fodervärdsproblem

Uppsnarjd

Trådstartare
gamla tråden är ju borta så vi tar det igen.

Jag har lånat ut min häst på foder och tjejen som har henne har enligt mej brutit mot kontraktet på flera ställen.
Brutet kontrakt medför att den andra parten har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.
Hästen skall efter fodervärdstiden lämnas av fodervärden till angiven plats och denna resa ska betalas av fodervärden.
jag har skickat rekommederat brev till henne med uppsägning och att denna sker omedelbart och att hästen skall återlämnas snarast.
Detta brev har hon dock inte hämtat ut, antagligen för att hon vet vad som står i det.
har även sagt upp kontraktet med omedelbar verkan via sms och mail.
som jag vet att hon har läst.

Nu vägra tjejen att återlämna hästen.
Iaf om jag inte skriver på detta papper hon skickat till mej
”Säger härmed upp kontraktet gällande Dolly.
Motser anvisningar skriftligen av tid och plats för lämnande av häst.
Sker detta i förtid även underskrivet avtal av dig att hämtat i förtid och övertar alla ansvar angående vaccinationer och hovslagarutgifter.
Du bör skriva under och skicka tillbaka till mej.”
jag förstår inte vad hon eg vill utan tycker det kan tolkas lite som man känner för och vägra därför skriva på, dessutom verka det dumt att skriva på nåt innan hästen är återlämnad och jag kan se att den är frisk.
en av anledningarna till att jag sagt upp kontraktet är just att hon varken vaccinerat eller tagit ut hovslagare.

Vad ska man göra i denna sits?
förslaget att själv hämta hästen är inte jättesmidigt, måste hyra både bil och släp samt göra en resa på 60 mil. och detta kommer som ni förstå gå på en hel del pengar, pengar jag inte har över just nu.
plus att min häst är ett rent helvete att transportera och det är inte ens lönt att tänka tanken att försöka sej på det på egen hand, och tveksamt om jag vet nån som kan följa med och hjälpa till, de flesta har ju jobb och så att tänka på.
Tjejen har bara 10 mil till anvisad plats för lämning av häst så det är helt klart smidigare för henne.

Sv: fodervärdsproblem

Ring en transport firma och be dom ta med polis och att dom fakturerar henne för transporten. Vart står hästen?

Hästen står utanför Tidaholm.
men funkar det verkligen att be transportfirman fakturera nån annan?
Då kan man ju eg göra så varje gång man ska flytta hästen och alltid slippa betala

Jag har stått i liknande sits fast där ägaren lurade mig som fodervärd.
Jag fick hem en häst full med löss och som inte var av den ras som först hade sagts och som inte kunde det den sades kunna osv......
Jag tog kontakt med konsumentrådgivare efter att ha bråkat med ägaren ett tag.
Bla. tyckte jag att H*N skulle hämta hästen (20 mil) eftersom H*N lurat mig.

Jag fick rådet av den hästkunnige K-rådgiv. att: -Om du inte vill betala kostnaderna för hästen lääääänge under tvistens pågående så borde skjutsa tillbaka hästen....-Visst du har rätt, sa hon. -Men det gör ju inte saken smidigare...-Sånt här är krångligt.

Ja jag hade inget bättre att komma med...det jag menar är att det bästa ibland är att ta tag i saken själv.

// M

gansak övertygad om att hon inte går med på det.
hon har inga pengar och vill inte betala nåt

skulel de vara så att jag haft en bil som jag kudne dra hästsläp med, ett hästsläp samt en häst som är hyffsat lätt att transportra hade jag kunnat fixa det på egen hand
men nu är det tyvärr inte så :(

Uppsnarjd skrev:
gansak övertygad om att hon inte går med på det.
hon har inga pengar och vill inte betala nåt

Fast om det går att göra så....hämta hästen och fakturera henne...då skulle jag gör det.
Ring och säg att du kollat upp det hela (gör det först) och att du tänker göra så...då kanske hon får eld i baken och kör tillbaka hästen?

// M

Hur kollar man up det hela?
Polisen? och var hittat man transportfirma som kan hämta hästen?

Jag tycker du ska ta kontakt med en konsumentrådgivare och höra vad denne säger.

// M

Ring din kommuns växel och be dem koppla.
Konsumentrådgivare är kommunala....

// M

Kan du inte kolla upp med en av de företag som köper obetalda fakturor?

Hör med dom om de kan tänka sig att köpa en faktura där du fakturerar henne för transport, hovslagare och vaccination.
Kolla upp i förväg, be ev. en advokat om råd här och kolla om det är lagligt att göra det.
Du måste nog ha bevis på att hästen inte är verkad eller vaccinerad under den utsagda tiden dock.

Om du kan göra det, och kan få något papper från en advokat, så kan du skicka den info du får, till fodervärden. Så kanske denna får lite fart på sig.

Nu hux flux är ju hästen vaccinerad och hovslagare är beställd
samtidigt hävdar honatt hästen aldirig gått i den hagen sominte uppfyller kraven.
och det är lite svårt för mej att bevisa motsatsen.

verka bli ännu svårare att få hem hästen, och jag vill verkligen inte att det ska stå kvar där

Uppsnarjd skrev:
Hästen står utanför Tidaholm.
men funkar det verkligen att be transportfirman fakturera nån annan?
Då kan man ju eg göra så varje gång man ska flytta hästen och alltid slippa betala

nej det är du som beställer tjänsten som är betalningsskyldig, du kan be dem faktuerera henne men betalar inte hon så är det du som åker på det och förmodligen en merkostand eftersom de fått krångla med henne först.

Fö. ska du be om en ny grundvaccinering eftersom du vill kunna ha möjligheten att tävla med hästen (antar jag) samt att du vill kunna ta den till olika stall och det inte går med den nyvarande vaccineringen.

Samt att du ska be om att få en kopia på vaccineringen mailad eller skickad via snigelpost till dig.

Sammet skrev:
Fö. ska du be om en ny grundvaccinering eftersom du vill kunna ha möjligheten att tävla med hästen (antar jag) samt att du vill kunna ta den till olika stall och det inte går med den nyvarande vaccineringen.

Samt att du ska be om att få en kopia på vaccineringen mailad eller skickad via snigelpost till dig.

Vaccinering är väl inte ngt större problem i det hela? Visst är det trassligt att boka och tima veterinär, men ngn större kostnad får man väl inte anse att det är.

Om jag var osams med nuvarande fodervärd och sagt upp avtalet, så är det ju inte att tro att de anlitar den skickligaste hovslagaren för hovvård, då skulle jag hellre se till att hästen kommer hem, göra det som hästen behöver och sedan ev. ta en strid med tidigare fodervärd.

En ny grundvaccinering är dyr.
Speciellt med tanke på att det inte är meningen tat ägaren ska behöva varken beställa en eller betala den.

Det är inte missköttsel, men dte är att bryta kontraktet eftersom det stog att hästen skulle vaccineras kontinuerligt.

Att ta hem hästen först och sedan ta strid skulle troligast sluta med tat fv. inte behöver betala alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 728
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 292
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka