Fodra smal häst, hur?

Sv: Fodra smal häst, hur?

Jag behöver inte fara så mycket eftersom jag har hästarna hemma på gården men jag har svårt att få ihop det med flera kraftfodringar. Tex varannan vecka börjar jag sex och ska jag då hinna ge frukost måste jag gå upp fyra för jag vill inte att hästarna enbart äter kraftfoder innan dom får hö i hagen utan jag vill att dom får hö i samband med kraft eller allra helst hö först och lite senare kraft. Och dom går i samma hage och ger jag kraft plus hö i hagen så kommer min prickiga äta upp all Bellas mat i hagen så blir lite småkrångligt.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Jag behöver inte fara så mycket eftersom jag har hästarna hemma på gården men jag har svårt att få ihop det med flera kraftfodringar. Tex varannan vecka börjar jag sex och ska jag då hinna ge frukost måste jag gå upp fyra för jag vill inte att hästarna enbart äter kraftfoder innan dom får hö i hagen utan jag vill att dom får hö i samband med kraft eller allra helst hö först och lite senare kraft. Och dom går i samma hage och ger jag kraft plus hö i hagen så kommer min prickiga äta upp all Bellas mat i hagen så blir lite småkrångligt.

Sån är jag med. Jag vet att Tima vill ha hö till sitt kraftfoder. Och hon har alltid varit långsamätare. Och i de stall jag stått förut har hon aldrig fått äta färdigt sitt hö, före utsläpp utan oftast har 3/4 delar av givan legat kvar i boxen. Men det funkar faktiskt bra, nu på lösdriften, för där står hon alltid o äter hösilage när jag kommer för att fodra, så då är det helt OK att komma ut ur hagen och slafsa i sig maten. Även om hon tar halvpauser ett par gånger och betar 5-10 minuter, innan hon återgår till hinken. :love:
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Vetekli ger jag mina hästar & det tycker jag fungerar bra.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Olja är bra, men jag skulle nog lägga till Lusern. Eftersom du inte vet vad grovfodret innehåller så känns det lämpligt med både mera energi och protein. Att hästarna tappar under fällningsperioden är inte alls ovanligt. Att ge extra protein under den tiden är bra för att förebygga att de tappar muskler eller hull.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Okey, har räknat ut att hon max ska äta 2.5 kg kg kraft per mål och vägde havren, två liter väger två kg. Får kanske försöka dela upp det, vet dock inte hur än pga dåliga arbetstider!

Oj, vad är det för havre? Min havre väger ganska exakt 0,5 kg per liter - dvs 2 liter = 1 kg.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Havre med väldigt hög vatten halt gissar jag.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Olja är bra, men jag skulle nog lägga till Lusern. Eftersom du inte vet vad grovfodret innehåller så känns det lämpligt med både mera energi och protein. Att hästarna tappar under fällningsperioden är inte alls ovanligt. Att ge extra protein under den tiden är bra för att förebygga att de tappar muskler eller hull.

Hon får 1 liter luzern om dagen:)
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

jepp, och det slår sällan på så mycket att jag behöver ändra liter-volymen... (Jag väger varje gång jag öppnar en ny säck)

Jag tvivlade inte alls på att TS har vägt rätt, utan blev bara förvånad. Har aldrig varit med om så tung havre bara :)
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

För mig har det varierat en hel del. Jag har visserligen ofta havre direkt från bonde (och ibland från granngården). Vätskehalten varierar helt enkelt. Det viktiga är ju att man gör en kontrollmätning varje gång man öppnar en ny säck. Menar du inte att TS havre var ovanligt lätt? Min havre brukar ligga på runt 1,5 liter per kg. (med vissa variationer)
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Min brukar ligga på 2 liter/kg. TS havre ligger på 1 liter/kg alltså borde den vara dubbelt så tung som jag är van vid :)
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

ursäkta. Jag läste nog fel.
Ska kontrollväga min havre imorgon och se vad den här leveransen visar.
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

Säkert hög vattenhalt, men vägde den och det var 1 kg/liter:)

Jag tror inte på den vägningen, antingen är det inklusive ett väldigt tungt mått eller så är det inte ett litermått.

Skulle havren vara så blöt att den väger 1 kg per liter så är den inte lagringsduglig och skulle kännas blöt!

Sen finns det de som tror att ett "Krafftmått" är en liter, men det är det inte, det är mer än 1,5 liter!
 
Sv: Fodra smal häst, hur?

jepp, och det slår sällan på så mycket att jag behöver ändra liter-volymen... (Jag väger varje gång jag öppnar en ny säck)

Jag tvivlade inte alls på att TS har vägt rätt, utan blev bara förvånad. Har aldrig varit med om så tung havre bara :)

En tilläggsfråga. Hur håller sig den havren hygieniskt? Jag vet att min kompis havre möglade ibland.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
840
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp