Fodra med majs????

S

sören hjärtekrossare

Är det någon som fodrar med majs? :confused: :
Har hört att det ska vara bra för hästar,
Men hur mycket ska man ge??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodra med majs????

I vissa muslifoder är det krossad majs tex eggersmann. det är ett tyskt foder, tror att det är mkt vanligare ute i europa att man fodrar med majs än här.
 
Sv: Fodra med majs????

Varför vill du byta till majs? Är du inte nöjd med din nuvarande foderstat och varför är du i så fall missnöjd?

Det är sällan ett fodermedel generellt är bättre eller sämre, det beror ju på vilket grovfoder det ska komplettera.
 
Sv: Fodra med majs????

Majs är inte ett bättre fodermedel än något annat som kompletterar grovfodret bra, vilket redan påpekats!

I t.ex. USA fodrar man mkt med majs - eftersom man där dels har en annan tillgång till det och dels har ett lite annorlunda grovfoder än vi har.

På våra breddgrader blir det mest dyrt att fodra med majs.
 
Sv: Fodra med majs????

Vi fodrar med majs under tävlingssäsongen eftersom hästarna blir mycket piggare av det. Dock ska man nog akta sig för att ge förmycket, har haft häst som fått proteinutslag av majs.
 
Sv: Fodra med majs????

Jag fodrar nu med kornkross havre betfor mineraler o b-vitamin
och har jättebra hö.
Men så var jag vid en Kinesolog / Massör med min häst,
o då sa hon att det var rena giftet med korn o att man skulle fodra med majs istället!
Men jag har aldrig hört det, Så jag frågar här,Brukar bli bra svar!!
 
Sv: Fodra med majs????

Majs är ett dyrt fodermedel om man räknar på pris per energienhet...beror väl mest på att vi inte kan odla det här i Sverige. Men det har inga som helst *fördelar* gentemot havre eller korn. Det innehåller lite lysin och protein. Varför vill du ge majs då ? Någon anledning måste du ha va...jag menar...vad vill du uppnå ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 517
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
307
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: fejko
·
Övr. Hund Vart hittar man bra regnoveraller till hund med öppning på ryggen? Skall vara bra skydd under buken. Med hål för sele. Ej fodrat...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp