Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

O

Opposita

Hej, har lite frågor som jag försöker reda ut med en god vän.

Hon har nämligen tagit en häst på foder, med avtal som ägaren själv har skrivit.
Hästen är en 17årig halvblodsvalack, tävlad i rätt höga klasser dressyr, fin stam.

Men, problemet är att ägaren sa att hon skulle kunna rida dressyrlektioner och kunna hoppa lite med honom, utan problem.

Dilemmat är nu att hästen var i rätt dåligt skick när han kom, och gick orent. Hans steg var inte jämna utan han "linkade" med ena frambenet, liksom kort i stegen, ingen smärta, svullnad eller ömhet. Ägaren skyllde på stelhet då han i princip bara gått rakt fram i skogen.

Nu har hon haft hästen i ett par månader, och orenheten har inte försvunnit. Den har blivit mindre, uteritter har inte varit några problem men hon har inte kunnat rida ordentliga ridpass på honom och hon har absolut inte kunnat hoppa. Vissa dagar har han varit riktigt illa, nästintill halt men utan att visa någon smärta någonstans.

Nu har jag inte sett kontraktet, men min vän har berättat att det står att det är bindande fram till juni om inte fodervärden bryter mot de saker som står i avtalet.

Men, hon kan inte använda hästen! Eftersom han blivit sämre i steget så fort hon försökt rida seriöst på honom så har det inte blivit några dressyrpass i ridhus eller ordentligt jobb för honom.

Jag undrar bara, kan hon lämna tillbaka hästen då hon inte kommer kunna använda honom till det ägaren har sagt att hon ska kunna?
Måste hon behålla hästen fram till juni?

Hästen är förmodligen utsliten, förra fodervärden lämnade tillbaka en blockhalt häst (samma ben han går orent på) så jag tror inte det är en skada som går att behandla. Tydligen red förra fodervärden på hästen trots hälta.

Och ja, hon vet att hon borde ha undersökt hästen noga innan hon skrev på avtalet men detta var första gången för henne. Hon vet att hon i framtiden ska kräva en besiktning av hästen innan hon tar den på foder.

Men, har hon minsta chans att få lämna tillbaka hästen när ägaren inte riktigt verkar vilja ta tillbaka den ( :confused: ) eftersom han är mer eller mindre oridbar?
Behandling känns värdelöst för hennes del, att ha en häst på foder som hon inte kommer kunna rida igen, eventuellt, förrän det är dags för honom att åka hem....
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Du har ju redan nämnt vad fodervärden skulle ha gjort för att slippa hamna i den här situtationen, och det är ju att veterinärbesiktiga hästen INNAN hon tar hem den. Men nu är ju skadan redan skedd, så jag tycker fodervärden ska ta ut en veterinär snarast ändå, det för att försöka fastslå om skadan kan ha funnits länge. Har hon tur kan ju en veterinär fastslå om det är en solklar gammal skada.

Men det jag tycker hon måste göra är ju att prata med hästägaren! Diskutera igenom problemet!
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Lätt att strö salt på såren men att inte veterinärbesiktiga en häst som visar tydliga tecken på hälta gör det hela kompliserat och det kan bli svårt att häva avtalet. Jag skulle föreslå en ordentlig utredning, men jag kan förstå om fv inte vill stå för den.

Normalt sett så ar en häst ont om den haltar men det behöver ju inte var jätte ont.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Ja, fodervärden ska möta ägaren till helgen och då ska ägaren själv få se hästen med egna ögon, för hon hävdade tydligen slött något om att "hästen måste vara felriden".

Ska tipsa henne om att låta veterinären kolla igenom hästen!

Och hon ska absolut inte låta det här hända igen.
Jag har inte trott att hästen har ont just för att den inte har protesterat speciellt mycket, men sen finns det ju alltid hästar som inte protesterar även om de brutit benet...

Tack för era svar :)
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Har man tur så kan en privatpraktiserande veterinär (typ distriktsveterinär) som är bra på hästar bara genom en gårdsbesiktning bedöma att det är en gammal skada. Inte alltid, men ett par gånger har jag varit med om att det varit så. Och då är det ju lite enklare för fodervärden!

Lycka till i allafall, hoppas det reder upp sig! :)
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Hästen är oren - veterinär. Nu. Oavsett om det påverkar situationen eller inte: innan det finns ett veterinärutlåtande så är det mesta kring orenheten ändå spekulationer.

Det beror ju på vad som står i kontraktet, mer exakt, men de fall jag hört om med bindande kontrakt t.o.m. ett visst datum, brukar innebära att fv har två alternativ: 1) ha kvar hästen tiden ut, 2) lämna tillbaka hästen och stå för dess kostnader tiden ut (förutsätter dock att ägaren har möjlighet och villighet att ta hem hästen under dessa förutsättningar...).
Står det däremot något i kontraktet om vad hästen skall (kunna) användas till, så skulle det kunna förändra läget.


Jag har inte trott att hästen har ont just för att den inte har protesterat speciellt mycket

Well, det gjorde inte min häst heller (när hon fick spänningar i ryggen) - förrän det hamnade i ett läge som tog E.T. ett bra tag att "fixa till". När hon väl protesterade, vägrade hon gå längre än 50m med ryttare... En häst som inte visar renhet bör i mina ögon, av denna anledning, kollas upp - det är lättare att ordna saker och ting innan det kommer till ett läge då hästen blir blockhalt. Tas vet ut och det visar sig att det inte är något, så är ju ändå ingen skada skedd ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Tycker de tips du redan fått är bra. Jag har precis kommit ur en liknande situation själv, hade en häst på foder till augusti -11 egentligen, som det inte gick att rida på av olika skäl, och ägaren krånglade. Lösningen var att ägaren hade "råkat" skriva svart på vitt i en bilaga när kontraktet skrevs att det var en problemhäst = hon kom inte ifrån det faktumet, och att vi betalade hennes stallhyra för tre månader framåt mot att hon hämtade hem hästen.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

kl

Det står inget i kontraket om ägarens skyldigheter? Tråkig situation, men det positiva är att nästa gång ts kompis skriver på ett avtal gås det igenom ordentligt. Jag skulle inte skriva på ett avtal utan att tänka igenom olika situationer som kan inträffa, och vilka rättigheter och skyldigheter ägaren och fodervärden har.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Nu är jag kanske lite hård och krass, men det största problemet i mina ögon är det faktum att hästen är halt och att fv inte kontaktat veterinär :confused:

Står det i avtalet att hästen ska/ska kunna användas till vissa saker? Annars kan ägare hävda att hästen lånades ut som skogsmulle.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Tycker de tips du redan fått är bra. Jag har precis kommit ur en liknande situation själv, hade en häst på foder till augusti -11 egentligen, som det inte gick att rida på av olika skäl, och ägaren krånglade. Lösningen var att ägaren hade "råkat" skriva svart på vitt i en bilaga när kontraktet skrevs att det var en problemhäst = hon kom inte ifrån det faktumet, och att vi betalade hennes stallhyra för tre månader framåt mot att hon hämtade hem hästen.

Stod det i en bilaga till kontraktet att det var en problemhäst? I så fall är det ju inget nytt som har uppkommit sen ni skrev på. Eller förstod jag fel här?
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Nu är jag kanske lite hård och krass, men det största problemet i mina ögon är det faktum att hästen är halt och att fv inte kontaktat veterinär :confused:

Står det i avtalet att hästen ska/ska kunna användas till vissa saker? Annars kan ägare hävda att hästen lånades ut som skogsmulle.

Fodervärden har inte kontaktat veterinär pga att när hon påpekade det störda rörelsemomentet för ägaren sa hon att "Han går så för att han är stel". Eftersom hästen var pigg och glad annars så sade hon inte emot just då, men nu när hon ridit hästen och han har musklat sig och fortfarande går så, är hon inte alls säker.

Veterinär kommer att tillkallas så att de får reda på om det är en gammal skada.

Och vad jag vet står det ingenting i avtalet hur hästen ska ridas, utan det är bara ett "muntligt" avtal där ägaren sagt att hästen ska kunna gå hårdare pass och hoppas.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Well, det gjorde inte min häst heller (när hon fick spänningar i ryggen) - förrän det hamnade i ett läge som tog E.T. ett bra tag att "fixa till". När hon väl protesterade, vägrade hon gå längre än 50m med ryttare... En häst som inte visar renhet bör i mina ögon, av denna anledning, kollas upp - det är lättare att ordna saker och ting innan det kommer till ett läge då hästen blir blockhalt. Tas vet ut och det visar sig att det inte är något, så är ju ändå ingen skada skedd ;)

Har tänkt efter, och jag minns faktiskt ett ridpass där jag var med som hjälpreda och då ville hästen inte alls gå i vänster galopp.
Då protesterade han, om än lite.
Så förmodligen är han alldeles för "sjysst" för att bråka så man verkligen fattar misstankar!

Men, fv ska tala med ägaren imorgon (söndag) och reda ut problemet och ordna ut en veterinär som kollar igenom honom från topp till tå! :)
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Det låter snarare som hon borde ta hästen till klinik, det kommer med stor sannolikhet krävas röntgen för att disgnostisera.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Spara pengar och tid. Åk direkt till klinik istället. Det finns inte mycket för veterinär att göra hemma om de inte har röntgen i bilen.
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Har hört med fodervärden nu, och blev rakt ut sagt chockad.

Fv hörde av sig till ägaren och ägaren meddelar att hon redan satt ut hästen på annons igen, som skogsmullehäst... Trots att fv sagt att hästen verkar halt.

Det gör mig ledsen att vissa människor inte ens orkar bry sig om sina hästar när de tröttnat på dem. Fodervärden tycker också det är lite jobbigt men hon har haft det riktigt tufft och orkar inte psykiskt med att bråka med ägaren om hästens hälsa.

Så att lämna tillbaka hästen var inga problem, men det kommer inte bli någon hältutredning hos fodervärden eftersom hästen skickas iväg igen.

Synd och skam, men vad kan man göra... Jag vet iallfall att hästen inte har vantrivts hos min kompis, för jag såg hur han såg ut när han kom och hur han utvecklats och sett både finare och gladare ut de månader han stått hos henne!
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Tvi. En del människor ska inte ha (eller äga) hästar (eller djur). Fy fan vad ledsen jag blir :(
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Det var inte som när jag lånade en häst. Tog hem honom på prov med förhoppning om att kunna köpa loss honom i framtiden. Dock inget som var bestämt men uppfödaren (ja, en riktig som pysslar med verksamhet och liknande) hade bråttom att få iväg honom då hon inte hade plats. Sagt och gjort tog jag hem honom och han var verkligen lite av en problemhäst! Jag hade honom några veckor men ville ju givietvis vet.besiktiga då tanken var att jag skulle ha honom länge. Han gick inte igenom vet.beskningen för att han var halt på alla fyra! Inte undra på att han var lustig att rida. Meddelade detta och lämnade tillbaka honom. Berättade att han var halt och skulle absolut inte ridas. Hennes svar på detta var att ja han brukar bli lite stel, men det är bara att ta ut en kiropraktor och trycka till några kotor så skulle han må bra igen :O
En vecka senare var han utlånad igenom, som fullt ridbar tävlings och träningshäst!!!
 
Sv: Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?

Ja, visst är det! Men min kompis (fodervärden) ska göra allt hon kan för att de nya fodervärdarna verkligen ska ta hand om hästen, och att de vet vad som pågår.

Man vill ju inte att han ska behöva lida pga ägarens oengagemang!

Undrar lite varför man inte säljer/avlivar sin häst när man tydligt inte verkar bry sig om hästens bästa längre...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 123
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp