Fodervärdskontrakt

Perla

Trådstartare
Hej Buke!

Som många vet så har mitt tidigare fodervärdskontrakt mellan mig och hästägaren varit långt ifrån optimalt. Nu väntas ny häst på ingång och jag vill då skriva ett vattentätt kontrakt.

Är det någon som har ett bra kontrakt liggandes? Eller kan någon hjälpa oss att skriva ett bra vattentätt kontrakt?

Skulle vara mycket tacksam för alla svar jag kan få :)
 
Det finns färdiga kontrakt där du även fyller det finstilta för att få det skräddarsytt.

A o O är Vet. bes. före o efter.
 
Vad tycks om detta? För/nackdelar? Något jag behöver lägga till?

Fodervärdsavtal

Hästägare
Namn: __________________________________________________________
Personnummer: __________________________________________________
Adress: _________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Mobil nr: ________________________ Hem nr: ________________________
E-postadress: ____________________________________________________


Fodervärd
Namn: __________________________________________________________
Personnummer: __________________________________________________
Adress: _________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Mobil nr: ________________________ Hem nr: ________________________
E-postadress: ____________________________________________________

Häst
Namn: __________________________________________________________
Född: _________________________ Kön: _____________________________
E: _______________________________ U: ____________________________
Ras: ____________________________________________________________
Färg och tecken: __________________________________________________
________________________________________________________________
Registreringsnr och/eller passnr: _____________________________________
Mankhöjd: ________________________

Detta avtal har upprättats i två exemplar varav parterna tagit varsitt.

Avtalstid
Hästen skall vara i fodervärdens vård från den _________ till den __________. Avtalet förlängs automatiskt med ____ månader i taget om uppsägning ej skett senast ____ månader före avtalsperiodens utgång.
Uppsägningstid
Uppsägningstiden uppgår till ______månader från vardera sida. För den händelse uppsägningen icke sker löper avtalet vidare med _____månader i sänder.
Skötsel
Fodervärden förbinder sig att väl vårda, utfordra och använda hästen enligt de anvisningar som skriftligen erhålles från hästägaren. Se bilaga 1.
Användning
Parterna är överens om att hästen får användas för följande ändamål;
Promenadridning _________________________________________________
Körning_________________________________________________________
Tävling/Träning ___________________________________________________
Kostnader
Fodervärden skall under avtalstiden handha hästen och svara för hästens uppehälle och kostnader såsom för stallplats, foder och skoning.
Ägaren skall under avtalstiden ansvara för att hästen är veterinärvårds försäkrad. Ägaren skall stå för hästens försäkring, vaccination och *veterinärvård.
Dokumentation
Hästens utseende och skick har dokumenterats genom fotografering och/eller videofilmning. Särskilt noteras att; ___________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Information
Hästägaren skall skriftligen informera fodervärden om hästens temperament och om händelser och eventuella skador eller sjukdomar som hästen haft vilka kan ha betydelse för hästens framtida handhavande och funktion.
Fodervärden är skyldig att utan dröjsmål informera hästägaren om hästen skadas, drabbas av sjukdom eller beteendestörning eller om hästens allmäntillstånd försämras.
Ansvarsfrågor
För skada på fodervärden eller tredje man som orsakats av hästen ansvarar inte hästägaren i den mån denne inte handlat avsiktligt eller vårdslöst.
Avtalets upphörande
Om ägaren eller fodervärden i väsentligt avseende bryter mot detta avtal äger andra parten omedelbart rätten att säga upp avtalet till upphörande utan iakttagande av uppsägningstid.
Om hästägaren under avtalstiden säljer hästen till annan förbehåller sig fodervärden rätt att behålla hästen under hela avtalsperioden om fodervärden inte går med på återlämning.
Fodervärden äger rätt att under avtalstiden köpa hästen under följande förutsättningar:
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Återlämnande
Hästen skall återlämnas till ägarens hänvisade stallplats inom Finspång, Norrköping eller närliggande städer. Återlämningen sker på fodervärdens bekostnad. Skall hästen transporteras längre än vad avtalet säger skall hästägaren stå för transporteringen och kostnaderna för transport.
Tvist
Vid tvist härrörande ur detta avtal eller till bedömning av om kontraktsbrott föreligger förbinder sig parterna att rätta sig efter bedömning gjord av nedanstående två personer eller den någon av dem utser i sitt ställe.

Namn: __________________________________________________________
Personnummer: __________________________________________________
Namn: __________________________________________________________
Personnummer: __________________________________________________

Om dessa två personer har olika uppfattning skall dessa enas om att utse en tredje person vars mening skall bli gällande.
Underskrifter
Detta kontrakt, som inte utan särskilt medgivande får inskrivas eller överlåtas, har upprättats i två likalydande exemplar, av vilka parterna tagit var sitt.

Ort och datum:

Hästägare: Fodervärd:

_______________________________ _______________________________

*Veterinärvården anser kostnad för all veterinärvård, veterinärens resor, resor till och från klinik/veterinär samt mediciner.
 
Vad gäller tvist har jag bara fyra frågor. Varför? Varför? Varför? Varför?

Varför inte förlita sig på skiljeman - då får ni ju i alla fall någon som är grundläggande juridiskt bevandrad. Vilket absolut behövs, om man ser till tidigare strul.
 
vad menas med detta?
För skada på fodervärden eller tredje man som orsakats av hästen ansvarar inte hästägaren i den mån denne inte handlat avsiktligt eller vårdslöst.
Är det hästägaren som skulle ha handlat avsiktligt eller vårdslöst om hästen skadar fodervärden eller vad menar du? Blir ju helt galet uttryckt.

ang. tvist låter det helt sinnessjukt förlåt uttrycket.
 
Tillägger också: det står inget om veterinärbesiktning? Självklart ska veterinäbesiktningen in i kontraktet också. Före och efter fodertiden.
 
Vad gäller tvist har jag bara fyra frågor. Varför? Varför? Varför? Varför?

Varför inte förlita sig på skiljeman - då får ni ju i alla fall någon som är grundläggande juridiskt bevandrad. Vilket absolut behövs, om man ser till tidigare strul.
Det kanske är bättre om man tar det rättsligt. Hur skulle du formulerat det? :)
 
Hej Buke!

Som många vet så har mitt tidigare fodervärdskontrakt mellan mig och hästägaren varit långt ifrån optimalt. Nu väntas ny häst på ingång och jag vill då skriva ett vattentätt kontrakt.

Är det någon som har ett bra kontrakt liggandes? Eller kan någon hjälpa oss att skriva ett bra vattentätt kontrakt?

Skulle vara mycket tacksam för alla svar jag kan få :)

Jag har ett som jag använde senast jag lånade ut en häst. Har kopierat text från de kontrakt man köper i ridsportbutikerna plus att jag har kompletterat med egen text. Om du vill så kan jag maila över det till dig om jag får din mailadress.
 
vad menas med detta?
För skada på fodervärden eller tredje man som orsakats av hästen ansvarar inte hästägaren i den mån denne inte handlat avsiktligt eller vårdslöst.
Är det hästägaren som skulle ha handlat avsiktligt eller vårdslöst om hästen skadar fodervärden eller vad menar du? Blir ju helt galet uttryckt.

ang. tvist låter det helt sinnessjukt förlåt uttrycket.
Oj, haha jag har inte läst allt helt :p. Tog stycken från olika färdiga kontrakt och satte ihop ett eget. Vill att allt blir så bra det bara kan så därför frågar jag här. Ska ta bort det. Ägaren kan ju omöjligt handla vårdslöst när denne inte ens är närvarande troligtvis. Skadar hästen mig är det min försäkring det går på :)
 
Tillägger också: det står inget om veterinärbesiktning? Självklart ska veterinäbesiktningen in i kontraktet också. Före och efter fodertiden.
Skriver in det i kontraktet nu! Tänkte aldrig på det. Har varit så inne i att hästen ska besiktas innan jag tar hem den. Tänkte aldrig på att det bör stå i kontraktet.

Till alla;
Tack för alla svar! Lätt att man missar en del så jag är tacksam över era åsikter :)
 
@Perla varför köper du inte bara ett av Deckemans kontrakt? Då har du ju ett juridiskt noggrant avtal och det finns bilaga att skriva i extra saker i egen regi som man vill ska gälla. Verkar oerhört mkt mer säket än att sitta och författa på egen hand.

http://www.advokatdeckeman.se/vara-produkter/
Jag har ingen bra erfarenhet av köpta kontrakt, därav att jag vill ha ett där allt jag tycker är väsentligt står :). Behöver dessutom ha det redan på lördag så hinner inte skicka efter ett från nätet.

Kontraktet borde väl vara juridiskt bindande även det jag skriver själv?
 
@Perla fast Deckemans är ju hästadvokater. Stora och kända namn använder deras kontrakt vid all försäljning/affärer runt hästar. Det finns ju som sagt rum att skriva i extra saker själv. jag kan inte för mitt liv förstå hur ett kontrakt utfärdat av verkliga jurister skulle vara en sämre erfarenhet än ett eget godtyckligt, efter bästa förmåga ihoptråcklat kontrakt.
Dessutom hade jag vare sig som fodervärd eller hästägare velat att den andra parten skulle utfärda ett eget kontrakt. Kan lätt väcka ont blod den dagen ngt skiter sig, och man då tycker att den som utfärdade kontraktet gjorde det fördelaktigt för sig själv på ngt sätt utan att andra parten insåg det när den skrev på. osv osv.
 
@Perla varför köper du inte bara ett av Deckemans kontrakt? Då har du ju ett juridiskt noggrant avtal och det finns bilaga att skriva i extra saker i egen regi som man vill ska gälla. Verkar oerhört mkt mer säket än att sitta och författa på egen hand.

http://www.advokatdeckeman.se/vara-produkter/

Jag använde Deckemans kontrakt vid en försäljning. Sedan blev det tvist och vi blev stämda av köparen. Köparen anlitade Deckeman. Deckeman påstod att vissa punkter i kontraktet var ogiltiga, trots att det var han själv som hade författat dem... :crazy:
 
Säger som andra, varför köper du inte ett färdigt kontrakt som är utarbetat av juridiskt kunniga människor? Att klippa och klistra själv känns inte som nåt hållbart..

Och varför i hela världen ska ägaren stå för all vet.vård?? Jag som ägare skulle aldrig vilja betala för grejjer som händer hos fodervärden! If you brake it you pay for it.. Självklart ska hästen va försäkrad men kostnaderna får väl fodervärden stå för själv.
 
Avtalstid
Hästen skall vara i fodervärdens vård från den _________ till den __________. Avtalet förlängs automatiskt med ____ månader i taget om uppsägning ej skett senast ____ månader före avtalsperiodens utgång.
Uppsägningstid
Uppsägningstiden uppgår till ______månader från vardera sida. För den händelse uppsägningen icke sker löper avtalet vidare med _____månader i sänder.
Var det inte denna ordalytelse som skapade problem i en annan tråd alldeles nyss?
 
Jag använde Deckemans kontrakt vid en försäljning. Sedan blev det tvist och vi blev stämda av köparen. Köparen anlitade Deckeman. Deckeman påstod att vissa punkter i kontraktet var ogiltiga, trots att det var han själv som hade författat dem... :crazy:

Vad var det för punkter? Isåfall har de ju begått tjänstefel och borde ha blivit anmälda. Fast oavsett har jag svårt att se att ett eget tråcklat avtal när man aldrig skrivit avtal tidigare osv, skulle kännas vattentätare....... ;)
 
Vad var det för punkter? Isåfall har de ju begått tjänstefel och borde ha blivit anmälda. Fast oavsett har jag svårt att se att ett eget tråcklat avtal när man aldrig skrivit avtal tidigare osv, skulle kännas vattentätare....... ;)

Jag minns inte exakt, för det var längesedan. Men har för mig att det var friskrivningsklausulen. Vår advokat var helt chockad över hur oproffsigt Deckeman betedde sig.
 
Skiljeman kan ju bli dyrt... Även om inte jag heller skulle acceptera förslaget om två utsedda personer.

Skrev på ett fodervärdskontrakt idag. Tvist ska lösas i domstol valde vi.

Fast fodervärdstid ska man fundera noga på. Är man säker att man kan och vill ha hästen hela avtalstiden? Annars bättre ett tillsvidareavtal med uppsägningstid.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 187
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp