fodra med enbart halm som grovfoder???

panzy

Trådstartare
Går det???

givetvis får man sen ge typ lucern el. liknande för att de ska få i sig det de behöver näringsmässigt. Detta gäller isf 2 ponnyer som bara går i hagen.
 
visst kan du göra det, det beror helt på vad det är för näringsvärden på det. kanske ska du helst ge lite hö och lite halm. det är jättebra att byta ut lite hö mot halm till ponnyer eftersom dom blir lätt för tjocka om dom får mycket hö. men om dom får så lite hö som dom borde ha för att hålla vikten så har doom inget att göra och får aldrig känna mättnadskänsla... det är inte bra! halm är bra för ponnyer, emn kolla värdena på halmen...
 
Man kan även inskaffa ett hö där värdena inte är särskilt höga, då fungerar det även utmärkt med fri tillgång till ponnyer, de måste oxå få sina behov tillfredsställda. Bara för att det är ponnyer det handlar om behöver man inte ha dem på ständig diet, håller de bara igång och får ett grovfoder anpassat för deras arbete är det inga problem med fri tillgång. Ponnys kräver oxå proteiner för att kunna bygga muskler och fungera som en "häst".
 
Ja, det går! Det ligger ju närmare till hands att fodra med bara hö/ensilage och inget kraftfoder, men om du får till en bra foderstat med halm i botten går det också bra.

Lucern är grovfoder! I finfördelad form tillfredställer det dock inte hästen stuggbehov, men omsätts i kroppen som annat grovfoder.
 
att lucer är grovfoder vet jag.

problemet är att vi som många andra i småland inte har fått in tillräckligt med hö och det vi fått in (körde in igår) är riktigt dåligt när det gäller näring. Dock har vi kvar halm från förra året och hoppas på att få in lite till i år.

Vill helst slippa köpa hö, så att fodra ponnyerna med halm skulle då kunna vara ett alternativ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp