Fodervärdsavtal

Guldaskig

Trådstartare
Jag ska lämna ut min häst på foder och jag har köpt ett färdigt kontrakt på Hööks. Skulle dock vilja lägga till två saker och behöver hjälp med utformningen :)

Dels handlar det om alla saker som skickas med (sadel, träns, täcken, schabrak, borstar, you name it...) Känns som att det kan vara bra att skriva ner det någonstans men hur?

Sen handlar det om en "skada" hästen hade för ett tag sedan. Hon hade en tumör i ögat som opererades bort och jag vill att det ska stå med att om hon får några problem med det så kommer jag stå för kostnaden/besluten. T.ex. om hon behöver opereras igen eller om en eventuell cancer sprider sig och jag vill ta bort henne. Hur formulerar man sig?
 
Kan man inte skriva någonstans att "utrustning se bifogad lista" och sedan skriva en detaljerad lista på utrustningen som ni bifogar kontraktet? Att precisera vad som ska ersättas är nog också bra. En sadel till exempel hade jag krävt att få tillbaka i samma skick medan täcken nog bör räknas som förbrukningsvara ändå. Dock kan man ju skriva typ "två regntäcken" och att lika många ska tillbaka - bara inte de exakta exemplaren.

Har aldrig sett de här kontrakten men är det inte bara att lägga till det om skadan alternativt göra en bilaga om det också?
 
Jag hade en häst på foder som hade en gammal skada på ett bakben sen födseln, och även om det var många år sen hästen hade haft problem med den så skrev ägaren ihop en bilaga (vanligt word-dokument som hon skrev under) där hon utförligt beskrev skadan hästen hade haft, hur det hade yttrat sig, och att om hästen fick problem med detta igen skulle hon omedelbart ta tillbaka hästen, utan att hänvisa till uppsägningstid och liknande. I det "riktiga" kontraktet (typ från Hööks) hänvisade hon sen till den bilagan. Vi tyckte båda att det var skönt att ha det svart på vitt, hon hade inte undanhållit något och jag visste att jag inte skulle behöva stå där med en skadad häst som inte skulle gå att rida på mer.
Kanske något liknande?

Gällande utrustningen hade jag nog skrivit med något om sadeln, det känns som en ganska stor och dyr post som man gärna vill ha tillbaka i det skick man lämnade den. Övrig utrustning skulle jag nog däremot se som förbrukningsutrustning, särskilt om fodervärden ska ha hästen länge. Jag köpte exempelvis ett nytt täcke till min ponny förra hösten, nästa dag hade hag-grannen bitit ett stort hål i det, det är inget man kan direkt styra över, tyvärr. När jag hade ovanstående foderhäst medföljde sadel, ett schabrak, träns, ett regntäcke och ett vintertäcke med. När jag lämnade tillbaka henne såg jag till att de sakerna fanns, att schabraket var rent och sadelgjorden var av en sort som jag inte gillade, så den hade jag bytt ut, hon fick den nya, mycket dyrare, jag hade köpt själv eftersom jag inte hittade hennes.
 
@Kiwifrukt Det har du nog rätt i, sadeln är ju helt klart mest värdefull, den ska jag definitivt skriva in i kontraktet. Det andra kan ju gå sönder relativt lätt. Jag har två riktigt bra täcken som jag nog kommer skriva med i kontraktet, typ att jag vill ha tillbaka dem eller några likvärdiga.

Är det nån som har tips på hur jag kan formulera mig angående skadan?
 
Nu minns inte jag exakt hur ägaren till min foderhäst formulerade sig, det är några år sen jag hade hästen, men jag har för mig att hon helt enkelt skrev ner en liten "historia" kring hästen (nu föddes den hästen med den skadan, så i just det fallet blev det ju nästan en berättelse om hästens liv, men i ditt fall borde det ju räcka med att börja när du upptäckte skadan). Hon beskrev hur det hade yttrat sig från början, hur och när hästen sen hade behandlats, vad jag kunde tänka på i förebyggande syfte och hur skadan kunde visa sig i framtiden. Gällande sista punkten så skrev hon då att om hästen fick problem med det här igen, eller andra problem som kopplades till det, skulle hon givetvis omedelbart ta tillbaka hästen.
 
Jag ska lämna ut min häst på foder och jag har köpt ett färdigt kontrakt på Hööks. Skulle dock vilja lägga till två saker och behöver hjälp med utformningen :)

Dels handlar det om alla saker som skickas med (sadel, träns, täcken, schabrak, borstar, you name it...) Känns som att det kan vara bra att skriva ner det någonstans men hur?

Sen handlar det om en "skada" hästen hade för ett tag sedan. Hon hade en tumör i ögat som opererades bort och jag vill att det ska stå med att om hon får några problem med det så kommer jag stå för kostnaden/besluten. T.ex. om hon behöver opereras igen eller om en eventuell cancer sprider sig och jag vill ta bort henne. Hur formulerar man sig?

Jag hade hellre lagt till en bilaga för utrustning, annars kommer bara avtalet bli typ sju mil långt och se jätteknas ut.
Det kanske räcker med att skriva in att "utrustning medföljer, se bilaga" och ev någon punkt om man vill ha med ang ersättning

Ang skadan kan du väl bara peta in under lämplig punkt? Brukar det inte stå typ "övriga upplysningar" eller liknande?
 
Har bestämt mig för att enbart ta med ersättning för sadeln, resten av grejerna kommer jag skriva nåt om normalt slitage.

Skadan däremot vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig om. Det är just formuleringen som jag funderar över, jag vet ju i praktiken hur jag vill att det ska vara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 489
Hästmänniskan Hej alla! Jag ber ödmjukast om tips och råd i denna tråd och inga påhopp tack. Jag har en helt underbar häst som jag älskar högre än...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Coolfrees
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 805
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 761
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp