Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

P

Peyton

Här är lite bakgrundsinformation.
För ett år sedan så bestämde jag mig för att låna ut min unghäst då jag inte hade varken tid eller pengar, och så var en tjej som jag tränat ett par ggr för jätteintresserad. Detta var ju super eftersom jag kände till personen samt att hästen inte skulle hamna så lång ifrån.

Vi skrev på varsitt kontrakt (sådant som man köper färdigskrivet i ridsportsaffärer) som tog upp allt det vanliga om besiktning, försäkring och dylikt. Hon skulle stå för försäkringen och ta över min gamla, jag ringde och berättade detta för mitt försäkringsombud att hon skulle betala men att jag fortfarande var ägare.

Dock så blev aldrig besiktningen av, mycket dumt av mig jag vet... Samt att jag efter ett halvår upptäckte att hon inte betalat någon försäkring alltså stod hästen oförsäkrad. Jag ringde och ringde och lämnade massa sms utan svar. Det gjorde mig ganska förbannad att hon inte svarade för jag är inte särskilt svår att ha att göra med. Tillslut svarade hon och kom upp med någon ursäkt och det hela "ordnande" sig.

Då jag senare skulle kontrollera om hon fortsatt att betala försäkringen gick inte detta då mitt bolag bytte datasystem.

När det var 4 veckor kvar på kontraktet ringde jag och frågade om det var så att hon fortfarande ville köpa hästen för den summan vi kommit överens om, och det ville hon. Hon sade ett datum när vi kunde träffas och skriva på och betala.

I samma veva ringde jag mitt bolag igen för att kolla henne, och det visade sig att hästen bara varit försäkrad en månad och det var förra gången jag ringde och skällde.

När jag sedan konfronterade henne via sms då hon aldrig svarar när jag ringer fick jag bara till svar att allt var hennes Ex' fel och att hon skulle höra av sig så fort hon fått tag i honom.

Sedan dess har det varit helt tyst från henne och jag har ringt och smsat otaliga ggr utan framgång. Jag åkte hem till henne och upptäckte att både hon och hästen flyttat därifrån, så nu har jag ingen aning om vart hästen är. Har luskat reda på hennes adress så jag funderar att åka dit och konfrontera henne.

Sååå.... nu är det bara en vecka kvar på avtalet och hon har inte hört av sig och jag vet inte hur jag går vidare med detta om fortfarande inte hört av sig efter kontraktsslutet....

Skickade ett sms idag att om hon inte vill köpa honom så ska han vara återlämnad till mig kl 12 sista dagen annars polisanmäler jag henne för kontraktsbrott. Menmen...

Snälla, lite tips?
Mvh
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Men ta hem hästen och skit i den dära människan. Bättre köpare kan du hitta.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Håller med ovanstående. Jag hade aldrig velat sälja min häst till en sådan oseriös person så jag hade tagit hem hästen.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Efter allt jag läst här, hört av bekanta och själv upplevt hade jag LÄTT kopplat på transporten, åkt hem till henne och väntat till hon dök upp. Då meddelat att jag var hör för att hämta hästen, åkt med henne till stallet. Stoppat in hästen och hästens saker och åkt därifrån.

Missköter man ett förtroende SÅ grovt (ja, det är ett jätteförtroende att ta hand om någonannans häst!) så hade i alla fall jag inte velat att hästen skulle hamna där. Dessutom hade jag haft noll förtroende för att affären skulle genomföras.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

jag håller med ovanstående. Ta hem hästen och leta upp en seriös köpare istället.

Kan dock tycka att det var dumt gjort från din sida att skriva över försäkringen. Vad händer med livförsäkringen om hästen dör?

Jag skulle väntat veckan ut tills kontraktet gått ut, sedan åkt hem personligen till henne om du vet vart hon bor och konfrontera. Ta med transporten och hämta hästen på samma gång. Hon är uppenbarligen inte intresserad av att köpa.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Håller med det flera skrivit. Ta hem din häst, och ska du sälja den ändå så hitta en seriös och vettig köpare.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Håller med övriga, ta hem hästen om du kan.. Verkar ju tyvärr inte som någon seriös person :(
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Ta hem hästen så fort du kan. Är själv i ungefär samma situation med dåliga fodervärdar, bara det att jag är hästens gamla skötare och att den riktiga ägaren inte vill ha hem hästen iaf... Det känns hemskt när man är i den situationen, så ta hem hästen medans du kan!
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Om ni har kontrakt och personen ifråga bryter mot någon del så är ju det enligt lag ett kontraktbrott...
Vilket är olagligt...Så, då har du rätten på din sida...men då gäller det ju att ni fyllt i alla uppgifter om att det var hon som skulle stå för det som hon inte har gjort...och om det är hon som skrivit på så kan hon skylla på andra hur mycket hon vill men det håller inte i rätten...hennes namn på pappret= hennes ansvar...
Jag skulle nog vänta till sista dagen, helt kallt avvakta...sedan hämta hem hästen...
Har ni skrivit att HON skulle lämmna tillbaka hästen senast detta datum eller..alltså, vem ska stå för hemtransport enligt kontrakt..?
Om detta hänt mig så skulle jag nog bli så arg att jag gjort en polisanmälan...
Underskrivet kontrakt som inte följs, hästen flyttas utan ägarens vetskap... ingen försäkring..(!)
Uch! Jag skulle vara så arg så jag tror att min sambo skulle behöva hålla fast mig så att jag inte åkte dit o ströp personen i fråga..!
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Blir lite nyfiken; vad skulle du polisanmäla fodervärden för? Kontraktsbrott hamnar väl under civilrätt?
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Blir lite nyfiken; vad skulle du polisanmäla fodervärden för? Kontraktsbrott hamnar väl under civilrätt?

Undrar lite i det här fallet där fodervärden flyttat hästen utan att tala om det för ägaren. Plus att ägaren endast vet var hästen är p g a hon själv lyckats leta upp den. Så skulle det eventuellt kunna klassas som stöld när avtalet går ut och hästen inte lämnas tillbaka.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Efter allt jag läst här, hört av bekanta och själv upplevt hade jag LÄTT kopplat på transporten, åkt hem till henne och väntat till hon dök upp. Då meddelat att jag var hör för att hämta hästen, åkt med henne till stallet. Stoppat in hästen och hästens saker och åkt därifrån.

Missköter man ett förtroende SÅ grovt (ja, det är ett jätteförtroende att ta hand om någonannans häst!) så hade i alla fall jag inte velat att hästen skulle hamna där. Dessutom hade jag haft noll förtroende för att affären skulle genomföras.

Jag håller verkligen med. Om hon inte ens lyckats betala försäkringen, vad är oddsen för att hon kan betala dig för hästen? Dåliga, skulle jag tro....
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

sluta sms:a och åk och hämta hästen. det är helt otroligt att hon flyttat utan att vara i kontakt ang. detta och säger ALLT du behöver veta.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Hämta hem hästen!
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Men hur ska hon kunna hem hästen när hon inte vet vart den finns?
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Hon har ju en ny adress till fodervärden, så hon kan åka dit, konfrontera tjejen och begära hästen tillbaka.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Usch, vilket jobbig situation du hamnat i... :( Inte kul med oserösa människor. Jag skulle göra som många andra, ta hem hästen och leta ny köpare/fodervärd. Eftersom du inte hört något från henne så vet du ju inte vilket skick hästen är i. Lycka till!
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Jag tycker att du ska koppla på släpet och åka och hämta din häst för en sådan här människa ska inte ha häst. Hon har behandlat sig fruktansvärt illa mot dig som hästägare och har säkerligen på flera punkter brutit mot vad som står i kontraktet. Jag tycker som sagt att du ska åka till den nya adressen och ställa henne ordentligt mot väggen, samt ta hem din häst. Om adressen inte stämmer är ju det här ett fall för polisen. De kan hjälpa dig att hitta henne och din häst. Herregud, du har ju ingen aning om vad människan gjort med din häst? Jag hade varit hemskt orolig om det var min häst och grymt arg på denna oseriösa fodervärden.

Det finns inga ursäkter att inte hålla en häst oförsäkrad om man har skrivit på ett kontrakt där det står att man som fodervärd ska hålla hästen försäkrad. Om man inte klarar det, då ska man inte vara fodervärd. Det finns inga ursäkter till hennes beteende.. jo.. om hon är sjuk i huvudet.. har hon papper på det? ..annars kan hon ju få det.
 
Sv: Fodervärden har slutat höra av sig! (långt)

Jag behöver inte komentera mer vad jag tycker för det har alla andra redan gjort med många bra ord!! Jag ville bara säga att jag hoppas att du håller oss uppdaterade och informerade. Vi är nog många mer än jag som håller alla tummar för dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 023
Senast: Lhas
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 192
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 537
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 824
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp