fodervärdskontrakt

B

Bucus

Ska låna ut min häst och undrar följande:
Vad är det som står med i ett fodervärdskontrakt?
Om man kommer och hälsar på och ser att hästen är misskött, har man rätt att bryta kontraktet och ta hem hästen då?
Jag kommer att betala försäkringen på honom men om han skulle skada sig, är det vanligast att ägaren betalar veterinärkostnaderna eller är det fodervärden?

Sv: fodervärdskontrakt

De flesta ridsportsaffärer säljer BRA kontraktsark. Kom ihåg att du skall ha två st-en till varje part.
Jag tycker att du gått kan begära att fodervärlden betalar försäkringspremien till dig personligen, då vet du att den blir betald, den står kvar i ditt namn, och någonting kan väl fodervärden stå för, när hon nu får låna din häst...

Kan tipsa dig om att vara mycket noggrann när du skriver kontrakt med en fodervärd!!
Även om det känns jättebra så KAN ni bli hur stora ovänner som helst. Gör helt klart vem som betalar vad, vad hästen ska användas till, vaccination - vem ordnar det, hovslagare osv. Får hästen tävlas/avlas på. I kontraktet står allt som ni kommer överens om. Missa inte en bokstav!
Känner du inte personen så se att personnumret stämmer med id-kort.
Oj, vad jag låter negativ :crazy:
Men är du noga vid skrivandet så blir det så mycket enklare sen :D
Lycka till!

Skriv också in i kontraktet att du ska ha regelbunden info om hur hästen mår, samt rätt att åka och hälsa på den när du vill.
Tänk på att om fodervärden är under 18 år ska du ha förälderns underskrift på kontraktet.
Försäkringen måste stå kvar i ditt namn, även om fodervärden betalar den. Annars går ersättningen till fodervärden vid ev nödslakt och du har ingen rätt till pengarna.

Vad gäller försäkringen så är väl det vanligaste att ägaren betalas den, men att fodervärden står för självrisken om något skulle hända.
När jag hade en häst på foder med en känd sjukdom stod ägaren för samtliga kostnader som skulle krävas för att hålla hästen symptomfri (och i detta fallet alltså även självrisken).

Det finns bra kontrakt att köpa, ta en titt på dem och lägg till de punkter du själv tycker saknas (om du vill ha rätten att tex. rida eller besöka hästen när du vill). Skriv även upp den utrustning du skickar med, på det sättet märker du om något saknas senare.

Du har rätt till att ta hem hästen då ja... Kom bara ihåg att skriva ett ordentligt kontrakt!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve