Fodra hästen piggare?

Miljon

Trådstartare
Lite då och då hör man om hästar som inte kan äta ett visst fodermedel för att de blir för pigga, eller att man kan ge xxx för att få en piggare häst.
Det här låter ju jättekonstigt tycker jag, eftersom jag tänker mig att när hästen får det foder den behöver i rätt mängd, så är den så pigg som den är naturligt, och att det inte går att ändra på hästens personlighet.
Ofta frågas det även om "foder som ger energi", trots att hästen redan får sitt energibehov tillgodosett och ofta mer därtill, där frågeställaren inte förstår att energi i foder inte är samma sak som energi = pigg.

Men det är ju många som hävdar det här, och jag vet inte hur mycket kunskap de har egentligen. Vänder mig därför hit. Är det så mycket BS som jag tänker? Eller finns det fakta som stödjer att det går att "fodra hästen piggare"?
 
Lite då och då hör man om hästar som inte kan äta ett visst fodermedel för att de blir för pigga, eller att man kan ge xxx för att få en piggare häst.
Det här låter ju jättekonstigt tycker jag, eftersom jag tänker mig att när hästen får det foder den behöver i rätt mängd, så är den så pigg som den är naturligt, och att det inte går att ändra på hästens personlighet.
Ofta frågas det även om "foder som ger energi", trots att hästen redan får sitt energibehov tillgodosett och ofta mer därtill, där frågeställaren inte förstår att energi i foder inte är samma sak som energi = pigg.

Men det är ju många som hävdar det här, och jag vet inte hur mycket kunskap de har egentligen. Vänder mig därför hit. Är det så mycket BS som jag tänker? Eller finns det fakta som stödjer att det går att "fodra hästen piggare"?

Jag har också stött på frågan om att man vill ge hästen mer energi men att den är för tjock. Dvs man blandar ihop energiintag och att man vill ha hästen mer energisk i temperamentet under ridning. Men det är inte så enkelt som att det är fel och att man bara ger hästen lagom många MJ och så är det bra med det. Jag vet att det inte är vetenskapligt underbyggt, men I vissa fall blir en del hästar klart hetare av vissa typer av foder, men det tycker jag gäller dem som redan är lite hetare eller tex bakskygga. De hästar vi har haft som är av kallblodstyp är det på vissa stor skillnad på beteendet att ge samma mängd energi och protein i form av endast hö och lucern jämfört med att ge bara några hundra gram havre och samma totalmängd energi och protein. Jag har en som blir opålitlig och väldigt reaktiv i sin bakskygghet av bara några dl havre. Tog ett antal säsonger och en del incidenter innan jag insåg att det var det lilla som gjorde skillnaden mellan helt ok och en explosiv och faktiskt lite farlig häst. Så utifrån erfarenhet men ej forskning utnyttjas ev energiöverskott i vissa fall olika från olika fodermedel. Till och med om hon går på ett underskott för att gå ner i vikt ger havren effekt.

Sen är inte mer kraftfoder= piggare att rida, många reagerar inte alls. vår holländska import blev det ingen skillnad på med eller utan havre tex. Och mycket forskning om det nu ens finns på just ämnet havre och temperament bedrivs ju på travhästar av varmblodstyp.

Min ringa erfarenhet säger att det är individuellt, men att bra bjudning får man av att hålla hästen positiv i ridningen och i bra kondition, inte av att ge mycket kraftfoder.
 
Jag brukar aldrig förmänskliga hästar men i just det här fallet brukar jag fråga människor som för det resonemanget vad som händer om de själva äter en extra macka, en chokladkaka eller en tårtbit varje dag. Om de blir piggare då eller om de då faktiskt kommer lägga på sig. De flesta förstår när jag har förklarat så men tyvärr hör man ofta det där att fodra för att få mer energi. Visst, min ena gör luftsprång och reagerar på allt och inget om hon får spannmål (vilket hon aldrig gör annars vid ridning) men det ser jag inte som något önskvärt. Hur mår individen när hon reagerar så?

Så ja, det är verkligen så mycket BS. Man kan rida och träna en häst piggare, man kan göra roliga saker med sin häst så att hen tycker att det är kul och därmed ger mer, dvs. visar mer energi men en häst som får sina behov tillfredsställda genom en bra foderstat går inte att fodra piggare.
 
Jag har nästan bara haft naturligt pigga hästar. Lika pigga oavsett om de ätit bara grovfoder eller massor med havre eller annat kraftfoder.

Haft en som såg syner och trodde hon kunde flyga om hon fick havre dock. Men det är verkligen ett undantag.
 
jag tänker mig att när hästen får det foder den behöver i rätt mängd, så är den så pigg som den är naturligt, och att det inte går att ändra på hästens personlighet.

Jo, man kan påverka hästens beteende med foder. Du kan googla “signalsubstanser i hjärnan” och läsa själv hur det fungerar. Det är dock inte energiinnehållet i fodret som påverkar signalsubstanserna utan aminosyror som är s.k. prekursor (utgångsämnen) till signalsubstanserna eller neurotransmittorer som de även kallas.

En viss typ av energi i fodret kan dock också göra hästen piggare på samma sätt som du själv blir piggare av ett energitillskott som innehåller mycket socker och/eller stärkelse (energidryck, energibar o.dyl.). Denna "pigghet" har dock ganska kort varaktighet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 436
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp