Fodra smal häst, hur?

Fille

Trådstartare
Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på höet (som jag alltid annars brukar ha men pga omständigheter har jag inte haft det denna vinter) så klarar jag tydligen inte av att fodra min häst.
Tidigare år har jag alltid räknat foderstat då jag haft analys och min häst har varit fin i hull. Denna vinter har jag fått chansa lite och fram tills nyss gick hästen på ca 10-11 kg hö (hon vill inte ha mera) och 1 kg hippo grow alfa. Jag har fått chansa lite men eftersom att hon (hästen) aldrig behövt mer än ca 1 kg kraftfoder när jag räknat foderstat så fick hon 1 kg denna vinter också. För någon månad sen upptäckte min medryttare att man kunde spänna ett hål extra på sadelgjorden vilket inte är bra då hästen redan innan inte var speciellt tjock men ändå i okey hull. Jag har varit hemmablind och inte sett att hästen fallit ur. Jag har bytt lite foder nu så nu får hon samma mängd hö men 1 kg luzern och ca 1.5 kg havre (2 liter havre men vet inte exakt vad det väger). Dock tycker jag det går väldigt trögt med viktuppgången. Tänderna är kollade i januari, ska kolla masken här så fort lönen kommer.
Hon får bara kraftfoder på kvällen men i och med att hon ändå inte får så mycket så känns det som om att det inte borde spela någon roll, eller? Har svårt att hinna med och ge flera gånger på dagen då jag är ensam och har konstiga arbetstider. Hästarna får hö tre gånger om dagen, varav två i hagen, och kraftfoder en gång.

Så vad kan jag göra mer än att kolla masken fram tills att jag får hö med analys, ska satsa på det till kommande säsong? Funderar på att börja med olja, kan det vara nåt?
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Ja, hade det på mitt förra fbl och det funkade väldigt bra. Dock fick han nästan en liter om dagen, tror kanske inte mitt hbl behöver så mkt!
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Jag brukar inte använda mig av korn så ofta, kör hellre på havre och pellets/musli. Sojamjöl brukar jag använda när jag räknar foderstat men är lite rädd för att använda det utan analys, får för mig att man kan ge för mycket och att det då blir farligt. Vart jag nu hört det, men det kanske skulle funka med några dl?
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Själv räknar jag inte foderstat (om man nu ens vågar säga det på ett forum som Buke! :eek:) utan fodrar med öga, känsla och näsa.

Då jag får hem hästar i alla möjliga skick och fasoner så börjar knepen sitta i ryggmärgen.

Det jag fått lära mig är att man kan ge 1dl soja/100kg kroppsvikt på hästen - efter en infasning förstås.
Jag skulle, i ditt fall, hellre att uteslutit havren och ersätt med korn dock. Då det enligt MIN erfarenhet ger bättre resultat.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Hur är höet i proteinmängd?
Neråt här blev skördarna sena pga vädret och höet innehåller dåligt med protein.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

I och med att jag inte har analys så vet jag inte, men gissar att det är åt det sämre hållet.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

2 liter havre väger ca 1kg:idea:
Kornkross tycker jag är perfekt till hästar som har lite svårt att hålla hullet gärna i kombination med lusern. Du kan också ge E-vitamin med selen.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Okey fick för mig att det vägde mera:) Hon har både e-vitamin och selen i mineralerna hon får, borde inte det räcka? (glömde skriva i första inlägget att hon får mineraler tror jag:) )
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Problemet med vitaminer är att de försvinner ganska snabbt om du har vanliga mineraler. Standardmineraler har också standardnivå på dem så om din häst har svårt att hålla hullet kan du behöva tillsätta extra.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Jag skulle fundera på att byta från lusernet tillbaka till hippos grönmjölsfoder för du får mycket mer protein för pengarna. Ett annat tips är att prova ge bakjäst bara för att vara på den säkra sidan att tarmfloran fungerar optimalt. Det är så pass billigt och ofarligt att ge så man kan göra det i-fall-att-syfte :) Sedan ge olja, gärna majs eller linfröolja även fast det är dyrare då min uppfattning är att det ger bättre resultat samtidigt som det är mer naturligt innehåll för en häst...

Lycka till i denna djungel! :)
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Jag skulle fundera på att byta från lusernet tillbaka till hippos grönmjölsfoder för du får mycket mer protein för pengarna. Ett annat tips är att prova ge bakjäst bara för att vara på den säkra sidan att tarmfloran fungerar optimalt. Det är så pass billigt och ofarligt att ge så man kan göra det i-fall-att-syfte :) Sedan ge olja, gärna majs eller linfröolja även fast det är dyrare då min uppfattning är att det ger bättre resultat samtidigt som det är mer naturligt innehåll för en häst...

Lycka till i denna djungel! :)

Hur mycket smrp är det i grönmjölet?
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Inte min häst, men en som jag hjälper till med lite när jag kan... han är tunn som ett staket, och står på 2 kg lusern, 1 kg korn samt 12 kg hö (äter inte mer, oanalyserat). Inte gått upp ett kg sedan "jag" satte honom på lusern. De ska nu prova att i första hand öka på kornet och ge olja, och om inte det fungerar byta till havre istället.

På min egen som är lite svårfödd har det gett mycket bättre resultat med havre än med korn, så det är nog olika vad som funkar bäst för olika hästar... jag har nu även bytt majsoljan mot linfröolja och hoppas på bra resultat :)
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Jag var på någon föreläsning och då sa föreläsaren att dom bara kan ta åt sig ca 30% av kornets innehåll, därför har jag valt havre som dessutom innehåller rätt mkt fett. Så jag hoppas på att hon går upp lite granna snart i alla fall!
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

KL

Men det blir ingen skillnad på om jag ger kraftfoder en gång om dagen eller om jag skulle dela upp samma giva i flera mål?
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

jo det kan det göra. Mindre mål gör att tarmarna har lättare att ta åt sig näringen som finns.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Okey, har räknat ut att hon max ska äta 2.5 kg kg kraft per mål och vägde havren, två liter väger två kg. Får kanske försöka dela upp det, vet dock inte hur än pga dåliga arbetstider!
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

KL

Men det blir ingen skillnad på om jag ger kraftfoder en gång om dagen eller om jag skulle dela upp samma giva i flera mål?

Jag ser enorm skillnad på Timsatanten i alla fall, när jag åker ut före jobbet, efter jobbet och en stund innan jag åker hem från Kil än då hon fick allt i EN giva. Hon tar upp fodret klart bättre, när det är uppdelat på fler, mindre mål, dessutom på inrådan av kiropraktorn och veterinär.

Det blir ett himla farande för mig med, då det endast ingår fri tillgång på hösilage och att all annan utfodring, får man lösa själv. Men det är det värt. :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
840
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp