Fodra med grönmjöl?

cutty

Trådstartare
Det finns pelleterat hö med hög proteinhalt att köpa. Funderar på att köpa det att fodra med i sommar. Blanda med halm. Och komplettera på betet också, då proteinet i gräset sjunker.

Men hur mycket grönpellets kan man ge? Måste den blötas eftersom det är pellets?
Har använt lucern innan, och den har jag gett torr.

Sv: Fodra med grönmjöl?

Om det är Salsa naturell grön du tänker på så ger jag det. Ger även lusernpellets och det är ingen större skillnad på dem. De sväller ungefär lika mycket. Jag har gett Salsa torrt men då bara väldigt liten mängd ( 2.5 dl).
Äter hästen lusern torrt kan den säkert äta Salsa torrt oxå.
Finns nog inga begränsningar om hur mycket man kan ge.

Salsa har ett sockerinnehåll på hela 20% bara så ni vet.... Inget för IR benägna hästar med andra ord.

Det är inte Salsa. 100% pelleterat torkat hö med 180 gram protein.

Inga tillsatser.

Min undran över maxmängd är ättiden. Fibrerna är ju kvar i pelletsen, men ättiden blir ju kraftigt förkortad. Därför frågan om maxgiva.

Det var intressant. Vad är det för produkt?

Men jag förstår inte din fråga? Ättiden? Vad spelar det för roll?

Jag ger torkade grönfoderpellets som proteintillskott till mina hästar. Kanske samma tillverkare som de du köper? Från grönfodertorken i Genevad? De är ju väldigt torra så absolut ska de blötläggas. Ett perfekt tillskott även torra somrar då betet tryter. Maxgiva vet jag inte, men man kan nog ge några kg om de får vänja sig i lagom takt.

Mängdmässigt så kan man inte ge för mycket såvida det inte är en häst som äter tills magsäcken spricker. Är det grovfoder så är det ju bara att mata på. Jag hade dock definitivt blötlagt om det är stora mängder du vill ge.

Visst spelar väl ättiden in. En häst naturligt äter mer än hälften av dygnets timmar. Minns jag rätt betyder mängden producerad saliv en del. Och att risken för olater ökar om hästen står länge utan sysselsättning.

Ja det är från Genevad. Hade också tänkt på det som ett komplement till betet.
I hur stor förpackning köpte du?

Hästen/arna kommer väl att gå i hage och där kommer väl finnas gräs? Och halm skulle du oxå ge? Det borde väl tillgodose tuggbehov/födosök?

Du kan ge obegränsat med grovfoder som gräspellets räknas som.

Vad är det för energivärde på "dina" gräspellets? Finns de bara att köpa i Genevad?

Vet ej energivärdet. Tillverkningen sker där.
Vet ej heller om det säljs på andra ställen.

Då är ju produkteten liknande Salsa och kan ha högt sockervärde om det är extremt tidigt skördat, vilket det troligen är. Värt att tänka på ändå. Som tidigt bete. Kan ju vara samma tillverkare som Salsas.

Knapplånar lite.

Grönmjöl är oftast hetluftstorkad lusern så även i detta fallet. Har själv mailat Genevads Grönfodertork ang detta.Pelletsen är alltså rent grönmjöl(lusern) utan tillsatser.
Värderna per kg foder ser ut så här..
TS 90%
Mj 10,5
smbrp 160
Ca 6,65
P 2,5
Mg 1,85
Och går under namnet Complett vitalt för hästen.(teknosan)
Jag betalar i dag 210 kr inkl moms för 30 kg.Teknosans produkter Säljs av spannex vidare ut i hela landet .

Aha, då är det precis samma som Salsa grön naturell.

En liten tilläggsfråga bara... Hur kan det komma sig att Salsa har så högt sockerinnehåll? Beror det enbart på tidig skörd?
Enligt produktbladet är det iaf melassfritt...

Är inte så insatt, men nyfiken :)

Knapplånar lite.

Grönmjöl är oftast hetluftstorkad lusern så även i detta fallet. Har själv mailat Genevads Grönfodertork ang detta.Pelletsen är alltså rent grönmjöl(lusern) utan tillsatser.
Värderna per kg foder ser ut så här..
TS 90%
Mj 10,5
smbrp 160
Ca 6,65
P 2,5
Mg 1,85
Och går under namnet Complett vitalt för hästen.(teknosan)
Jag betalar i dag 210 kr inkl moms för 30 kg.Teknosans produkter Säljs av spannex vidare ut i hela landet .

Det är alltså INTE samma sak som SALSA Gräs.

Det är alltså INTE samma sak som SALSA Gräs.

Jag vill bara veta skillnaden, kanske dum fråga men vad är då skillnaden??

kopierar innehållsförteckningen på Salsa Gräs Naturell:
TS% 92 %
Energi ME 10,5 MJ/kg
Råprotein 190 g/kg
Smältb. Råprotein 160 g/kg
Kalcium (Ca) 6,7 g/kg
Fosfor (P) 2,5 g/kg
Magnesium (Mg) 2,0 g/kg
Socker (glukos/fruktos) 200 g/kg
NDF 542 g/kg

Förutom det uppenbara med sockret då såklart!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka