Fodra 1 gång per dygn?

Inka-90

Trådstartare
Jag läste i Häst & Ryttare, den som kom innan jul.
Att på Ågesta ridskola utanför Stockholm som drivs utav familjen Krusenstierna bara fodrar alla hästar en gång per dygn.

-Vi fodrar en gång per dygn -Lunchen lägger vi direkt i krubban.
Morgonmålet och kvällsmålet läggs i varsin behållare som ger mat på ett angivet klockslag. Det innebär att alla hästar får mat samtidigt och det blir aldrig stojigt.
Ensilagen läggs i boxen en gång per dygn och hästarna lär sig att inte äta upp allt på en gång. Det är klart att några russ alltid äter och äter, de får lite halm på toppen och lär sig snart att spara.

Är det någon mer som gör såhär? jag har väldigt svårt att tro att några utav mina skulle lära sig att spara..

Sv: Fodra 1 gång per dygn?

Vi har fodrat en gång om dagen i många år.

Frukost i hagen vid utsläpp (kraftfoder), fri tillgång i hagen (grovfoder). Gör stallet klart, lägger in fri tillgång på grovfoder samt kvällens kraftfoderranson.

Dom av mina hästar som inte behöver något extra fodras ca var tredje dag. Dom går på fri tillgång på grovfoder och det är ungefär den intervallen de äter upp med.
Hur många gånger man fodrar är egentligen inte relevant utan hur man fodrar.

Problemet är väl - anser jag - att man inte kan ge hästarna en begränsad giva.
Ska man ge hästen 1 gång om dagen så måste den ha en STOR giva också.

Jag läste också den där, och jag är väldigt nyfiken på hur många kg ts foder hästarna får om dagen.
Själv har jag aldrig varit på en ridskola där hästarna fått mer än mininum och det funkar ju definitivt inte om man ska ge dem en gång om dagen.

Sen tycker jag väl inte redigt det är okej att tänka att "hästarna vänjer sig", beroende på hur man gör.
Inte ska hästen behöva gå hungrig (och riskera magproblem) i flera veckor eller längre innan den "vänjer sig".

För en hårt arbetande häst kan det nog fungera utmärkt. Rids hästen så pass mycket att den kan ha fri tillgång resten av tiden i boxen så är det ju inga problem.
Går inte ågestas hästar i stora hagar ett antal timmar om dagen? Får de mat där?

Problemen blir väl mera för våra hobbyhästar som rids en timm om dagen och skulle bli smällfeta på fritillgång och därav behöver begränsa foderet och då behöver det splittas på flera mål.

Problemen blir väl mera för våra hobbyhästar som rids en timm om dagen och skulle bli smällfeta på fritillgång och därav behöver begränsa foderet och då behöver det splittas på flera mål.
Varför blir de smällfeta på fri tillgång?
Jag har ganska många hästar, varav flera shettisar som rids väldigt sporadiskt. Och de blir inte smällfeta trots fri tillgång på bra hösilage i hagen på dagtid (ca 15 timmar/dag)... Sin vana trogen går de ner i vikt på vinterhalvåret, trots denna frikostiga diet.

Jag har också fri tillgång till alla, inkl ponnysarna. Man får naturligtvis se till att ha ett foder som är anpassat till hästen, men ingen häst är fet hemma hos oss. Det bli de på betet däremot ;).

Vi har hög MJ i vårt foder i år - över 10 per kg ts. Ponnysarna äter ett foder som ligger på runt 3-4 i kvot dvs mellan 30-40 g smb rp per kg ts. De stora hästarnas kvot ligger på 9-10 dvs mellan 90 och 100 g smb rp per kg ts.

Det ÄR så att vi ibland får in hästar som inte fixar fri tillgång. Eller, det har hänt en gång (för just nu kommer jag bara på ett exempel). Det är såna hästar som aldrig lär sig att det inte tar slut i häcken utan bara äter och äter. En sån häst kanske är svår att ha på fri tillgång om den är lättfödd (den hos oss var ett dräktigt hbl-sto så det kändes inte som ett stort problem).

De allra, allra flesta lär sig så småningom att själva begränsa. Men visst äter de mer (vilket är bara bra). Jag har haft mina hästar på fri tillgång i ca 10 års tid, och det är ganska många hästar som passerat systemet. Och det är bara denna enda som inte hanterat det på ett bra sätt efter en tid (man måste ge det ett par månader eller flera).

Den artikel som var i Häst och Ryttare om Ågesta tyckte jag var jättebra :). Fantastiskt intressant att man faktiskt börjar tänka i de banorna även på hästsidan!

Jo men visst är det en sak om hästarna har fri tillgång, men jag fattade inte som att de hade fri tillgång utan begränsad mängd och sen fick hästen lära sig att det skulle räcka hela dagen.

Jo men visst är det en sak om hästarna har fri tillgång, men jag fattade inte som att de hade fri tillgång utan begränsad mängd och sen fick hästen lära sig att det skulle räcka hela dagen.

Men om det räcker hela dagen så är det ju fri tillgång... det är ju själva definitionen.

Menar du att dom ljuger om att hästarna anpassar sig?

Fodrar dom med ordentliga mängder med hö/hösilage så kan det säkert fungera.

*kl

Jag rider och jobbar helg på den omtalade ridskolan, har även jobbat vardagar där förut i ca 8 månader.

Hästarna och Ponnyerna får sin högiva vid lunchtid och vissa av hästarna har kvar hösilage på morgonen, och vissa har kvar eventuell halm. Vad jag tycker så blir hästarna inte stressade på samma sätt då själva fodringen sker när dem är ute i hagen, bortsett från på helgen då det är lektioner på dagtid.
Och det är en manuell kraftfodergiva per dag, lunchen, som man ger direkt i krubborna och sen fyller man samtidigt på morgon och kvälls foderautomaterna, som sedan löses ut vid två inställda tidpunkter.
Och har det varit så att ngn häst inte haft så mkt kvar på kvällen så har man fyllt på vid behov, iaf var det så förut, är inte där så mycket på kvällarna längre.
Jag tycker hästarna är mkt trevligare i hanteringen i det nya stallet än vad dem var i gamla, inte så många hästar som står och slår i väggen och så.

Lite ot kanske. är dock inte säker på om dem kanske ändrat ngt nu denna termin då jag inte hunnit jobba något ännu

Men om det räcker hela dagen så är det ju fri tillgång... det är ju själva definitionen.

Precis. Jag har inte fri tillgång riktigt utan väger upp en begränsad giva men anpassar så att det ska finnas tillgängligt större delen av dagen. Det är egentligen bara en stund på em som hästen ibland är utan iom att jag anpassar så att lunchen är lite mindre för att hon ska se till att äta upp i hagen och inte bara trampa runt det.
Märker jag att det finns kvar endel hö på morgonen inne så minskar jag nattgivan, är boxen länsad på morgonen så ökar jag. Inne vill jag alltid att det ska finnas lite kvar att peta i om hon vill men det ska inte vara några mängder för då blir hon slarvig och drar runt det. Att betala för hö som jag sen bara får mocka ut ur hagen eller boxen är jag inte intresserad av.

Tack:bow: äntligen någon med lite info.

Får hästarna mer mat med det här systemet eller blir det lika mycket som om man skulle dela upp på 4ggr?

Min ena häst som är lättfödd (får 6kg hö/dygn) och häver i sig alla mat på en gång tror jag inte att detta skulle fungera.
Mn på mitt fullblod som får minst 16kg/dygn skulle det fungera för han äter när han är hungrig och inte mer.

Hmm, nu måste jag tänka efter lite och försöka minnas jämnfört med hur det var i gamla stallet eller hur det var i början i det nya.
Dock har det aldrig varit så att dem fått mat 4 gånger utan det har max varit tre.
Frukost, lunch Kväll.

Dem får nog lite mer nu, än vad dem fick förut, dock har det väl hänt att några blivit lite för feta, så dem får ju lite halm som erkätter (stavas?) en del av hösilage givan. Nu är jag dock inte helt säker och är väl kanske inte direkt rätt person att ge exakt info, eftersom det nu bara rör sig om att jag bara jobbar 1 dag /v ist för förut 4dagar/v.
Men vad jag tycker så verkar hästarna trivas bättre med att inprincip hela tiden ha ngt att äta, så dem verka liksom mer nöjda, och dem hästar som är lite småtjuriga när man ska spänna sadelgjorden brukar stå och småpilla i höet under tiden.
Ska till stallet på onsdag, så kan jag fixa bild på hur höhäckarna ser ut och hur foderautomaterna ser ut.

Det behöver inte vara mer exakt info, det duger bra jag var mest ara nyfiken hur det fungerade.
höhäckarna får du gärna visa bild på!

hittade en bild från när stallet var helt nytt:
27808_382896743041_556378041_3895687_6491760_n.jpg

foderautomaterna.

och en helt ot bild:
28828_383087268041_556378041_3901769_6885259_n.jpg

Luckan i golvet som vi mockar ner i.

Tack:bow: äntligen någon med lite info.

Får hästarna mer mat med det här systemet eller blir det lika mycket som om man skulle dela upp på 4ggr?

Min ena häst som är lättfödd (får 6kg hö/dygn) och häver i sig alla mat på en gång tror jag inte att detta skulle fungera.
Mn på mitt fullblod som får minst 16kg/dygn skulle det fungera för han äter när han är hungrig och inte mer.

Om den bara får 6 kg/dag så förstår jag att den vräker i sig när tillfälle ges.

Om den bara får 6 kg/dag så förstår jag att den vräker i sig när tillfälle ges.

Min D-ponny får ännu mindre högiva, men har istället fri tillgång på halm större delen av dygnet. Känns inte helt otroligt att Inka har en liknande lösning?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 103
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka