Fodra med vetekli?

sthu

Trådstartare
Lillponny fick något problem med magen igår kväll (vi vet inte vad det var, förmodligen gaskolik eller förstoppning, men vetrinären var inte lite konfunderad..) och har nu blivit lite lös i magen.
Vetekli och filmjölk/proviva brukar funka bra mot det, och dessutom vara väldigt omtyckt! Men nu funderade jag lite, om det här med att fodra med vetekli "på heltid". Blandat med vatten, inte filmjölk.
Positiva/negativa effekter? Ge alltid eller bara som en kur?
Bra eller dåligt om hästen har magproblem?
Påverkan på foderstaten?

Maxgivan är väl 100 g/100 kg kroppsvikt, om jag inte minns helt fel?

Sv: Fodra med vetekli?

Du tänker nog på sojamjöl eller något då vetekli inte har några speciella utfodringsrekomendationer i den mån.
Vetekli kan upplevas som bra för magen och mycket smakligt för hästarna, den verkar bäst för hästar med lite förstoppning.
Det man bör veta om är att vetekli har högt innehåll av fosfor så man bör kolla över sitt mineralinnehåll till hästen.

Jo vetekli har en generell maxgräns, det beror på det höga fosforinnehållet. Har också för migg att man brukar prata om 100 g /100 kg kroppsvikt. Men har du mineralanalys och håller koll på fosforintaget kan du säkert ge mer än så om hästen i övrigt äter calciumrikt. Fodrade förut med vetekli, är bra för matsmältningen upplevde jag. innehåller en hel del protein, men iom att man inte kan ge så mkt och att alla aminosyrorna inte är smältbart för häst används det inte som ett proteinfodermedel rent ut. Brukar väga allt mellan 600 och 300 g per liter, beroende på hur finmalet det är, brukade väga lite när jag fick hem en ny säck så jag ahde koll på hur mkt jag gav. Hästarna brukar tycka det är gott.

kan mkt väl ge det dagligen, men var lite försiktig om hästen äter en massa spannmål utöver det för då kan det bli för mkt fosfor totalt sett. Man kan alltid lägga till en matsked foderkalk om man är osäker, det är inte farligt att ge även om det inte skule behövas.

Senast ändrad:

Låter bra allihop! Då tror jag jag kör på vetekli varje dag ett par månader. Hästen tycker om det, speciellt med filmjölk :angel:
Han får bara lite betfor och lucernpellets (som han vägrar äta om man inte har på mängder med betforvatten. Eller filmjölk), så jag tror inte stärkelsen ska ställa till problem. Hade inte tänkt att ge mer än 250 g/dag, så kan jag dessutom plocka bort mineralerna :D

mina hästar får vetekli varje dag. dom älskar sin frukostgröt, det är bästa målet på hela dagen. :love:
är även perfekt att blanda örter, vitaminer o andra tillskott i den.

ger mkt lusern så fosforhalten är inga problem.

Samma här, MÅSTE tom ge en hel del vetekli för att balansera upp lucernet. Men hästarna klagar inte :D

Min magsårshäst får vetekli nu. Funkar super! Hon tål inget kraftfoder alls men med vetekli och linfrön så har hon inga probelm med magen.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V