Fodra med grönmjöl?

Sv: Fodra med grönmjöl?

Grönmjöl är tidigt skördat lusern eller gräsvall. Men vet du att just denna är lusern så är det ju bättre

Har kollat in Genevads hemsida.

Citat nedan

"Totalt produceras ca 2700 ton pelleterad vara per år från ca 280 ha vall bestående av rödklöver och ängssvingel. "

Alltså ej lucern, baljväxter. :confused:

Kontaktar dem i morgon och får frågetecknen uträtade :idea:.

Jätte knepigt faktiskt att de står så för det är inte de uppgifterna jag fått och måste säga att jag känner mig både lite lurad och förvirrad .För om det nu inte skulle vara lusern så kan det ju inte heta det heller kan man tycka.
Jag har också mailat dem igen för att få mer konkreta svar.:)

Rödklöver är förövrigt en baljväxt ;)

Senast ändrad:

Skall fråga om priset i morgon. Såg att de har storsäck också, 900 kg.

Du ringer antar jag? Så du får nog svar innan mig eftersom jag mailade.
Jag har funderat lite och undrar om du skulle kunna ställa en fråga på mina vägnar?
För jag börjar fundera på om det inte är så att de gör olika pellets på Genevads och i så fall tre olika sorter för det verkar som om de även gör salsas gräspellets och comlpetts lusernpellets och den pellets de pratar om på hemsidan och då kan man ju undra hur de få i stort sätt samma värden på samtliga produkter om innehållet är olika?Och då kan man ju fråga sig om sockerinnehållet är lika också i samtliga produkter :confused:Och om lusernpelletsen verkligen bara är lusern.
salsas gräspellets görs i halland nämligen där Genevads ligger och så många pelletsfabriker för grönmjöl finns liksom inte.
Jag är minst sagt förvirrad över detta måste jag säga.

Det hade varit himla bra med ett ordentligt klargörande om vad som är vad.

För är det lusern så finns det andra lusernsorter som har högre kvot.

KL

Inget svar i telefon, varken mobil eller fast. Provar igen i morgon.

Fått telefonkontakt idag.

Det är vall, gräs plus klöver. Ingen lucern!

Hur fasen kan man då döpa en produkt till lusern som kommer därifrån ??:eek::mad:

Inte för att det gör mig så mycket ..Hästarna älskar det och värdemässigt överenstämmer det med behoven .Men ändå! Fult är bara förnamnet tycker jag och man kan ju då även förvänta sig att sockervärdet ligger på 20% eftersom salsas gör det om de nu görs där.

Senast ändrad:

Mannen jag talade med var medveten om att namnet lucern figurerar på deras produkt helt felaktigt. Varför hade han ingen teori om.

För några år sedan provade de att odla lucern och torka till pellets. Resultatet blev dock sämre och de odlar nu enbart gräs plus klöver. Kanske lever namnet kvar från denna tid?

Tor ej att Salsas foder görs där. Genevad gör enbart grönmjöl och halmpellets. Om jag fattade rätt.

Så Complett från Spannex är inte lusern som det säljs som? Eller finns det olika sorter? Söker man på spannex complett får man ju upp ett produktblad som är just lusernpellets.

Ja jag har ingen aning.När det gäller salsa så är det endast salsa grön jag menar som enligt salsans hemsida görs i halland.Inte resten av deras foder alltså.salsa grön har ungefär samma värden som genevads pellets och completts pellets .smbrp och MJ är samma på dem alla och mineralerna skiljer på ett sätt så man kan tro att några av produkterna har man bara avrundat siffrorna på.salsa grön har ju en sockerhalt på 20% enligt deras hemsida.På säckarna från teknosan/spannex/complett står det LUSERN.Och det är även det ordet man får lov att söka på på spannex hemmsidan för att hitta produkten.
http://www.spannex.se/produkt/50119/?search=lusern
http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-complett-pdf.pdf
Jag har alltså varit i kontakt med spannex ang denna pellets och blivit skickad till Genevalds för att få svar på mina frågor.

Ja jag har ingen aning.När det gäller salsa så är det endast salsa grön jag menar som enligt salsans hemsida görs i halland.Inte resten av deras foder alltså.salsa grön har ungefär samma värden som genevads pellets och completts pellets .smbrp och MJ är samma på dem alla och mineralerna skiljer på ett sätt så man kan tro att några av produkterna har man bara avrundat siffrorna på.salsa grön har ju en sockerhalt på 20% enligt deras hemsida.På säckarna från teknosan/spannex/complett står det LUSERN.Och det är även det ordet man får lov att söka på på spannex hemmsidan för att hitta produkten.
http://www.spannex.se/produkt/50119/?search=lusern
http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-complett-pdf.pdf
Jag har alltså varit i kontakt med spannex ang denna pellets och blivit skickad till Genevalds för att få svar på mina frågor.

Om det nu är så att Teknosan/Completts lucern inte är lucern så är det inte konstigt att alla hästar älskar den som ratar andra lucernfabrikat, för det är inte ens lucern! Intressant, hoppas att ni lyckas reda ut hur det är!

Skall fråga om priset i morgon. Såg att de har storsäck också, 900 kg.
Vad fick du för prisuppgift?

I övrigt..Så är det nog att det handlar om felmärkning samtidigt som jag har svårt att tro att de inte vet vad det är i säckarna de säljer.Jag har varit i kontakt med jordbrukverket ang andra produkter och då fått prata med Kjell Wejdemar som är ansvarig för märkning av foder i sverige (ytterst trevlig :D )

Och ni anar inte hur vanligt detta är och de är väldigt tacksamma att man upplyser om detta för de har svårt att hänga med själva. När det gäller utländska produkter så kan inte JBV i sverige göra så mycket men man kan med hjälp av dem skickas vidare till det lands motsvarighet och upplysa dem i stället.

Något man bör veta är att just när det gäller märkning av foder är reglera lika över hela EU.Det får inte på något sätt vilseleda konsumenten och får heller inte påstå sig läka..Hela..bota. förebygga åkommor för då ska de gå via läkemedelsverket och ska klassas som just det och inte som tillskott eller foder.
Kan vara bra att veta ;)

Det finns en annan fabrikör i samma del av Halland. Vallberga lantmän. De gör pellets till bla Iform och delar av Lympos foder. Kanske gör de till fler, vet ej.
Kanske det är där det görs lucernpellets?

Träffat del av styrelsen idag.

Det görs ingen lucernpellets, varken i Genevad eller Vallberga.

Spannex har, om jag förstått det rätt, fel info på i så fall på sina påsar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka