Fodra med halm

M

maggan2

Någon som har ett bra tips på hur man får en häst att äta halm? Spraya på melass?
/M
 
Blanda rejält med ensilaget. utgår ifrån att du fodrar med ensilage och därför vill få hästen att äta lite halm för fibrernas skull?!
Eller?
 
Blanda rejält med ensilaget. utgår ifrån att du fodrar med ensilage och därför vill få hästen att äta lite halm för fibrernas skull?!
Eller?

Måste sänka mängden energi i ett mkt näringsrikt hö. Hästen är enormt lättfödd... :crazy:
 
Och hästen äter inte halm även om den får lite hö, d.v.s. högivan i sig täcker inte ts-behovet?

Hur ser hagmiljön ut? Finns det gräs/buskar/träd att plocka med under dagen?
 
Nix, han häster inte halm även om han bara får 6 kg hö (600 kg häst).
Hagen är ca 1 ha med lite buskar och träd, mestadels åkermark.
/M
 
Och han sätter inte igång att tugga på stallinredning, hagstolpar eller liknande? Det skulle mycket väl kunna vara så att din häst (trots att människan påstår att det är för lite) är ganska nöjd med det han har att tugga på ändå.

Annars är väl alternativet att komplettera med ett grovfoder med riktigt dåliga värden i, som du får köpa in vid sidan om!?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp