

Men i vilket fall som så är det viktigaste fodret för en häst ett bra grovfoder. Det bästa för hästen är om den kan äta bara grovfoder. Du tänker lite fel när du undrar vad du kan byta ut tex havre mot. Du måste ju först ta reda på om det är ngt som saknas och vad det sedan är och hur mkt som ev måste läggas till.

När du fått analysen kan man lättare se vad som behövs...
Men rent spontant tror jag att den klarar sig på bara hö om det är tillräckligt bra. Speciellt om du inte rider hårdare än så.

hehe då har du inte träffat 2-3 av hästarna jag haft. Räcker med 0,2-0,3 kg krafft grön müsli för att lugna trevliga hästen förvandlas till raket och tittig som bara den! Ger jag däremot tex lusern så är hästen sitt vanliga jag!

Han mao en liten tant ponny som ska lufsa i skogen. I vintras när jag köpte honom så fick han
4,5 kg hösilage
2 l havre
1 l betfor ( uppblött)
+ mineraler

Han väger ca 450 kg och är förmodligen en kallblods korsning.

Ta bort havren. Din häst klarar sig alldeles utmärkt på grovfoder och betfor. 4,5 kg hösilage är på tok för lite till en häst som väger 450 kg. Räkna med ca 2% av kroppsvikten i hö, dvs. 9 kg hö per dag. Har hösilaget en TS-halt på 60% får du ge ca. 12,5 kg. Detta är ett överslag. När du har analyserat ditt hösilage kan du göra noggrannare beräkningar.

Min kallblodskorsning är maxad D-ponny med mycket egen energi. Vikt 450 kilo.
Med ca: 7 kilo hösilage ( ts 88,1 % mj 8,7 srp 37 råprotein 78 ) + 2 kilo foderhalm får han dessutom lite betfor och Red Mills Cool´n Cooked som har en lugnande inverkan. Innehåller ingen havre.
Det innehåller 8,5% smältbart råprotein och energi 11,2 mj/kg.

Av detta foder har han kvar sin energi, men är lugn i huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

prova att dra succesivt ner på havren. prova att rida oftare, hyra ut ngra dagar om du inte hinner själv. Jag tror att hästar kan bli "pigga" av för lite mat oxå, tänk på det.
Är den för pigg idag, eller vill du bara kolla försäkerhets skull?

havre är överkurs. havre ger för mycket energi, stärkelse samt för lite protein.
vad jag har märkt genom åren så är det oftast protein som behövs för att få en bra balans på foderstaten.
Lättast att ge luzern.
säger som de andra öka på höet rejält, alldeles för lite.

Tycker det låter som jättemycket kraftfoder! Jag hade nog satsat på rejält med grovfoder och ev. bara det om grovfodret är nog bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka