Fodra efter ridning

S

smultronfot

Ni som fodrar hästen efter ridning:

· Varför gör ni det?
· Vad använder ni för fodermedel?
· Ger de någon spec. effekt?
· Hur gör ni på betet? (Om hästen fortfarande tränas)
· Ni som rider oregelbundna tider och rider vanligtvis på dagen och sen byter ibland till kvällstid. Får hästen extra foder på kvällen då?

Sv: Fodra efter ridning

Svarar åt en annan:
-Behöver få extra mat, speciellt när det inget bete finns, + att hon är svår att få upp i hull, även fast de finns bra bete
-Havre och nån sorts pellets
-För att gå upp i vikt och energi givande
-Får mat ändå, behöver det
-Nej, får bara efter ridpasset

just nu när han går på bete får han bara betfor och salt efter ridningen, saltet får han efter ridniingen för att kunna återställa balansen.

- För att återhämtningen ska ske snabbare och som belöning.
- Ger först ca 1 kg hösilage och sedan kraftfoder, hur mkt och vad beror på hur passet sett ut. Kan vara en näve havre efter skritturen till havre,betfor, e-vitamin och salt efter konditonsträning.
- se ovan, beror på.
- De går inte direkt på bete utan tränas som vanligt. Ställer in hästen i boxen efter efter-pysslet, ger grovfoder, väntar ca 15 min och sedan kraftfodret.
- Ja, men ger inte så mkt kraftfoder överhuvdtaget så det blir inte typ 4 mått havre plus 2 extra, utan max 2 mått totalt ändå.

Jag fodrar min häst efter ridning som belöning - ger positiva vibbar, och såklart för att fylla på med energi.

Just nu får hästen Dynavena.

Nu när hästen går på bete får hon lite Dynavena eller ett par morötter i krubban efter att hon arbetat. Hon rids nästan varje dag.

Nej hästen får inte 'extra' foder beroende på vilken tid jag rider.

Fodrar alltid på samma tid varje dag och anpassar ridningen efter det. Nu på sommaren rider jag oftast runt lunch och ger kraftfodret direkt efter, vid 13.00-14.00 beroende på hur länge vi var ute och motionerade. Att jag ger kraftfodret direkt efteråt är för att jag ska slippa åka iväg till betet ytterligare en gång varje dag för att fodra, samt att det är bra för kroppen att få i sig ett ordentligt mål mat inom 2 timmar efter en ansträngning. Så jag tar två flugor i en smäll och fodrar efter motionen.

Ger i dagsläget bara lusernpellets och kornkross, eftersom betet fortfarande är hyfsat bra. Kommer troligtvis öka givan framåt sensommaren.

Tack för alla svar! Jag funderar på att börja fodra efter träning och se om jag märker någon skillnad på hästen.

Just nu går han på bete och äter knappt något kraftfoder.
Men de är ca en månad kvar innan han ska stallas in, då funderar jag på att dela upp kvällsfoder givan så han får en del efter ridningen sen får han resten på kvällen?
Skulle de funka?

min häst går ute på bete nu och jag ger henne betfor och havre efter jag rider för att hon ska få energi och lite som belöning. om jag inte rider så brukar hon få lite havre ändå för energins skull. Och just nu har våra hästar inte så jättemycket bete i hagen så då är det också för att hon inte ska gå ner i vikt.:)

Tack för alla svar. Fler som fodrar efter ridning?

· Varför gör ni det? Som positiv belöning efter arbetet, för att han ska få i sig saltet och mineralerna mest då betet gott och väl räcker för att göda grismagen :) Fodrar minst ca 30 min efter ansträngning då jag hört att fodring innan ansträngning gör att kroppen inte kan helt fokusera på att ta upp näringsämnena i fodret samtidigt som arbete. Har inga belägg för rätt eller fel dock..
· Vad använder ni för fodermedel? Mustang Müsli, extra mineraler och salt, vitlök och äppelvinäger (luktar vidrigt men hästen älskar det!)
· Ger de någon spec. effekt? hästen mår prima
· Hur gör ni på betet? (Om hästen fortfarande tränas) Gör precis som vanligt då hästen är van från lösdrift under resten av året
· Ni som rider oregelbundna tider och rider vanligtvis på dagen och sen byter ibland till kvällstid. Får hästen extra foder på kvällen då? Nej han får mat efter ridningen oavsett tid, får så lite kraftfoder så det bör inte påverka nämnvärt. Resten av tiden har han antingen fri tillgång på hö, eller som nu fri tillgång på gräs.

Min häst behöver extra nu när han rids och går på bete. Han behöver även komma in och vila.

Men han får det en gång om dagen och tiden kan variera lite, men oftast på em.

Han får betfor, havre, mineral och lucern extra efter ridpasset, har han vilodag så får han lite mindre av det bara, är i stallet varje dag, måste sköta om hans eksem ändå.

Jag ger på fasta fodringstider. Dvs sommartid får de mat första och sista delen av perioden (när bromsen inte är framme) på em/kväll. Oftast tar jag in vid 16 - 18 någon gång, de får mat när de kommer in. Sen tider jag senare, dvs efter fodring, hur mkt efter varierar. Under bromssäsong går de in 8 - 9 på morgonen och får kraftfoder då. Rider någon gång under dag/kväll.

Vintertid får de mat på morgonen innan de går ut, och på kvällen när de kommer in. Rider oftast dagtid, dvs inget kraftfoder i samband med ridning.

Ska jag iväg och träna vintertid får de en liten näve när jag tar in innan träning, och sen får de ordinarie kraftfodergiva när jag kommer hem, lagom till normal intagstid.

tas de in 'uddatid' pga hovslagare eller så brukar de få en näve i krubban vid intag, det ska vara positivt att komma in, så går de in för att 'stå inne' ett tag ligger alltid ngt och skramlar i krubban.

· Varför gör ni det? För att hon ska få i sig mineraler och samtidigt en positiv belöning typ :)
· Vad använder ni för fodermedel? Just nu har jag en Müsli från Hippo och mineraler.
· Ger de någon spec. effekt? Nja, hon känns mer positiv till att komma till mig i hagen dagen efter om inget annat ;)
· Hur gör ni på betet? (Om hästen fortfarande tränas) Precis som alla andra dagar. Hon står inte på något direkt bete eftersom hon rullar fram bara hon ser ett grönt strå. Däremot står hon på lösdrift.
· Ni som rider oregelbundna tider och rider vanligtvis på dagen och sen byter ibland till kvällstid. Får hästen extra foder på kvällen då? Jag ger henne mat efter ridningen oavsett tid.

Ni som fodrar hästen efter ridning:

· Varför gör ni det?
för att dt bara ingår två fodringar med kraft i stalletservicen, och det blir för stora givor då. genom att dela på tre får hon lite och ofta.
· Vad använder ni för fodermedel?
hippo bas basic och kvarnby lusern
· Ger de någon spec. effekt?
ger energi, mineraler, spårämnen, protein, fibrer... ja, det hon behöver utöver grovfodret helt enkelt :)
· Hur gör ni på betet? (Om hästen fortfarande tränas)
hon får ganska mycket mindre kraft eftersom hon äter gräs hela tiden, och halva kraftfodergivan före ridning och resten efter
· Ni som rider oregelbundna tider och rider vanligtvis på dagen och sen byter ibland till kvällstid. Får hästen extra foder på kvällen då?
hon får samma mängd oavsett när jag rider, men försöker vara där ungefär samma tid varje dag

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31