Fodervärd

limona

Trådstartare
Jag vill gärna höra hör ni som har uppfödning lägger upp det när ni lämnar ut en hona till fodervärd.
Hur många kullar vill ni ha innan fodervärden får katten?
Finns det en åldergräns, tex om katten inte hunnit få sina kullar vid fem års ålder så tillfaller den ändå fodervärden? (så har jag haft i hund foderavtal)
Brukar katten vara hos fodervärden eller uppfödaren när den har sina kullar?

Jag har blivit erbjuden en hona och tycker det skulle vara jätteroligt och lärorikt då jag vill hålla på med uppfödning själv längre fram. Men jag vet med mig att jag kommer inte att fixa att katten (som ju blir en högt älskad familjemedlem..) tillbringar flera månader borta..
 
Sv: Fodervärd

Om jag skulle lämna ut en hona på foder (har hittills bara haft hanar på foder) skulle det vara för 1-2 kullar. Man ska alltid ha en tidsbegränsning på avtalet, och också inskrivet vad som händer om katten inte kan användas, om det blir för svårt att hålla dem fertil osv. I mitt står det tex att om jag anser att katten inte kan användas (infertil, upptäckt defekt osv) så står jag för kastrering och katten tillfaller fodervärden direkt efter. Om fodervärden vill bryta fodervärdsskapet får hon köpa loss katten för en summa som står i avtalet, och betalar då kastreringen själv.

Vanligast är att man har fodervärd för att man inte kan ha hona/ungar hemma (risk för konflikt med många katter mm) och då är det tänkt att ungarna ska födas och växa upp hos fodervärden. Detta är orsaken till att jag inte vill ha hona ute är just att det är ett så oerhört stort ansvar, och det är svårt att hitta någon man vågar lägga det på. Att starta sin uppfödning med att ha foderhona är en jättebra idé, och i den situationen skulle jag gärna "släppa iväg" en riktigt bra hona som den nya uppfödaren får gå vidare med.
 
Sv: Fodervärd

Vanligast när man sätter ut en honkatt på foder är att hon föder och har sina ungar hemma hos fodervärden. Katter är inte flockdjur på det sätt hundar är och är inte lika lätta att byta miljö till. Jag har dock haft en hona ute på foder där tanken var att hon skulle hem till mig när det var dags för ungar. För att se till att det öht skulle vara möjligt krävdes ett underhållsarbete i form av att jag var tvungen att hälsa på fodervärden och katten ofta och katten var tvungen att ha en kontinuerlig kontakt med mitt hem så att inte miljön och katterna hos mig var helt främmande den dag hon skulle till mig för parning och sedemera förlossning. Det gick bra eftersom jag och fodervärden klickade och hon bodde väldigt nära mig. Honan visade sig dock ha ett mindre önskvärt temperament så jag valde att inte avla på henne alls. Hon övergick då kostnadsfritt i fodervärdens ägo. Jag skulle ha betalat kastreringen men det vägrade fodervärden att gå med på.

Men typiskt sett så föder honan ungarna hemma hos fodervärden så fodervärden får ta hela det praktiska ansvaret som en förlossning och kattungar innebär. Det mest troliga scenariot för att jag idag skulle sätta ut en hona på foder igen är om en uppfödarintresserad köpare kontaktar mig och vi kommer bra överens. Tyvärr verkar det vara vanligt att folk vill vara fodervärdar bara för att de inte vill betala för att köpa en katt och i de fallen tror jag att engangemanget lätt brister och tvister lättare uppstår.

Jag har satt som krav 1-2 kullar, men om jag inte tagit dem före 5 års ålder övergår honan i fodervärdens ägo. Jag tar inte en kull på en hona som inte fått kull före 3 års ålder så hos mig övergår en foderhona i fodervärdens ägo om hon vid 3 års ålder inte har blivit dräktig.

Jag vill inte förbinda varken mig eller fodervärden till obegränsade avtal (vilket en del uppfödare gör) utan jag vill att båda parter ska veta att vid en given tidpunkt upphör avtalet att gälla och katten är då fodervärdens.
 
Sv: Fodervärd

Vad som gäller vid fodervärdskap är svårt att säga då alla avtal ser olika ut.

Att vara fodervärd till en hona är mycket komplext, så se till att ett mycket tydligt avtal skrivs. Var på det klara med hur du vill ha det upplagt, och diskutera med uppfödaren.

Vem betalar försäkring, vem betalar om honan blir sjuk, vem betalar kostnader relaterade till dräktighet och förlossning? Vem betalar kattungarnas mat, vem står för om kattungarna blir sjuka? Vad händer om kattungarna blir sjuka? Vem betalar resekostnader till jourvet om något händer på jourtid? Vad händer om du flyttar längre från uppfödaren? Osv osv osv i all oändlighet. :D Se till att verkligen allt står nedskrivet, oavsett om det känns onödigt. När man väl står där klockan 04 en lördag med en sjuk kattunge vill man inte behöva fundera på vem som ska stå för taxin. :)

Själv har jag aldrig placerat en hona hos fodervärd, men skulle jag göra det skulle jag skriva 1-2 kullar i kontraktet, absolut ha en "tidsgräns" och troligen skulle kullen få födas hemma hos fodervärden, jag tror inte på att stressa honan genom en flytt i samband med dräktighet och digivning. :)
 
Sv: Fodervärd

Tack alla för era bra synpunkter. Ni skriver alla att det skulle röra sig om en-två kullar. Den här uppfödaren vill ha 3-4 vilket jag spontant kände var ganska många. Jag vill ha jobbet med kattungarna och förlossningarna, brinner för kattavel men har inte vågat starta upp något eget. Nu får jag fundera och höra mer om hur uppfödaren vill ha det.
 
Sv: Fodervärd

Oj, det är att binda upp sig under en ganska lång tid. Det skulle jag fundera lite extra noga över.
 
Sv: Fodervärd

Ja..
Hur ofta är "praxis" att honan har en kull? Två gånger om året, eller en gång? Mer sällan?
 
Sv: Fodervärd

Ja..
Hur ofta är "praxis" att honan har en kull? Två gånger om året, eller en gång? Mer sällan?

Det beror lite på honans kondition men jag anser max en kull per år men beroende på vilket förbund man föder upp i finns de gränser man måste hålla sig inom. Minns jag ej fel har tex SVERAK 3 kullar på 2 år.

En nyfiken fråga: skulle du måste betala för honan om uppfödaren vill ha 3-4kullar? är honan kattunge eller lite äldre? även nyf på ras om du vill tala om de.
 
Sv: Fodervärd

Vanligast är väl kanske en kull per år, men det behöver inte alls vara dåligt att ta två kullar ett år men om din foderhona ska ha säg 2 kullar per år kommer du få det rätt hektiskt under de två åren.

Sedan får man ju tänka lite på vad man ska göra om man upptäcker att det inte funkar bra. Har man ett kort fodervärdsavtal som är över efter två kullar kanske man kan stå ut med lite oenigheter men ska man binda upp sig till 4-5 år är det jätteviktigt att det funkar bra mellan fodervärd och uppfödare.
 
Sv: Fodervärd

Då får jag honan utan att betala, annars står jag för kostnaderna utom försäkring, ev utställningkostanader etc. Det är Ragdoll, en kattunge :).
 
Sv: Fodervärd

Jag känner uppfödaren sedan länge så det kommer säkert funka bra mellan oss.
Men jag känner mig ändå lite tveksam, kanske är det bättre ändå att jag köper en kattunge av henne och tar några kullar i "egen regi".
 
Sv: Fodervärd

En ragdoll är ju inte speciellt dyr men tar du ändå katten på foder med så många kullar så anser jag att uppfödaren ska betala alla kostnader som rör avel och utställning.
Se iaf att du har ett bra skriftligt kontrakt och inte bara muntligt. I kontraktet ska även framgå vem som betalar vad, vars katten ska ha sin kull, vad händer om inte katten klarar hälsotesterna, har du rätt att köpa loss honan mm
 
Sv: Fodervärd

För att ge dig något att jämföra med går mitt foderavtal på 3 kullar eller 3 år (beroende på vilket som inträffar först). Det är en hane det gäller, så fodervärden har inget jobb förutom att låna ut honom för parning (sker inte hos henne) och stå ut med hans serenader :D

Jag betalar allt utom rent uppehälle, dvs försäkringar, utställningar, vaccinationer mm är mina utgifter, och givetvis allt som är avelsrelaterat också.
 
Sv: Fodervärd

Jag känner uppfödaren sedan länge så det kommer säkert funka bra mellan oss.
Men jag känner mig ändå lite tveksam, kanske är det bättre ändå att jag köper en kattunge av henne och tar några kullar i "egen regi".

Ja, ska uppfödaren ha 3-4 kullar skulle jag hellre rekommendera att du köper katten och föder upp i egen regi. Om du känner uppfödaren väl antar jag att du kan få hjälp och stöd därifrån även fast du väljer att köpa katten istället för att vara fodervärd.
 
Sv: Fodervärd

KL.

Lånar den här tråden istället för att starta en ny.

Har redan blivit lite klokare genoma att läsa igenom tråden men jag undrar lite hur man går tillväga om man vill bli fodervärd? Det verkar inte vara så vanligt att folk annonserar om det?

Och vad letar en uppfödare efter i en fodervärd? Jag och sambon har funderat länge på att skaffa katt och nu bor vi tillräckligt stort för att ha en innekatt. (bodde på omöjliga 17 kvm förut och har uppgraderat till 83) - Anledningen till att vi skulle vilja bli fodervärdar är lite olika. Vi båda tycker om att följa kattungarnas första veckor (har varit kattvakt åt hona med kull) och där stannar sambons intresse - jag är lite nördigare och tycker att det är intressant med avel men kan inte tillräckligt om katter / utställning och ras-standards för att börja avla själv ännu och jag vill inte avla i blindo eftersom t.ex. blocket svämmar över av katter som behöver hem. Då känner jag att det skulle vara fantastiskt att vara fodervärd och få vara delaktig men inte ha ansvar för att välja linjer, hitta nya hem, etc.

Jag tror även att jag skulle tycka om att ställa ut men kan ingenting om kattutställningar och skulle nog tycka om att vara fodervärd för att få lite extra coaching av uppfödaren.
Det jag funderar på är om vi kanske kan för lite för att någon skulle vilja ha oss som fodervärdar? Funderar även på om man som uppfödare bryr sig om utifall man själv är inssnöad på en viss ras? Vi vill nog skaffa en semilånghår eftersom de flesta av de raserna verkar ha ett temperament som passar oss och vår livsstil - men en uppfödare kanske vill ha någon som har riktat in sig på just deras ras? eller det spelar kanske ingen roll?
 
Sv: Fodervärd

Jag är fodervärd nu och har precis blivit ägare till min förra fodervärdskatt.
Jag hittade "min" uppfödare på SKS, där jag följt henne länge och delade många av hennes värderingar. Nu kontaktade jag inte henne i egenskap av blivande fodervärd, utan ville köpa en katt ur hennes dåvarande kull och fick istället erbjudande om att ta en hona på foder.
Jag krävde att få ha kullen hemma, det var enda kravet. Jag betalade halva priset för Malla och uppfödaren fick en kull.
Jag skickar PM om ett ställe att leta fodervärdskatt på, där man annonserar. Annars är det egentligen bara att försöka lära känna uppfödare och erbjuda sig.
 
Sv: Fodervärd

Kl

Till er som funderar på att ha hona på foder.
Tänk en gång extra innan ni bestämmer er. Att få en kull hemma är underbart. Men även väldigt slitsamt. Min nuvarande kull lurade mig min hona väldigt med. Vilket innebar 4 dygn med ständig passning och inte många minuters sömn.
Det krävs mycket och även möjlighet att vara hemma när det är dags för förlossning. Alla uppfödare kanske inte vakar på sina honor som jag? Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om något går fel medan jag sover gott!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 186
Senast: Vicks
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 268
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp