Fodra med halm

misan

Trådstartare
Nån som har testat att fodra bara med halm istället för hö? Givietvis med kraftfoder så han får i sig det som behövs ändå.
Poängen är att han alltid är lös i magen vintertid (eller snarare installd tid, all tid han inte går på bete) och så fick jag tips om att ge halm istället. Så varför inte?!
Så, har nån erfarenhet av det, funkar bra eller vilka problem blev det?

Sv: Fodra med halm

jag ger min häst delvis halm istället för hö, p.g.a vi har så sjukt högt näringsvärde i grovfodret, och han får inte mer än 7 kg hö och 2-3 kg halm.. funkar utmärkt..

Testa att byta ut DELAR höet mot halm men se till att hästen ändå får i sig tillräckligt av protein. Halm innehåller nämligen INGEN protein alls. Och har ditt hö lågt proteinvärde så räcker det inte att ge något vanligt kraftfoder för att täcka proteinbehovet.

Håller med det är farligt för hästens mage och tarmkanal om den får för mycket proteinrikt kraftfoder.
Så byt bara ut delar av hö/hösilaget mot halm.
Om hästen är dålig i magen kan det bero på många olika saker tex:
* Du kanske ger för mycket kraftfoder redan idag?
* Hö är bättre än hösilage för din häst
* Du kan ge den filmjölk och se så inte hästen har en tarm rubbning
* Havre och spannmål brukar vara bättre än pelleterat foder.
* GRÄS
* Foderombyte (från gräs till installad häst på hö?)
*För högt protein värde i hö/hösilaget?
Det finns många förklaringar på varför din häst kan vara så dålig i magen om det forsätter under en tid bör du kanske kontakta veterinär, jag hade en häst på tillridning och den var alltid lös i magen den hade magsår och fick behandlas för det.
Men ge den inte bara halm snälla!
Mvh Cissi :D

I vintras gav jag inte mycket hö eftersom det mesta möglade - utan jag gav halm och det gick jättebra!

Men jag tillsatte lucern till halmen i stället för en massa kraftfoder. Lucern är också ett grovfoder och har bra näringsvärde.

Det kvittar om man ger lucern-hack eller pellets (uppblött). Jag gav lucernpellets eftersom det är billigare men värdena är det samma.

Finns gamla hästar som har svårt att tugga som lever nästan helt på lucernpellets.

Vill tillägga att jag räknade ut en bra foderstat med detta. Hästen fick i sig allt det den behövde + att den hade förströelse med att tugga halm.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har testat förut att byta ut delar. Jag förstår att alla förslag är i välmening men vi har provat olika kraftfoder, inget kraftfoder alls, torrhö, hö/ensilage, filmjölk, proviva, colicure osv osv. Så jag har inte så många alternativ kvar och tänkte att detta kunde vara värt att testa.
Självklart kommer han få det protein han behöver i form av kraftfoder, som jag nämnde redan i början. Som jag också skrev blir han bra på bete, så ja, gräs funkar bra men betessäsongen är ganska nära slutet ;)
Havre går inte alls, och jag vill helst undvika pellets, så har tänkt fodra med kli, soja, betfor ev korn, men frågan gällde alltså erfarenheter av enbart halm som grovfoder.

Lusern har jag också funderat på att använda, men det har han också ätit förut, och känns som jag vill "börja från noll" och inte ge hö alls.
Vet inte om detta är helt ologiskt, men kan tillägga att jag fått tipset från en som hört om hästar utomlands (minns inte vart) men som helt enkelt bara hade tillgång till halm istället för hö, och detta verkade vara mycket skonsamt för hästmagen.

Okej, men halm innehåller ju inget protein alls så det måste du ju ersätta med något och då är det säkerligen bättre att tillföra proteinet i form av t ex lucern som ju är ett grovfoder.

Har din häst känslig mage tror jag definitivt inte på att i stället för hö tilssätta stora mängder kraftfoder. Då måste du ju tillföra t ex soja eller något annat proteinrikt och det lär ju vara vanskligt för problemmagar.

Men det finns de här som kan det där bättre än jag :)

Vi har testat förut att byta ut delar. Jag förstår att alla förslag är i välmening men vi har provat olika kraftfoder, inget kraftfoder alls, torrhö, hö/ensilage, filmjölk, proviva, colicure osv osv. Så jag har inte så många alternativ kvar och tänkte att detta kunde vara värt att testa.
Självklart kommer han få det protein han behöver i form av kraftfoder, som jag nämnde redan i början. Som jag också skrev blir han bra på bete, så ja, gräs funkar bra men betessäsongen är ganska nära slutet ;)
Havre går inte alls, och jag vill helst undvika pellets, så har tänkt fodra med kli, soja, betfor ev korn, men frågan gällde alltså erfarenheter av enbart halm som grovfoder.

:crazy: Hoppas alla dessa byten inte gjort hästen orolig i magen.

Har du provat att skita i alla tillsatser och bara ge ett bra hö under lång tid? Jag menar absolut inget illa men kanske magen måste få tid på sig att stabilisera sig?

Har ni gjort detta i samråd med en veterinär? Eller iaf rådgjort med en vet.? En veterinär kanske skulle undersöka hästen (om det inte redan är gjort)? Den kan ju t ex magkatarr/sår, det är inget ovanligt på hästar (min hade det också) och drabbar inte bara hästar som stressas genom träning/tävling utan pga andra faktorer också (alltså vilken häst som helst kan drabbas).

så har tänkt fodra med kli, soja, betfor ev korn,

Tycker inte att du ska ge SOJA till en häst med känslig mage. Inte heller spannmål (det ger dessutom mest energi). Betfor och kli kan vara bra men ger inte särskilt mycket protein.
Du behöver tillsätta ganska mycket protein om du ska fodra med bara halm och det bästa sättet att göra det måste ju ändå vara att ge LUSERN? Möjligen skulle du också kunna tillsätta foderjäst/bryggerijäst några dl/dag - det är nästan lika proteinrikt som soja (iaf ren bryggerijäst) och stabiliserar tarmfloran.

För varje kilo halm behöver du tillsätta ca 30-35gram smältbart råprotein om hästen ska få i sig tillräckligt av protein.

Nu vet jag inte alls vad det är för häst och i vilken storlek men om energibehovet för den är 60Mj per dag (liten lättfödd häst elelr stor lättfödd ponny) så skulle du kunna ge t ex 6kg halm och 3.5kg lusern (valfritt om du vill ge hackat strå elelr pellets) så blir det lagom med protein också. Mest skonsamma sättet att fodra en känslig häst.
Det viktiga är också att halmen du ska fodra med är HYGIENISKT analyserat! (elelr att ni är helt säkra på att det håller mycket god hygienisk kvalité - små svamp-eller mögelsporer kan man inte lukta sig till eller se)

"Alla dessa byten" har skett under lång tid, hästen är 6år och har alltid varit dåligt i magen vintertid. (installad tid) Han har såklart alltid fått tid att vänja in sig, och som jag skrev tidigare så har vi provat med enbart hö för att vara så skonsamt som möjligt, och ja, under lång tid. Soja har han aldrig reagerat på, varken åt bättre eller sämre med det.
Veterinär har varit inblandad flera gånger, men det har inte gett resultat. Det som de brukar tycka är konstigt är just det att han blir bra när han går på bete, så magsår vintertid kanske vore lite konstigt :)

Foderjäst kanske vore nåt, har också funderat på att ge linfröolja som väl ska vara bra för magen.

Har även börjar undra om han helt enkelt kan ha en mage som vill röra på sig, jämt typ. Eftersom han i princip blir dålig så fort han stallas in. Han trampar runt mycket i boxen så kanske han vill röra på magen :) Stallmiljön är inget orosmoment så det måste ju liksom vara nåt "på insidan".

Har även börjar undra om han helt enkelt kan ha en mage som vill röra på sig, jämt typ. Eftersom han i princip blir dålig så fort han stallas in. Han trampar runt mycket i boxen så kanske han vill röra på magen :) Stallmiljön är inget orosmoment så det måste ju liksom vara nåt "på insidan".
Kan det inte vara så enkelt så att det är stress när din häst får stå uppstallad?

Kan det inte vara så enkelt så att det är stress när din häst får stå uppstallad?

Ja det börjar jag också fundera på...
Det kan ju vara inre stress pga för lite grovfoder t ex? Vissa hästar vill ha FRI TILLGÅNG till grovfoder för att inte bli stressade.

Till TS - har ni provat med fri tillgång av grovfoder?

Japp han har haft fri tillgång, utan resultat.
Klart jag med funderat över uppstallningen. Han är inte stressad så man ser det, utan trampar runt hela boxen över natten. Eftersom vi alltid haft stall hemma har det känns lite fånigt att hyra in honom nånstans på lösdrift, svårt att hitta Bra såna ställen också. Vill egentligen helst ha honom installad av olika anledningar, men får man ingen ordning på magen får jag nog överväga.
Han blir aldrig dålig, dvs tappar inte hull eller så, men det är såklart väldigt otrevligt för både honom och mig med kletig svans o ben vintertid.

Han är inte stressad så man ser det, utan trampar runt hela boxen över natten.

Men det är väl ändå ett tecken på en stressad häst som inte kan koppla av?!:confused:
Jag skulle rekommendera att prova lösdrift över vintern med fri tillgång till bra grovfoder. Du lär märka resultat rätt snabbt.

Japp han har haft fri tillgång, utan resultat.
Klart jag med funderat över uppstallningen. Han är inte stressad så man ser det, utan trampar runt hela boxen över natten. Eftersom vi alltid haft stall hemma har det känns lite fånigt att hyra in honom nånstans på lösdrift, svårt att hitta Bra såna ställen också. Vill egentligen helst ha honom installad av olika anledningar, men får man ingen ordning på magen får jag nog överväga.
Han blir aldrig dålig, dvs tappar inte hull eller så, men det är såklart väldigt otrevligt för både honom och mig med kletig svans o ben vintertid.

Du har hästen hemma vad jag förstod? Det går inte att ordna så hästen själv kan gå in och ut i stallet? Precis som lösdrift dvs?

Då kan du ju fortsätta ha hästen hemma :)

Vi fodrar ofta med halm för att kunna öka mängden utan att öka energiintaget för mycket, det funkar utmärkt :)

Jag ger gräsfröhalm ute + en vanlig högiva.
Gräsfröhalmen är sk bukfylla & hjälper dom hålla värmen.

Smakligare än vanlig halm men inte lika näringsrikt som hö.

Jag skulle se över stallrutinerna lite mer om jag vore du, för det är ju uppenbart att det är något den inte trivs med i installningen.
Hur många timmar står hästen inne i boxen?
Står den granne med samma hästar den går i hagen med?
Har den en fast boxplats? Provat att byta boxplats?
Är det något som låter konstigt utanför stallet lr liknande?
Är det mycket liv & rörelse i stallet? Blir den lämnad ensam ibland?
För mörkt?
Varit med om något läskigt som bebis?
Har ni räknat ut ordentliga foderstater med alla värden osv?

Det finns mycket att se över även om det inte är saker man direkt tänker på.
Iom att hästen inte blir bättre i magen av bara hö (som ju är lika torrt som halm) så skulle Jag inte tro att det är fodret som är problemet.

Svarar till alla. Vi har fött upp hästen själva och har inga traumatiska upplevelser vad jag vet ;)
Menade att han är mycket lugn inne i stallet när man håller på med honom, inne i boxen osv. Men, att över natten trampar han runt så ja, han är tydligen orolig nattetid.
Jag har flyttat och tog med honom hit för ca 6 månader sedan, så här kan jag tyvärr inte ordna med utegång som det är nu.

Förstår att alla menar väl, men Ja, självklart har han noga kontrollerad foderstat, det är väl det första man gör med en problemmage. Har alltid haft lugn miljö i stallet, tre andra hästar och sin egen box såklart. Så stallrutinerna är kollade ;) Stallet han står i nu är betydligt större men han bryr sig inte nämnvärt om det. Så han är inte stressad pga stallet tror jag, eftersom han ju stått hemma hela livet tills nyligen då men det är ingen skillnad på honom.
Därav frågan om de kan ha nåt fel som gör att de vill röra sig = trampar runt, och blir lös i magen när det inte går riktigt.
Många här verkar ha häst med problemmage, och jag skulle tro att fler än mig gått igenom orsaker 100-tals gånger. Jag ville bara testa ännu ett alternativ med halm, eftersom jag som sagt hört talas om hästar som fodras bara med det och magproblem är sällsynta där.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka