Fodervärdskontrakt ?

K

Koko_

Jag har faktiskt igen aning vart jag ska lägga denna tråd, men jag testar här :crazy:

Jo, jag undrar om det är obligatoriskt 1 månads uppsägningstid på alla fodervärdsavtal eller om man kommer överens om det hästägare och fodervärden emellan ?

Någon som vet ?

/KOKO_

Sv: Fodervärdskontrakt ?

det kommer man överens om och skriver i kontraktet

Okej!

Det var bara så konstigt. jag var(är en månad till pga uppsägningstiden) fodervärd och ägaren sa att det var en månads uppsägningstid. Kollade i kontraktet och där har vi inte skrivit nåt om någon uppsägningstid. Blev lite fundersam då jag måste lämna min foderhäst nu för att få stallplats till min nya(lite invecklat, orkar inte berätta hela historien :smirk: ) . Men ägaren sa att jag var tvugen att ha henne en månad till, vilket gör att jag sumpar stallplatsen. och när jag väl lämnar nuvarande foderhästen, står jag både stallplatslös och hästlös pga det. Måste ta upp det med ägaren.

Tack för ditt svar iaf :p

/ KOKO_

det som står i avtalet gäller till punkt och pricka! så är det
vägrar han ta emot sin häst ögonaböj (om det nu inte står något om uppsägningstid i avtalet) så kan du helt enkelt bara åka och lämna tillbaka hästen hos honom. dock föreslår jag att du tar kontakt med ägaren och säger precis när du lämnar tillbaka hästen

eftersom hästen inte ägs av dej har du inte heller ansvaret för den om inte annat står i avtalet. i värsta fall kan du rådgöra med advokat, bara att ringa och fråga hur det egentligen ligger till.(1timmas rådgivning är oftast gratis)

Även ett muntligt avtal är bindande. det är dock svårare att bevisa att det var en månad ni sagt!

Så jag tycker du är ärlig och säger som det är, och frågar o ägaren kan ta emot hästen nu direkt pga omständigheterna.

Jag förstår dock inte varför du måste säga upp stallplatsen? Ifall det är en månad kvar tills du skall lämna tillbaka hästen så är det väll inget problem att du skulle bli av med stallplatsen? Eller har jag missförstått???

Kan du inte ha din nya foderhäst i ett stall medans du väntar på att din gamla ska åka? Eller kan du fråga om din nya kan komma lite senare?

Det är så att jag står i foderhästens ägares stall och ska flytta till ett helt annat stall. Så nuvarande foderhästen behöver inte flytta nånstans utan är redan hemma . :)
Ja, ska prata med ägaren och så. Jag tror att det ska gå och ordna på nåt sett . det gör det alltid bara man vill . ;) Klart att ett muntligt avtal gäller lika väl som ett skriftligt . Men det var bara det att vi aldrig talade om det . jaja, en månad ska nog funka . Ska prata med andra stallet också . det här blir nog bra .

Tack för era svar allihopa .

/ Koko_

Gör ALDRIG upp ett muntligt avtal, då ahr du inget bevis på vad som sagts å vad ni kommit överens om, det är det dummaste man kan göra.Man kan tycka att det är bra människor men alla kan blåsa en.

Vi har INTE gjort något muntligt avtal(skulle ALDRIG göra det heller), det är det som är själva grejen . Att vi inte snackade om att ha eller inte ha 1 månads uppsägningstid. Därför undrade jag om det var så automatiskt i kontraktet.

/ Koko_

Man kan även skriva till saker i kontraktet eller göra ett eget kontrakt med originalet som riktlinje.

Ah nu förstår jag. Jag trodde ni kommit överenns med ägaren om att ha en månads uppsägningstid. Men nej, om ni inte har kommit överenns så är det ingen uppsägningstid på kontraktet.

Med andra ord så skall du inte behöva betala för en uppsägningsmånad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
937
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar