Fodervärd sålde inlämnad häst

Sv: Fodervärd sålde inlämnad häst

KL

Hur kan man registrera sig som ägare på någon annans häst? Förutsätter att hästen hade pass och var chippad sedan innan.

Hur kan man registrera sig som ägare på någon annans häst? Förutsätter att hästen hade pass och var chippad sedan innan.
Man skickar in ägarbytespapper man fyllt i och förfalskat säljarens namnteckning på. Det är nog inte så svårt.

Men som fodervärd ska man ju bara ha tillgång till hästens pass och inte ägarbeviset. Att skicka ägarbeviset till fodervärden känns som att be om problem, man kan ju inte lita på någon..

Och därigenom bli 100% säker på att åka dit ;)

Dessutom krävs det personuppgifter på säljare och köpare vid förtullning av häst till Norge, om samma regler gäller som från Norge och hit. Personnummer, moms betald etc. Då har ju bedragaren verkligen lämnat visitkort...

Precis! Snacka om att underlätta för sådana här idioter i och med att passet och ägarbeviset är samma sak och ägaren måste skicka det med hästen! :mad:

Är systemet så korkat? Jag har tydligen i alldeles för många år bara haft kontakt med rasföreningar som har pass och ägarbevis åtskilda. Skickar bara in ägarbeviset vid ägarbyte och inte passet, det ska ju följa med hästen alltid, det kan inte ligga hos registratorn i månader.

Jag har inget ägarbevis på min häst. Min häst har ett giltigt pass, så hon är "laglig". Men något speciellt ägarbevis har jag inte! Min häst är en import om det är någon skillnad. Men å andra sidan hade hon varit i Sverige i flera år innan jag köpte henne.

Och det kan gå mycket trögt i rasföreningar! En av mina kompisar behöver nya papper till sin foderhäst, det har slagit tvärnit hos rasföreningen! Ägaren till hästen har tappat bort papperen, nu ska hästen ha nya, och även få ett pass, något hästen inte har, ägaren hade inte koll på att hästen behöver det. Vet inte hur länge kompisen har väntat och hur mycket hon tjatat...

Fast i ett pass ska det finnas ett ägarbevis.
Passet ska följa hästen, ägarbeviset ska ägaren ha.

Just för att undvika sådanahär situationer.

Min kompis höll på att köpa en "foderhäst" men av en slump så fick vi tag i ägaren som genast dvs genast åkte till hästen och GICK med den hem. En bra bit kan jag säga, tog några timmar.
Bra att känna folk med många bekanta.

Finns ändå inget i mitt. Om det inte är kryptiskt "gömt" någonstans, det är ju på tyska, inte allt är översatt till engelska. Det finns en del som det står någon ägare antecknat i, men det är inte den jag köpte hästen av, så om det är ägarbeviset så är det ändå ofullständigt.

Och passet är giltigt som pass, jag behöver inte skaffa ett nytt till min häst. Enda anledningen jag eventuellt kommer regga henne i ASVH är om jag behöver för att eventuella avkommor ska få gröna papper.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 283
Senast: Cina B
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
420
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama