L

Lollo_ok

Jag ska precis flytta min häst till ett nytt jätte mysigt stall men jag har ett bekymmer. I det nya stallet ingår foder enligt följande:

8kg hö
6 små kraft mått (antar att de menar ½kg måtten) av fibergi låg/havre/korn eller uppblött betfor...

Nu till krukset... det finns ingen analys på höt (antagligen kommer de göra en analys av höt framåt hösten, men till dess...).

Hur ska jag snickra ihop min foderstat så att den bäst fyller hästens behov utan att ha analys av fodret? Jag är inte på jakt efter en exakt foderstat (den kan jag räkna ut när jag fått analys värdena)utan mer era åsikter på hur jag på bästa sätt kan anpassa kraft fodret så att variationer/brister (vet ju som sagt inget om höt) i grovfodret påverkar min häst så lite söm möjligt.

Han kommer ridas och hållas i "lätt tävlings kondition". Jag köper gärna till andra foder än det ovan nämda.

Sv: Foderval

Min första tanke är att köpa lucern om du inte har någon analys så att du vet att hästen får i sig något protein. Sen ett mineral foder som täcker är ju också bra.

utan analys på höet är du rätt vilsen...

då är det "bara" att fodra med ögat... få i hästen normalt elelr så mkt strå som möjligt å sen fyll på det du tror behövs typ....
något bra mineralfoder om hästen går på mest strå...

kan ni inte gå ihop å fixa analys?

Tror att stallet kommer stå för en analys så snart de köpt in årets parti... men det kommer dröja ett par månader innan allt är klart. Så till dess äter hästarna ett hopskrap av olika partier de köpt in (så vitt jag vet utan analys). Det gör det även svårt att fodra med ögat eftersom höt kommer från olika partier.

Mitt problem är alltså att jag vill fodra så att jag på något sätt minimerar "skadorna" av att hökvaliten kan vara dålig och att den kan vara skifftande.

Till Becca85:
Har funderat på lusern (men risken är att det blir för mycket protein om höt är bra).

Funderar på att ge Fibergin för att slippa köpa mineral foder (vet ju ändå inte villket mineralfoder som passar bäst innan jag fått analysen :crazy:). men jag vet inte så mycket om det fodret i övrigt...

du måste ju dock ge en viss mängd fibergi för att täcka hela behovet...

alltså... om det är ihopskrap från många partier så blir det ju "foderbyte" "stup i kvarten"... kanske inte så bra... man ska ju helst vänja in de vid nytt foder...

men jag förstr din sists... inget du kan göra så mkt över lixom...

jag skulle fodra med ögat, fibergi är ett bra foder å dessutom en del tugga å strå i... så kör på!
De går väl på hyffsat bete dessutom = håller magen i trim!

Jaså? Vilka följder får det då?

Det har gjorts försök på travhästar nyligen där de gavs en dubbelt så hög proteingiva som behövdes, utan negativa följder. Det enda var egentligen lösare träck och högre kvävehalt i urinen vilket binder ammoniak. Men inga egentliga negativa effekter på hästarna,.

8kg hö
6 små kraft mått (antar att de menar ½kg måtten) av fibergi låg/havre/korn eller uppblött betfor...

Jag blir alltid lika förvånad då stallägare erbjuder sina hyresgäster vatten ;). Menas: Uppblött betfor. Varför i hela friden ska man erbjuda vatten som fodermedel ? Ska det ingå betfor ska man räkna torrvikt.

Men, säger som det flesta här: köp Lusern och ge så länge.

De typiska symptomen på proteinöverskott: gallor, dåliga karleder, dålig prestationsförmåga.

Ett proteinöverskott som inte utnyttjas lagras i kroppen som fett. Proteinet som sådant bygger inte på hullet när det ges i rätt avvägd dos - det är när det blir för mycket. Samt att det då belastar njurarna rätt hårt. Risk för att hästen fyller i benen mm. Kroppen blir "försurad" helt enkelt.

jag googlade lite... kan skriva utförligare om du ger mig några minuter, kom just hem från jobbet å måste dö i soffan + fylla kakhålet med mat

Fast nu räknas ju Lusern som grovfoder, och om överskottet kommer från grovfodret så är det inte lika illa som att det kommit från kraftfodret. Du måste ju beakta från VART överskottet kommer i från. Man kan inte bara påstå att: ALL proteinöverskott är av ondo.

Fast nu räknas ju Lusern som grovfoder, och om överskottet kommer från grovfodret så är det inte lika illa som att det kommit från kraftfodret. Du måste ju beakta från VART överskottet kommer i från. Man kan inte bara påstå att: ALL proteinöverskott är av ondo.

nej nej nej!!! helt sant!!!
men för att kunna köra en schysst foderstat så är ju analys att föredra...

är så trött så jag dör, kanske missade om ni pratade om lusern :p
var det inte fibergi osv som vi pratade om?!

*förvirrad*

Okej, men jag ger mig inte än :D :angel: Det här försöket som jag syftade på när hästarna gavs dubbel proteingiva, byggde på att de fick ett hö med dessa värden. Kan det vara skillnad på hur proteinöverskottet slår beroende på om det kommer från grov- eller kraftfoder?

håller med föregånde talare på många punkter. beror mycket på vad du har get din häst tidigare.

men jag kan varmt recomdera luzern strå som kompliment till foderstaten om du är osäker på vad hö-t innehåller. det var så jag räddade min häst från att tappa då hon fick skit hö i vinter(grrrr@minridskola) ger också lite mer tugg om du inte vill ge mycket av höt.

men annars är ett bra korn ett väldigt bra foder... eller en FEt havre... håller också hästar från att tappa. men då gäller det att det håller bra kvallitet och gärna... engligt min åsikt.. att det är krossad då jag upplever att många hästar (inte allla) tar upp krossad havre/korn bättre...

men då du inte har en analys kan jag bara get dej tipset , håll dej till ett foder som din häst funkar bra på som du vet. bra mineral foder och gärna olja / salt / vitlök(stärker inumforsvaret som kan ta stryk av sämre/dårligt hö) och håll ett öga på Henne/honom.....

Tack ALLIHOPA! Tycker att hela diskutionen har varit mycket intressant.

Håller med er om att jag borde försäkra mig mot protein brist. Läste någon stans att lusern hack kan ersätta stora delar av högivan vid dålig hökvalitet. Hur mycket ska jag räkna med om jag byter rakt av... alltså hur mycket lusern motsvarar ett kg hö? Är inte risken att han blir tok tjock om nu allt hö eller delar av höt ligger högt i protein?

Lutar nog mot att jag blandar havre och fibergi låg (för att få upp lite i energi) +lite betfor samt extra mineraler (så att jag garderar mig för vitamin brist). Det som gör mig tveksam med fibergin är vitlöken (nu är det visserligen mkt små mängder... men ändå), tänker dock inte dra igång vitlöks disskutionen i denna tråd!

Till GreyHeven: varför olja?

Vad tror ni om foderjäst? Har läst någon stanns att det är bra att ge hästar vid foderbyten (det blir ju dels ett byte när han flyttar dit och sedan byten mellan olika hö partier).

Till Adrenochrome: Helt hopplöst att de mäter i uppblött betfor... hur mucket betfor som rymms i ett mått beror ju helt och hållet på hur länge och med hur mycket vatten betforn har blivit uppblött!

Senast ändrad av en moderator:

Ytterligare en fundering... vad tror ni om vetekli istället för lusern för att hålla uppe protein nivån? För/nackdelar?

Det är nog snarare en fördel på min häst som ÄLSKAR att äta.

Fler för/nackdelar?

Vilket är billigast per g SRP (smältbart råprotein, visst förkortast det så *osäker*)??

Ja, det är nog bäst att jämföra med din egen leverantör, för det kan ju skilja otroligt. Jag har ju t ex lusern jättebilligt från Kvarnby, så jag är nästan 100 på att för mig är det billigaste alternativet.

För dig kanske det blir kli...

(smrp=smältbart råprotein)

Har som sagt hört att foder jäst ska vara bra vid foder byten... är det någon som har provat detta? Finns det andra tillskott som jag kan ge för att "hjälpa" honom?

Fler åsikter i frågan om valet mellan lusern/vetekli... är ganska säker på att kli är billigare per g smrp, men lusern känns som ett "roligare" och mer naturligt foder medel. Kan ju inte räkna ut villken som passar min häst bäst!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: lil-sis
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 870
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Roliga saker som barn säger
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur