Fodra med bara halm?

Avalon

Trådstartare
Nu har jag inte tänkt att bara fodra min hästar med halm men undrar ändå om
man teoretiskt sett skulle kunna göra de.
Dvs om man ser till att uppfylla proteinbehovet med tex potatisprotein och mineraler/vitaminer med tillskott.

Sv: Fodra med bara halm?

Det låter mycket märkligt att göra på det viset, och inget jag i min vildaste fantasi skulle komma på.

Nu när jag tänker på det, när jag hade praktik i ett hoppstall i Spanien så fodrade de med något "hö" som var misstänkt likt halm. Det var förvisso världscuphästar som fick en himla massa musli att äta istället.

Låter någon med mer erfarenhet i ämnet svara mer konkret på din fråga dock.

Ja det kan man. Hellre det än hästar som blir feta eller inte får sitt behov av att tugga och sitt behov av fibrer tillgodosett. Hö kan ju innehålla för många Mj för att hästen ska kunna få tillräckligt mycket ts och ändå hålla normalhull. Så länge halmen är av tillräckligt god hygienisk kvalite så går det bra att göra så. Många byter ju ut några kg hö mot halm för att hästen ska få sina behov tillgodosedda.

När jag och min häst var i Portugal stod han på ett par stall där enda grovfodret var halm, det är ganska vanligt där. Man ger halm och kraftfoder, helt enkelt.

Hästarna ser ofta fina och musklade ut, men man undrar ju ibland hur de egentligen mår. På ena stället stod de på spån och fick dessutom ganska snålt med halm att äta. Ägaren tyckte att det var fullt normalt att hästarna åt sin egen skit, och lite praktiskt också eftersom det blev mindre att mocka.

Jag hade med lusernhack från Sverige till min häst, tack och lov. Så han fick halm och lusernhack. Och sedan lyckades vi flytta till ett stall där det fanns hö och ensilage.

Jag har fodrat med halm + lusern även under kortare perioder i Sverige, när jag har haft bra halm och inte kunnat få tag på bra hö.

Däremot vet jag inte om jag skulle vilja fylla hela hästens proteinbehov med potatisprotein om jag inte var absolut tvungen på grund av t ex IR-problematik. Det känns som ett onaturligt foder för hästar.

Senast ändrad:

KL

Känner en kvinna med 20-25 hästar av mycket lättfödd ras som går turridningsverksamhet på sommaren och inte jobbar på vintern. Dom hästarna äter gräs (fint bete) och kraftfoder på sommaren under säsongen och på vintern enbart halm. Dock så är den halmen hon ger av riktigt fin kvalitet, och hästarna får fri tillgång (rundbalar). Sparar henne en hel del pengar och hästarna mår bra. Faller någon ur det minsta får den hästen direkt hö. Alla får mineraler.

SOm redan skrivits - halm + lucern är en ganska välanvänd foderstat i länder där det inte är lika lätt att få till hö.

Har man en fångis, lättfödd eller liknande och svårt få tag i ett hö med passande värden blir oftast halm + lucernhack en bättre foderstat ur alla parametrar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur