Fodervärden vill bryta avtalet i förtid

misscocos

Trådstartare
Hejsan

Har lite funderingar angående brytande av fodervärdsavtal.
Jag har min ponny utlånad på foder sedan 5/10-13, och kontraktet gäller till och med 1/5-14. För att gardera mig mot sådana här situationer (att få tillbaka ponnyn tidigare än väntat och där med stå med ekonomiskt ansvar för ytterligare en häst) har jag utformat kontraktet så att det inte finns någon uppsägningstid, ingen prövotid eller liknande. Allt för att inte råka ut för situationen att helt plötsligt få tillbaka ponnyn igen (är gravid och orkar inte jobba, har därför inte ekonomin till det).
Jag vet att dessa villkor är stränga och att det är få som skulle skriva under på ett sådant avtal, men i det här fallet var fodervärden helt med på noterna och har skrivit under på dessa villkor.

Fodervärden vill nu lämna tillbaka ponnyn pga egna hälsoskäl, vilket jag absolut förstår. Men kontraktet, som jag ser det, är inte möjligt att bryta före 1/5-14. Jag har erbjudit fodervärden att hon kan få stalla upp ponnyn hos mig, och på så sätt slippa den dagliga omvårdnaden om ponnyn. MEN, i och med att kontraktet gäller tom 1/5-14 är hon ansvarig för hans kostnader tills dess, och får alltså stå för hans stallhyra (jag står i ett kollektivstall) samt hans hö/foder/hovslagarkostnader, precis på samma sätt som om hon haft kvar honom hos sig.

Är jag helt ute och cyklar? Kan hon bryta avtalet trots ovanstående villkor för kontraktet? Eller har jag rätt?
Tacksam för idéer :)
 
Sv: Fodervärden vill bryta avtalet i förtid

Du har rätt (iom att ni skrev avtalet så och båda var överrens om att det inte gick att avbryta i förtid), och jag tycker att det var shysst att erbjuda att ta över skötseln mot att hon står för kostnaderna enligt avtalet.

Men ni skulle ju också kunna komma överrens om att om du hittar en ny fodervärd, så kan hon få släppas iväg från avtalet tidigare.
 
Sv: Fodervärden vill bryta avtalet i förtid

Du har rätt (iom att ni skrev avtalet så och båda var överrens om att det inte gick att avbryta i förtid), och jag tycker att det var shysst att erbjuda att ta över skötseln mot att hon står för kostnaderna enligt avtalet.

Men ni skulle ju också kunna komma överrens om att om du hittar en ny fodervärd, så kan hon få släppas iväg från avtalet tidigare.

Håller med här.
 
Sv: Fodervärden vill bryta avtalet i förtid

Men ni skulle ju också kunna komma överrens om att om du hittar en ny fodervärd, så kan hon få släppas iväg från avtalet tidigare.

Tack!
Ja, en ny fodervärd skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag vill helst inte att ponnyn ska behöva flytta runt mer. Fodervärden hade en kompis som kanske kunde ta honom fram till maj, men det innebär ytterligare en flytt (han har ju bara stått hos nuvarande två månader...) för att stå där fram till maj och sedan flytta igen. Fodervärden som har honom på foder nu fick dessutom en specialkompromiss, då jag egentligen var ute efter att sälja ponnyn.
Så jag antar att det lutar åt att jag återigen får börja annonsera ut ponnyn och allt vad det innebär, med alla samtal och mail som ska svaras på osv, alla intressenter som ska tas emot... Jag ville slippa det här under slutet av graviditeten, det var därför jag skrev kontraktet fram tom maj.
Usch, så omotiverad jag känner mig... Men jag vill ju självklart också att min ponny ska få det bra...
 
Sv: Fodervärden vill bryta avtalet i förtid

Jag har varit med om en liknande situation. Jag använde mig av det färdigskriva fodervärdskontraktet. Så vet inte riktigt hur det stod där ang uppsägning.

Eftersom jag skulle iväg och plugga ett år, skulle jag låna ut min häst på foder under tiden 1/9 - 30/6.
Fodervärden tjatar om att få köpa hästen, men jag vill inte det.
Plötsligt, från att återigen ha frågat om att köpa honom, så en vecka senare säger hon att hon inte har råd att ha kvar honom. Detta var i början av dec.
Han får stå kvar hos fodervärden tills jag hittar en ny fodervärd. Slutet på jan flyttar han till en ny fodervärd. Där står han till slutet av maj, och då tar jag tillbaka honom.

Jag ansåg att jag inte ALLS ville ha kvar honom hos min gamla fodervärd. Så jag gjorde allt för att hitta en ny. Slutade med att jag fick betala större delen av hästen sista halvåret, för att den nya fodervärden skulle ha råd (hon hade redan en häst). Men jag visste att han fick det bra!
 
Sv: Fodervärden vill bryta avtalet i förtid

Tack!
Ja, en ny fodervärd skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag vill helst inte att ponnyn ska behöva flytta runt mer. Fodervärden hade en kompis som kanske kunde ta honom fram till maj, men det innebär ytterligare en flytt (han har ju bara stått hos nuvarande två månader...) för att stå där fram till maj och sedan flytta igen. Fodervärden som har honom på foder nu fick dessutom en specialkompromiss, då jag egentligen var ute efter att sälja ponnyn.
Så jag antar att det lutar åt att jag återigen får börja annonsera ut ponnyn och allt vad det innebär, med alla samtal och mail som ska svaras på osv, alla intressenter som ska tas emot... Jag ville slippa det här under slutet av graviditeten, det var därför jag skrev kontraktet fram tom maj.
Usch, så omotiverad jag känner mig... Men jag vill ju självklart också att min ponny ska få det bra...

Jag hade lånat ut hästen till hennes kompis ; om du nu verkligen inte har möjlighet att ta tillbaka hästen. Har inte riktigt koll på vad som gäller juridiskt sätt, så det kan jag inte uttala mig om. Alternativt kan du alltid ringa & rådfråga en advokat om vad som gäller.. men kanske inte så kul om det skulle bli en tvist.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 118
Senast: Vicks
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 764
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
3 034
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 056
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp