Fodervärdsfråga

N

Nusse

Hej
Då jag har läst på Bukefalos under en längre tid, utan att vara medlem, känner jag att det finns mycket vettigt hästfolk som kanske kan hjälpa mig med ett problem.
Jag är medryttare till ett 19 år gammalt fullblodssto. Då hennes ägare har fått ändrade famlijeförhållanden och inte hinner ta hand om henne lika mycket som innan har jag förslagit att vi ska skriva ett fodervärdskontrakt till hösten. I och med att det är en sådan gammal häst skulle jag vilja ha ett kontrakt där jag står kostnadsmässigt för upphälle, mat, hovslagare, tandraspning (hon har ett mindre bettfel så tänderna behöver raspas på klinik 2 gånger/år) och förbrukningsartiklar. Det jag vill att ägaren skall stå för är försäkring och eventuella veterinärkostnader samt att hästens nuvarande saker såsom sadel, träns och täcken följer med (skall givetvis lämnas tillbaka i städat skick när foderavtalet upphör). Är det ett normalt krav att ställa på ägaren?
Tacksam för hjälp.

Sv: Fodervärdsfråga

Visst, du kan avtala om vad som helst egentligen så länge bägge två är med på det. Se som sagt var bara till att få det på pränt så det inte blir strul sedan om något skulle hända. De avtal som finns att köpa är bra och där kan ni lägga till egna punkter eller stryka det som inte passar för just ert fall.

Lycka till.

Det som kan bli knepigt kanske är ev. veterinärkostnader, om ägaren anser de vara orsakade av dig och därför inte vill betala dem.

Erbjud dig att ta över hästen helt och hållet så får du hela hästen och alla kostnader.

Det verkar vara just det trådskrivaren inte vill göra och anledningen till att skriva tråden är att be om råd hur hon ska undvika all akostnader :angel:

Till saken hör att hästen har varit halt under våren och skrittas enbart förhand förtillfället. Ägaren vill avvakta med att göra en ordentlig hältutredning.
Sedan funderar jag över hur det kan anses att jag vill slippa ifrån alla kostnader när jag tar stallhyra, mat hovslagare osv.?

Är hästen halt så tycker jag att du utan vidare kan begära att ägaren betalar alla vetkostnader för denna skada tills hästen blir friskförklarad och ev om denna skada börjar spöka igen, men inte andra vet.kostnader som kan uppkomma.

Tack Olinda det låter som ett bra förslag jag har inte tänkt i de banorna förut, för det är hältan som har oroat mig angående veterinär kostnader, i och med att ägaren är så tvehågsen angående en hältutredning. Veterinären har böjt henne hemma på gårdsplanen och då visade hon ingen reaktion, men hon klarade inte nedförsbackar och böjtspår innan vilan. Nu går nedförsbackarna bättre när hon skrittar förhand böjt spår är inte kontrollerat.

Ett tillägg, jag skulle inte ta hästen på foder innan den är frisk, vem vet om den aldrig blir det och du får stå för stall och foder i "all evgihet" och sen måste den avlivas, det KAN hända, så som sagt personligen skulle jag inte ta en häst på foder eller köpa en som är halt, utan ägaren borde stå för alla kostnaderna till hästen är frisk därefter skulle jag kunna ta den på foder, MEN den ska utredas ordentligt innan, en veternär besikting är att rekomendera före man tar en häst på foder lika väl som vid köp.

Vet du varför ägaren är tveksam till en utredning? kostnaden eller ev få vetskapen om att det inte kommer bli bra?

Det låter ju normalt, en sak bara, jag som hästägare skulle inte betala vet.kostnader för skaor orsakade av fodervärdens bristande omdöme.Så man kan ju ha skrivet i kontraktet att ägaren betalar de vet.kostnader som är normala, alltså vaccinationer, raspning av tänder osv, men undantag för om hästen skadas just pga fodervärdens oaktsamhet, då bör naturligtvis fodervärden stå för kostnaderna,

Jag vet inte riktigt varför hon inte vill utreda. dels är det mycket som händer i hennes privatliv just nu så jag tror helt enkelt inte att hon orkar tänka på det. Jag har frågat men får mest ett vagt svar.

Tanken är att hon inte skall gå speciellt hårt utan mest motionsridas och jag är inte främmande för att skicka mina riddagböcker till ägaren så att hon vet vilken typ av jobb som hennes häst gör. Hästen kommer att byta stall men för övrigt bo kvar i samma stad så hon kan komma och hälsa på den när hon vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 901
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024