Sv: fodra dräktigt sto....
Dräktighetsmånad 8-9 ska energin ökas med 15%, månad 10 25% och månad 11 30%. Kvoten på TILLÄGGET ska vara 12, så det krävs en del extra protein. Vid digivning är behovet ännu större.
Behovet av selen ökar inte iom dräktighet. Jag ger min tokosel året runt, dräktig som odräktig. Övriga mineraler får hon i sig med råge via grovfodret( vi har tur också som hittills alltid haft en bra kvot Ca/P)
Förra året i dräktighetsmånad 8 fick mitt sto 25 kg hösilage ca (fri tillgång), kvot på 10 men rätt lågt energiinnehåll, ett kilo kornkross
och 200g betfor.+ tokosel. Sen kastade hon, men hade hon fortsatt dräktigheten hade jag bara behövt komplettera med olja och ev. en skvätt korn eller betfor till för att få behovet tillgodosatt.
I vinter vet jag inte vad hon ska stå på (dräktig igen) då vi inte fått hö och hösilageanalyserna ännu, men jag vet att det är sämre värden iår pga sen skörd, så då kommer jag i första hand komplettera med lusern och sen får vi se. Nåt proteinrikt kraftfoder lär nog behövas också (men hoppas inte såklart).