Fodervärd men hästen kvar hos ägaren

fritz_92

Trådstartare
Hej.

Jag fundrar lite på att rida mer än jag gör för tillfället. Har en 1-åring och hade gärna ridit lite mer än på mammas tråkponny. Såg på blocket vid medryttare och fodervärdar en perfekt häst för mig. Ca 30-40 min bort och unghäst 4 år som jag gillar mest. Att utbilda är det jag tycker är roligast. Jag bra erfarenhet av unghästar med tanke på min ålder (19).

Hon som har hästen är gravid och behöver därför någon som kan fortsätta utbildningen av hästen. Hon kommer hjälpa till i stallet de dagar jag inte rider men när jag är där sköter jag allt. Hon vill ha en fodervärd vilket betyder att jag ska betala allt. Hon hade räknat upp utgifterna i ett mail och det blev ca 2200 plus tränaravgifter per månad. Jag tycker det känns orättsvist att jag betalar massa pengar med tänke på att jag utbildar hennes häst, men vet inte riktigt hur det fungerar. Den ska ju även stå kvar nära henne vilket gör att jag måste skaffa bil nu. Har funderat på det innan men velat vänta så länge som möjligt.
Tränade och tävlade en 5 åring under detta året. Det var min granne och hon har hästen i eget stall mm. Då betalade jag endast hälften av tränings och tävlingsavgifterna. Jag gjorde ju så att ägarens dotter nu kan rida och tävla ponnyn framgångsrikt.

Känns då konstigt att jag ska betala över 2000 varje månad för att hon får sin häst bättre riden och kanske tävlad nästa år?

Hur tänker ni andra??

Jag tänker att om hon inte hittar någon som håller på med hennes häst så kommer den komma långt efter i utbildningsnivå. Kommer tappa alla muskler och säkert glömma en del under hela hennes graviditet.

Sv: Fodervärd men hästen kvar hos ägaren

Det är vad ägaren har bestämt och då är det så. Ser inte riktigt varför du ska gnälla på det, du kan ju lika gärna leta upp en annan häst att rida.

Jag hade nog inte valt att göra det så om hästen stod kvar i mitt stall, utan kanske stått för foder och plats alternativt delat allt på hälften. Hade jag däremot lånat ut hästen helt så fodervärden får flytta den till eget stall hade jag säkerligen avsagt mig alla kostnader utom eventuellt försäkringen.

Om det hade varit jag och min häst så skulle jag stå för alla kostnader,förutom typ träningsavgifter och sånt,det skulle jag kunna dela på med fodervärden. Fodervärden sskulle även få använda min transport till att ta sig till och från träningar,men skulle få betala tex bensinen själv dom gånger hon åker/kör själv. Detta om hästen skulle stå kvar i sitt nuvarande stall.

Däremot om fodervärden tog hästen till sitt stall så skulle fodervärden stå för alla kostnader (utom försäkringen då),träningsavgifter skulle jag dela på även då,men då får fodervärden lösa det med egen transport.

Jag skulle vara JÄTTETACKSAM om nån skulle utbilda min häst "gratis" under några månader/flera månader,men om fodervärden skulle flytta hästen så känns det som om denna får stå för kostnaderna i nya stallet,då jag antagligen skulle behålla min nuvarande stallplats och betala för den,så det skulle bli för dyrt med två platser.

Och som sagt,om hästen står kvar i mitt nuvarande stall så blir det inget dyrare för att nån annan rider min häst,skulle som sagt vara jätte jätteglad,då jag själv inte är så jättekunnig att utbilda hästar,då jag nästan bara skogsmullat under mina 14 år som hästägare! :D

Nu har jag en ettåring,har planer (sen när han fyllt 3) på att sitta in,skritta lite,sen åker den på inridning i ca 2 månader,sen hem och "skogsmulla" lite lätt,sen vila nån månad,sen skogsmulla igen,sen skicka på vidarutbildning. Om nån kom och erbjöd sig at göra det "gratis" hemma i stallet skulle jag jubla! :bump: Skulle aldrig tänka på att vilja ta betalt av den människan,däremot så skulle jag nog kunna skämma bort den med att skjutsa/hämta på träningar dom gånger jag kunde,med egen bil och bensin,men det är ju för att JAG är så klart intresserad av att följa utbildningen av min häst. Skulle inte betala i rena pengar (om vi inte kommit överens om det) med hon skulle nog få en och annan present som jag vet att hon skulle vilja ha,tex presentkort på nån affär,nån lyxig choklad/vin, biocheckar m.m. Skulle nog hänga lite sånt på boxen relativt ofta till henne! :p

Hej.
Känns då konstigt att jag ska betala över 2000 varje månad för att hon får sin häst bättre riden och kanske tävlad nästa år?

Hur tänker ni andra??

Jag tänker att om hon inte hittar någon som håller på med hennes häst så kommer den komma långt efter i utbildningsnivå. Kommer tappa alla muskler och säkert glömma en del under hela hennes graviditet.

Hej!

Vad gäller att hästen ev kommer efter i utbildning, spelar väl ingen roll. Det skadar knappast hästen att ta det lugnt.

Om du inte tycker att det är rimligt pris för dig, så leta upp en annan häst. Den här hästägaren söker en fodervärd, du vill inte ha en häst på foder eftersom du inte vill betala vad det kostar att ha hästen i fråga för nöjet att utbilda den.
Mis-match med andra ord.

Hästen ska ha vintervila och antar lång sommarvila nästa år också, så ta det lugnt får den göra. Men att inte någon sitter på en 4 åring under ryttarens gravititet och troligtvis ett tag efteråt också, det skulle inte jag vilja hände med min.
Kan ju tilllägga att jag i genomsnitt får ut 6000 efter skatt på mina timmar jobb och mellan 1000-2000 går till min egna häst varje månad.

Ne jag vill inte betala 2500 varje månad för att utbilda någons häst. Men lite min fråga är om någon gör det? Kommer hon få en fodervärd på de villkoren?
Fibusen: Skönt att någon bryr sig om grejen att hon har kvar den i sitt stall nära ägaren. Det får mig att tänka medryttare med en gång. Alternativt halvtidsfodervärd. Fodervärd är att man har en häst som sin egen. Man bestämmer själv var den ska vara och vad man ska göra med den.
Jag ville ha folks tankar så alla åsikter är värdefulla.

Vill du rida hästen och inte betala priset så kan du ju föreslå det pris som du är villig att betala. Sedan är det ju upp till ägaren om hon vill ta det eller inte.

Vitsen med att vara fodervärd är just att man står för hästens kostnader, annars kan man ju vara medryttare där priset kan vara allt från 0 - kostnad som bestäms av ägaren.

Att vara fodervärd innebär ju att du ska stå för alla hästens kostnader dvs uppstallning, skoning, foder osv osv = ca 2500kr/månad i nuvarande stall. Och om då ägaren inte vill att hästen ska flyttas från det stall den står i nu får du ju antingen acceptera det, eller leta en annan häst.

Som föregående har sagt; att vara fodervärd är i princip som att ha en egen häst, bortsett från att du slipper betala en summa för att köpa den, så länge du har den på foder. Du har ansvar för hästen, även ekonomiskt. Take it, or leave it.

Man bestämmer själv var den ska vara och vad man ska göra med den.
Nja. Man bestämmer själv, utefter det kontrakt som man skrivit med hästens ägare. Vill du bestämma 100% själv, leta upp en foderhäst och ägare som låter dig göra just det, eller köp en egen häst.

Men jag vill inte ha en foderhäst. Och det är inte det som är grejen. Hon har kvar hästen hos sig och kommer sköta om den 3-4 gånger per vecka. Det tycker inte jag känns som fodervärd. Halvfodervärd möjligtvis men inte hel.

Jag tycker det är typiskt med att låna ut en unghäst på foder när man i själva verket behöver en utbildare.

Jag har också en fyraåring som en jäteduktig tjej hjälper mig med det skulle aldrig falla mig in att ta betalt av henne. Tvärt om, jag skulle gärna betala om jag hade haft råd.

MEN det är ju ägaren som bestämmer.

Men varför ska hon tvunget ha en fodervärd? Kan man kanske prata med henne och omvärdera så det blir mer som medryttare.
Om några av er läser resten av tråden så ser ni att jag redan har en häst och kan inte spendera resten av min lön på att utbilda en unghäst för att det är roligt.
FRÅGAN är om någon kommer hjälpa henne med hästen på sådana villkor??

antagligen inte, tycker att det låter som att ägaren vill ha en medryttarhäst att rida nån dag i veckan gratis, dvs ombytta roller :p om jag letade efter medryttarhäst så skulle jag inte ta en unghäst att utbilda om jag behövde betala för det, utbildar jag en häst vill jag ha betalt. en utbildad läromästare i full kondition som jag får träna för duktig tränare hade jag betalt för, då lär jag mig av hästen.

Erbjud henne att du blir medryttare och utbildar hästen. Vill hon tvunget ha en fodervärd får hon säga nej till ditt erbjudande. Inte troligt att hon kommer att få någon som vill betala henne för att utbilda hennes häst. Står inte fodervärdarna på kö så antar hon säkert ditt erbjudande. :)

Jag har tittat en del på fodervärdsannonser och har märkt att det är ganska många annonser som ser ut ungefär så dvs ägaren vill lämna ut hästen på foder när det är dags att börja rida in och utbilda.

Verkar vara ett smart (läs snålt :grin:) sätt att få hästen utbildad utan att betala en krona för att sedan ta hem den när den är grundutbildad. :angel:

Det är inte ovanligt att folk med unghästar lämnar dem på foder med syfte att få den utbildad. Pengar saknas nog för att anlita en utbildare som tar betalt. Jag tycker det är fräckt

(edit: såg att flera skrivit samma sak)

Jag har tagit emot foderhäst som i princip var helt outbildad när jag fick hem henne fick sen efter nåt år köpa henne billigt. Hästen hade en del egenheter och det var ingen häst jag skulle köpt om jag inte fått ha henne hemma och se lite mer hur hon fungerade i ridning och hantering men om hon hade varit mer utbildad än hon var när jag fick hem henne hade jag inte varit i närheten med att ha råd med en sån häst.
Ser inget fräckt i att låna ut en outbildad häst på foder, finns det folk som vill ha den typen av hästar så finns det uppenbarligen en marknad. Sen ska man, om man lånar en sån häst för ev senare köp, vara mycket noga med att se till att det finns ett bra kontrakt där pris mm står tydligt.

Tycker snarare det är fräckt att klaga på att man måste betala för att få ha "en häst som sin egen" när man gått med på villkoren från början. Det kostar att ha häst och garanterat ännu mer om man faktiskt köper den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 058
Senast: Presto
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar