Fodra: Fritt, ofta, sällan?

Q

qrumelur

Ridhästägare! Dvs. ej ni som har hästar på lösdrift för avel/uppväxt.

Hur gör ni med utfodring av grovfoder?

* Lite och Ofta

* Mycket och Sällan

* Fritt

Sv: Fodra: Fritt, ofta, sällan?

Lite mindre och ofta, minst fyra gånger per dag. Min häst får så mycket som han orkar trycka i sig, så egentligen så har han väl "fri tillgång". Tar ut silage som han inte orkat äta varje dag, det är inte mycket men jag tycker att det är bättre att ge två kilo i överkant per dag så att han aldrig behöver känna att han är hungrig :) Det är så jag tänker.

Jag har två stycken hästar som rids 6 dagar i veckan, fast de går på lösdrift... Men dem två har iaf tillgång till ensilage, saltsten o vatten 24/7. När hästarna inte går på bete, dvs under vintern, får du lusern eftersom ensilaget inte har så högt näringsvärde, och det får de varje gång innan de rids. Varje gång efter att de har ridits får de havre, krossat korn, vitaminer o mineraler.

i stallet jag står i nu så får dom hö 4 gånger om dagen (kraftfoder 3)

i eget stall så har jag gett 2 gånger om dagen, både hö och kraft men då har dom hö så att dom klarar sig över dagen.

Det bästa för hästen är att bli fodrat så många gånger så möjligt och med små givor! helst ska man fodra 6-7 gånger om dagen och med noga uträknat foderstat, det är det allra bästa för hästen.

I vårat stall står hästarna på lösdrift. Alla avelsston och unghästar har fri tillgång (även fåren).. men resterande hagar får hösilage två gånger om dagen (+ havre&mineraler (vissa får även kraftprotein) när dem ridits.) Dem får då så pass mycket att dem äter ganska länge.. brukar fodra ca kl 8 på morgonen och dem har ätit upp runt 10-halv 11.. och sen blir dem fodrade igen runt 17-21 tiden, beror på om alla är ute i hagen, vilken tid ridskolan slutar, vilken hage det är osv.

Min häst som behöver lite mer foder än resten utav hans hagkompisar får komma in vid lunch (runt 12-13 tiden) och äta 1-2 extra kilo hö (beror på hur mycket han fått i sig på morgonen).

Vi fodrar våra hästar 3 ggr/dag. De får hö 3 ggr/dag och kraftfoder 2 ggr/dag och just nu går de på gräs oxå. Annars fodrar vi våra hästar 5 ggr/dag.

Med nuvarande hövärde får de fritillgång fast uppdelat på fyra-fem tillfällen/dag beroende på väder och vind. De får mer när givan är slut helt enkelt.
Mina äter mer om de inte får allt i en giva så därför har jag valt att göra så. När de hade ensilagebal i hagen i vintras åt de jättedåligt trots kylan så den tabben gör jag inte om eftersom de tappade i vikt då.

Min häst har tyvärr fri tillgång till grovfoder. Hon står på halm. Hon får mycket små mängder med hö 4 ggr per dag också.

Våra hästar får morgon, lunch, middag och kväll. Ganska mycket och de är ganska "Lugna" med att äta, går och plockar lite. De brukar inte ha ätit upp varenda smula. :)

Jag har haft fånghäst tidigare som jag hade lunhlåda med timer i hagen och gav först morgonhö sedan lunch hö i lådan sedan när jag kom hem från jobbet och sedan kväll, så fyra givor om dagen med uppmätt hö.

Fri tillgång alt. mycket och sällan (så mkt så det räcker till nästa fodring). Har inga lättfödda hästar så de kan trycka i sig en hel del grovfoder utan att det gör något, dessutom så är ingen av dem hysteriska med maten.

Mina får 4 ggr/dag, kl 07, 12, 16 och 21. Sen står de på halm och har lite gräs i hagen.

Våra hästar fodras tre gånger om dagen, + att de står på halm.

Det bästa för hästen är att bli fodrat så många gånger så möjligt och med små givor! helst ska man fodra 6-7 gånger om dagen och med noga uträknat foderstat, det är det allra bästa för hästen.

Fast eftersom hästar får mättnadskänsla beroende på hur mycket de har tuggat kan man inte ge för små givor, de måste ha tillräckligt att tugga på för att kunna få mättnadskänsla och slippa vara konstant hungriga. För en medelstor hobbyhäst kan ca 6-7kg grovfoder motsvara hela dygnsgivan och att fodra knappt ett kilo per fodring blir för lite.

Vem har sagt att det är det bästa?

Det man ska sträva efter är så korta ätuppehåll som möjligt. Det kan ju åstadkommas genom att fodra gånger per dag men ge så mycket så att hästen har foder i stort sett tills nästa utfodring eller helt enkelt ha fri tillgång.

Om hästen får stora mängder kraftfoder så behöver det delas upp på flera mål för att orsaka så lite skada som möjligt men förhoppningsvis är det ingen som ger såna givor nuförtiden så att 7 gånger är nödvändigt.

Varje utfodringstillfälle innebär ett stressmoment och det har ibland hittats samband mellan många utfodringstillfällen och högre frekvens av stereotypier.

Här finns mer info om ättider och utfodringsrutiner.

/Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka