Fodervärd/köpa häst

E

Eweliina

Hejsan!

Ska ju som sagt ta en häst på foder... Jag har nu sagt till ägaren att jag vill att vi också skriver ner att jag vill ha förköpsrätt på hästen om den sen ska säljas.. Är det vanligt att man kommer överens om en viss summa då också.. Då hon är ur form nu och så vidare så var det tänkt att hon skulle sälja henne för 20 000-25 000
Men sen om jag tar henne på foder låt och säga ett eller två år.. Om hon sen är mer utbildad och i form så lär ju priset vara mkt högre än det tidigare angivna..
Kan man komma överens om att man har förköpsrätt på hästen till samma pris som den tidigare var till salu för? Är det vanligt?

/Evelina

Sv: Fodervärd/köpa häst

Man kan skriva in i fodervärdsavtalet att du har förköpsrätt, men om det går att besluta om priset låter jag vara osagt. Man skulle kanske kunna komma överens om ett lämpligt pris och skriva in att priset gäller om hästen köps av dig före ett visst datum. Gör du inte det så kan ägaren ta ut ett annat pris. Men då får föstås inte ägaren medvetet "mygla" och vägra försäljning innan det bestämda datumet.

Okej... Tänkte mest på att hon är nu utbildad lb/lb... Jag ska betala och rida inför instruktör.. Och om vi säger att hon senare är utbildad la/la så lär ju priset öka...

Då känns det lite som att om jag lägger ut mera pengar på att utbilda henne så kommer jag på slutet endå få betala mer, just för att jag utbildat henne.. Förstår du vad jag menar?

Det bästa är att komma överens om ett pris nu. Priset ska vara baserat på vad hästen är värd idag.
Om du vidareutbildar och tävlar under fodervärdstiden så ska du ju inte betala senare för ett arbete du själv har lagt ner.... ;)

Ja det var det jag menade.. Men tanke på dom pengar som kommer läggas ut på att utbilda henne... Men jag ska då be henne (ägaren) att vi skriver att jag ska få förköpsrätt att få köpa henne för 20 000-25 000 som hon är värd idag?

Är det ofta ägaren går med på det? Har nån varit med om att ägaren inte gått med om ett fast pris? Vad har ni då gjort?

Eweliina skrev:
Hejsan!

Ska ju som sagt ta en häst på foder... Jag har nu sagt till ägaren att jag vill att vi också skriver ner att jag vill ha förköpsrätt på hästen om den sen ska säljas.. Är det vanligt att man kommer överens om en viss summa då också.. Då hon är ur form nu och så vidare så var det tänkt att hon skulle sälja henne för 20 000-25 000
Men sen om jag tar henne på foder låt och säga ett eller två år.. Om hon sen är mer utbildad och i form så lär ju priset vara mkt högre än det tidigare angivna..
Kan man komma överens om att man har förköpsrätt på hästen till samma pris som den tidigare var till salu för? Är det vanligt?

/Evelina

Allt är en fråga om förhandling.

Har tagit hästar på foder för ev. köp och då spikat priset i fodervärdsavtalet. Sedan är det inte sagt att jag inte kan pruta på det priset, men jag har då rätten att köpa hästen till det priset om jag vill. Är ägaren angelägen att bli av med hästen så går ju givetvis ägaren med på ett sådant kontrakt. Annars inte.

Jag har även tagit häst på foder som absolut inte varit till salu, där ägaren vill dra nytta av den utbildning och träning som hästen får hos mig. Då får jag ju välja om jag vill ta hästen eller ej.

Så det är alltid en fråga om vad ägare och ny matte/husse har för avsikter. Men då jag tagit en häst på foder för ev. köp (som ju är så vanligt) då har jag satt ett pris och rätten för mig att köpa.

Hälsning Maja

Lånar..
Jag hade en häst ute på foder. Och jag vägrade att skriva att fodervärden skulle ha förköpsrätt (vilket fodervärden förstod). Tänk om jag vill sälja min häst, men anser att fodervärden inte är snäll eller bra för min häst mm, nä det vill inte jag vara med om.
Vi skrev istället att om jag ville sälja min häst, så skulle avtalet sägas upp med en månads uppsägning (var 6 månader annars)
Däremot lovade jag henne (muntligt och det höll jag, för hon har nu köpt honom) att skulle hon köpa honom så skulle hon få köpa honom för det han var värd när hon tog honom. Hon skulle ju inte behöva betala för arbetet hon gjort själv.

Min ena ponny tog jag på foder och vi skrev in i kontraktet att jag hade förköpsrätt till ett visst pris ifall ägaren sedan skulle sälja och jag var intresserad att köpa honom. jag köpte honom senare till det pris vi kom överens om.
Jag tycker att det kan vara bra att man skriver in ett pris i kontraktet t ex det pris hästen är värd när fodervärden tar över hästen, för om sedan fodervärden lägger ner massa jobb på hästen är det ju inte riktigt rättvist om säljaren sedan höjer priset med en massa och fodervärden då ska betala ett högre pris för hästen som denne har lagt ner jobb på.

Om hon nekar mig att få köpa henne för samma pris som nu så tänker jag inte ta henne...
Så vi får se vad hon säger sen då...
För vi har bestämt att jag ska ta henne på foder sen ev köp (om jag vill ha henne osv)
Och jag ska isf ha förköpsrätt och få köpa henne för samma pris som hon är värd nu.. Annars tar jag henne inte... Men vi får se vad hon säger...

Man kan också se det ur ett annan vinkel....

Skulle hästen bli såld nu för ett pris är det kanske mer värt än att vänta på pengarna x månader/år. Det finns ju en stor risk i att vänta.
Blir hästen bättre är den värd mer, men blir den sämmre kanske pga av en skada blir det mindre pengar till ägaren. Kanske till och med osäljbar.

Jag tror inte jag hade gått med på ett fast pris... om jag visste att jag lämnade hästen till någon som kunde utveckla den. Visst att denna utvecklar hästen, men det är ändå "min" ägodel. Däremot kan man tänka sig någon form av ersättning/nedsättning i pris om hästen skulle ha ökat i värde.

Eller så hade jag sålt till fodervärden till ett mycket bra pris för att jag visste att det var ett gott hem :-) men inte för att denna fått låna min guldklimp och "tjäna" pengar på det. Det vill jag nog då att båda skall få tillgodoräkna sig.

Så ser jag på det.

Jag är ute efter att köpa häst.. Men tyckte att det lät bra att få ta henne på foder innan.. så att det verkligen blir rätt... Och jag känner inte för att lägga ner massor med tid och massor med pengar för att utbilda henne om jag vet att det bara gör att hon blir dyrare för mig sen... För det är inte precis billigt att ta privatlektioner... (inte här iaf)

Men vi får se vad hon säger...

om du lånar hästen i syfte att köpa hästen är det självklart (tycker jag) att ni redan nu skriver in för vilken summa du ska få köpa hästen... Iom att det ju enligt dej är en av anledningarna till at du ska köpa den.

Jag lånade ut en häst på foder -> att köpa ... Vi skrev in att efter tre månader skulle hon antingen betala avtalat pris eller hästen skulle tillbaka till mej utan att hon skulle kunna kräva mej på en krona... Det för att jag hade bestämt ett pris och hon skulle få henne för det om det funkade och hon var nöjd, men jag ville inte va tvungen att betala henne för att hon ridit upp hästen i kondis om de va så att hon inte skulle ha henne... Det hela sluta med att jag fick hem en halt häst (som tjejjen inte ens märkt var halt) och att jag fick hem hästen för att hon helt plötsligt inte hade pengarna när det var dags att betala..

Sen kan man ju ha längre tid än som i mitt fall bara tre månader. Men även under tre månader hinner en häst ridas så illa att den "går sönder"....

Va tråkigt att höra =/ Ägaren och jag har kommit överens om att hon ska få ha henne 1 eller 2 ggr i månaden så länge jag har henne på foder.. För att se så hon mår bra och så :) Och sen för att hon inte har tid för nå mer men tyckte de skulle vara kul att få rida ibland :) Lät som en sjysst lösning... Då kan hon ha ögonen på mig också ;D

har fortfarande inte hunnit säga något om ett fast pris.. Men ska göra det nästa gång vi pratas vid.. :) Hon känner mig och hon känner dom flesta runt omkring mig och vet vad jag kan och så.. Så hon är inte orolig att hon ska bli missköt.. för de kommer hon verkligen inte :smirk: :love: Är helt förälskad i henne (hästen alltså) :love:

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 091
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar