Fodervärdskontrakt för avelssto

Apollo 13

Trådstartare
Jag ska ev låna ett avelssto på foder för att ta föl på henne.
Ni som har erfarenhet, finns det några speciella punkter jag borde ta med specifikt med tanke på att jag ska ta ett föl på henne?

Tacksam för alla tips och råd.

// H

Sv: Fodervärdskontrakt för avelssto

Vill du stå som uppfödare på fölet, så måste det stå med att du kommer att få stå som det i kontraktet, annars kommer stoets ägare stå som det. Det måste alltså stå klart och tydligt att du (fodervärden) ska stå som uppfödare till fölet i kontraktet.

ok, tack.
hur pass brukar ni kontraktera fordervärdstiden?
alltså brukar ni skriva in i kontraktet här man som tidigast får säga upp kontraktet OM hästen blir dräktig. eller skriver ni rakt av att man inte får säga upp kontraktet vare sig stot blir dräktigt eller ej.
jag funderar på om det kan svara smart att skriva in något om att man inte får säga upp kontraktet förens x antal månader efter fölningen.

sedan måste man väll skriva in att fölet ska tillfalla mig och inte ägaren?

Jag har lånat ut ston 2 gånger, ena stoet är utlånat nu.
Jag har dock betäckt båda själv och sedan lånat ut dom av div. orsaker.

Jag hade i första kontraktet inskrivet att FV ska stå som uppfödaren medans på nuvarande står det att både FV och jag ska stå som uppfödare.

Kontrakten är på 1 år eller ja en säsong, stoet skall återlämnas när fölungen är avvand. Men att man ska disuktera i samband med fölning om kontraktet skall förlängas med en säsong.
Jag har inskrivet i mina att stoet enbart får betäckas med hingstar som ger avkommorna införande i huvudstamboken i sin resp ras. (nu har jag fulllbod så det finns betydligt mer än halvblodshingstar att välja mellan) om FV ska betäcka om, annars har jag rätt att (på egen bekostnad) köra iväg stoet för betäckning.
Sen står det mest allmänt att FV ska stå för alla kostnader för stoet (och föl) tills hon återlämnas.
Det är bra om man försöker få med så mycket som möjligt så finns det få frågetecken som kan uppkomma sen.

Minns inte så mycket mer just nu eftersom jag inte har kontraktet här.
Men är du intresserad kan jag maila en kopia på mitt kontrakt så har du nåt att utgå ifrån, PMa isf!

mm du har alltså skrivit ung som jag tänkt bara att du skrivit lite "luddigare" än jag tänkt mig. jag hade tänkt föreslå att vi ska skriva att jag (FV) inte får lämna tillbaka stot efter ett visst antal månader efter fölning (för avkommans skull... inte för att jag vill, men du förstår) samt att ägaren inte får ta tillbaka stot under den tiden (för fölets skull igen) får för mig att det lätt kan bli missförstånd/bråk/fel om man inte klart och tydligt skriver vad som gäller. sedan tänkte jag att man kunde skriva till att det får "brytas" om båda parter tillsammans kommer överens om det och om det finns speciella anledningar till det.
brukar ni bifoga några bilagor till kontraktet så som kopior på diverse papper eller liknande?

Jag har bara skickat med vaccinations intyget. Men inom fullbloden så är inte passet en värdehandling som bevisar ägarskapet så det hade inte gjort nåt visserligen.

Jag har inte skivit så "luddigt" i inlägget tycker jag :confused: i kontaktet är det (så klart) inte formulerat som jag skrivit här :smirk:

Jag har skrivit att kontraktet gäller tom 6månader efter fölning, då skall stoet återlämnas. I övrigt så kan jag bryta kontraktet omedelbart om stoet missköts, då tillfaller även fölungen mig.

Skulle jag låna ut ett "tomt" sto så skulle jag skriva att det åligger FV att stå för alla kostnader rörande betäckning, dräktighet, samt fram till fölet är 6 mån.
Sen skulle jag skriva i nåt i stil med att FV har x antal månader i uppsägningstid om stoet ej blir dräktigt (nu vet jag ju att mina är fertila) men jag skulle även ha några krav för det, tex hingstbyte.

För att förtydliga ytterligare kan man så klart skriva att fölungen tillfaller FV till 100% och att denne också skall stå för dess kostnader.

Annat som är bra att skriva med är vem som kör stoet till FV och vem som kör tillbaka stoet till ägaren sen.
Alternativt bekostar transporten.
Jag har skrivit att ägaren kör dit i kontraktets början och FV kör tillbaka henne vid kontraktets slut. Den som ev. bryter kontraktet i fötid är skyldig att ordna transport till ägaren.

Kontrakten är på 1 år eller ja en säsong, stoet skall återlämnas när fölungen är avvand. Men att man ska disuktera i samband med fölning om kontraktet skall förlängas med en säsong.

Okej, då förstår jag, det jag tyckte lät "luddigt" var just det ovan som jag understrukit, det står ju inget om när fölet bör vara avvant eller så därför skulle man ju kunna låta bli att vänja av fölet så får man behålla stot :p
Men då förstår jag att du var tydligare i kontraktet.

Tack för alla tipps!

Men jag måste ju fråga varför du valt att låna ut ett dräktigt sto? har du lämnat avkomman till FV då? Har du då stått för alla kostnaderna kring betäckningen?

Jag har av diverse personliga anledningar inte haft möjlighet att ha kvar hästen, i år (eller ja förra året) berodde det på att min whiplash oväntat blev sämre och jag inte orkade hålla 3 hästar.

FV har ersatt mig för de kostnader som jag lagt ut på betäckningen och betalt den summan vid kontraktets början.
Sen har FV fått betala 90dygns avgiften alt. levande föl avgiften.
Så jag har alltså inte tjänat nåt på det hela men FV har fått betala vad det kostade att tillverka den. Det hade ju blivit ungefär samma om de betäckt själva från första början.

Normalt är ju att, man vänjer av vid 6 månader och har man själv inte betäckt om stoet och förr eller senare ska lämna tillbaka henne vill man väl bli av med henne så fort som möjligt så man slipper betala för henne resonerar jag.

Ah, men då förstår jag! Tyckte det lät jätte underligt från början men nu förstår jag ju absolut!

Ja vi får se hur ägaren vill göra med kontraktet, hon ska köpa ett på hööks och så ska jag dubbelkolla att allt jag vill ha med finns med. Det jag fasar för är hur det ska bli att lämna tillbaka stot, jag har haft min nuvarande häst i lite drygt ett år och han har ju blivit mannen i mitt liv, och stot ska jag då ha dubbelt så länge som jag haft honom.. jag undrar hur det ska gå att lämna tillbaka henne, jag kommer väll behöva kidnappa henne eller något sen :p
kanske blir en tröst med fölisen och det kanske blir lite annorlunda när man vet att hon ska åka.

Jag valde att skriva ett eget kontrakt eftersom de färdig tryckta kontrakten inte är anpassade för utlåning till avel. jag tyckte att det skulle bli så mycket "kludd" med allt extra man behövde skriva i så jag skrev som sagt ett eget istället.

mm jag kan tänka mig att vi får skriva någon form av bilaga och sätta med.

ang det om att man måste bestämma vem som ska stå som uppfödare... vad spelar det eg för roll vem som står som uppfödare? varför vill man/vill man inte stå som uppfödare?

Det spelar väl egentligen ingen roll men om jag sitter och väljer sto och hingst för att ta fram ett föl och sedan betalar hyfsat mycket pengar för att ta fram det så vill jag allt stå som uppfödare, jag har ju gjort allt jobb och fött upp fölet.

Dessutom så finns det ju finna tävling som innefattar uppfödar bonusar, inom trav/galopp finns det, har även för mig det finns på 4/5/6års championaten men minns inte säkert. :d

Jag har själv aldrig lånat något sto för avel, däremot har jag lånat ganska många för avel.
Viktiga saker att ha med förutom vem som ska stå som uppfödare av fölet är:
-vad som händer om stoet inte blir dräktigt. Ska fodervärden då ändå ha henne kvar eller ska hon tillbaka till ägaren.
-vem som ska stå för vad när det gäller kostnader och risker i samband med betäckning, dräktighet och fölning. Det är ju inte helt riskfritt för stoet att betäckas och föla.
-hur man hanterar ev dödsfall av stoet. Vis av egen erfarenhet då jag haft två fölston som dött mycket hastigt och det ena var ett som jag hade på foder. Det gäller att mycket noga skriva in i avtalet vem som har bemyndigande för beslut om veterinärvåd och avlivning. När det gäller ett sto med föl kan man ju hamna i den sittsen att man måste välja mellan stoet eller fölet. Det blir ju då genast problem om det finns en ägare till stoet som då kanske tycker att hon är prio ett och en annan till fölet som då hellre vill rädda det.
-till sist ska man också skriva in vilken lagstiftning som gäller och hur tvister skall hanteras rent juridiskt.

oh vilka bra tips! tack!
usch vad hemkst att sitta och behöva diskutera vad man ska göra om det går illa :(

okej, jag är ju inte så jätte mycket inne på just den biten. det är ett litet exmoorsto jag ska låna :p får se vad ägaren säger om att jag står som uppfödare på fölet, hon driver själv ett stuteri men har inte plats för damen just nu.

Masse tog ju upp väldigt viktiga saker som är bra att ha diskuterat och skrivit med i kontraktet.

Om ägaren till stoet du ska låna har stuteri kanske hon vill stå som uppfödare, i så fall kan ni ju göra som jag gjort med det nuvarande stoet som är utlånat, dvs stå båda två som uppfödare.

MM det låter ju faktiskt som ett mycket bra alternativ, att båda står.
Men alltså, eftersom jag kommer behålla avkomman, så kommer väll hon aldrig få någon fördel i att stå som uppfödare? Eller har jag missuppfattat det? För som jag förstod det så är det bara jag som kan få poäng/bonusar? O andra sidan pratade du väll då om trav/galopp och, hehe det kommer ju inte riktigt vara våran (mitt och avkommans) gren. Alltså uppfattar jag det som att hon skulle vilja stå som uppfödare vara för att få en guldstjärna i kanten? (Om hon nu vill det?)

De är väl mer om hästen skulle bli duktig/ bra avelsvärde de kan va kul för hon med stuteriet att stå som uppfödare.. vem vet nån knatte kanske blir att tävla SM på fölet sen...?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Sassy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka