Fodra med lusern?

gulkiwi

Trådstartare
Har en tvååring som blivit lite smal, det bästa vore om vi kunde öka på högivan men det fungerar inte så bra då hästen går ute och delar box med en annan häst som äter snabbare och är lite för rund..

Förutom att se till att han får stå själv och mumsa hö en stund varje dag så tänkte jag att det kanske vore bra att ge honom lusern också, det har vi ju möjlighet att ge enskilt. Det är väl bättre att fodra med det än något kraftfoder?

Sv: Fodra med lusern?

Förutom att se till att han får stå själv och mumsa hö en stund varje dag så tänkte jag att det kanske vore bra att ge honom lusern också, det har vi ju möjlighet att ge enskilt. Det är väl bättre att fodra med det än något kraftfoder?

Du kan pröva att låta han mumsa lucernhack istället för hö. Så har jag gjort, har hästar med ganska olika behov och ger de som behöver mycket mat lucernhack inne i box medan tjockisarna får nöja sig med halmen i boxarna. Hästarna går på lösdrift och har fri tillgång på hö ute men tas in en gång om dagen för att fodras individuellt

Nu har hästen fått egen box under natten i alla fall, och vi maxar med höet. Räcker detta eller ska man kanske lägga till lucern också, eller kanske något krafftfoder?

Krafft Groov 125 är guld värt när det gäller att få upp unga hästar i hull! :love: Min 07:a äter det igen nu när hon tappat lite hull pga hon växt mycket på höjden.

Tycker att hästarna blir fina på nolltid med detta foder! Ett bra och snällt foder som man kan ge ganska mycket av, 1-4kg uppdelat under dagen är inga prob! :laugh:

Rekommenderar Edel Avel. Högsta protein/energi värden för växande hästar, har inte haft en enda "käpphäst" sen vi började med det. Humant pris och inga konstigheter.

Enligt värderna ska han ju klara sig bara på höet, nu får han i och för sig mer hö så han borde klara sig. Tänkte bara om man kunde snabba på viktuppgången lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka