Fodervärd

R8n

Trådstartare
Vad innebär det att vara fodervärd åt en hund?

Några säskilda krav som uppfödaren har på fodervärden?

Sv: Fodervärd

Det beror väl på vad man avtalar om, men i grunden har alla fodervärdar samma skyldighet:
*Hålla hunden i normalhull och päls
*Meddela uppfödaren när tiken löper
*Hålla hunden tillgänglig för uppfödaren, vid löp och parning.

Utöver detta kan man ju avtala vad somhelst.

Ska inte fodervärden upplåta hunden vid tävlingar och prov också?

Vad det innebär är att uppfödaren ska vid ett helfoderavtal ha 2 kullar med minst en levande valp som uppnår 6 veckors ålder innan tiken fyller 5 år. Hinner inte uppfödaren ta kullarna innan dess övergår hunden i fodervärdens ägo iaf.

På hanhund tror jag att det är sagt 5 parningar vid ett helfoderavtal (om jag har fel får någon gärna rätta mig).

Min syster har ju sin hund som fodervärd, det som var det enda var ju att:
*Trimma hunden när det behövs.
*Ta hand om honom och åka till veterinären om det skulle krävas.
*Åka till ägaren för en sista parning.
*Hålla honom i form.
Det var väl i princip det enda jag kom på just nu, men när han är 10 år (han är 9 år nu) så kommer min syster ev. få honom utav ägaren.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 436
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka