Fodertran?

Reykur

Trådstartare
Fisklever? animaliska produkter till häst? nu får ni berätta..
Själv tvivlar jag på att det är bra..
varför ger man Fodertran, är det för att komma åt A,D och E vitaminerna?
för hovar?

Sv: Fodertran?

Många i mitt stall ger det till hästarna nästan året runt och jag vet inte riktigt varför..
Har hört det ska vara väldigt nyttigt, i och med där är fiskleverolja i (tror jag) och bara för att komma åt ADE vitaminerna skulle jag tro..
Hästarna får väldigt mjuk och glansig päls av det iallafall.
Funkar väldigt bra att gnugga i kronranden oxå för torra hovar. (men själv föredrar jag att bada hovarna i vatten istället)

Men har för mig nån skrev här på buke att på island brukar man ställa tunnor med sill i som hästarna gärna äter för nån anledning då som jag inte minns.
Kanske samma sak med torsklevertran/fodertran?

Använder det på min hästs hovar med ....gör sussen...Han hade så stora sprickor i hovarna och väldigt dåliga hov väggar när han kom till mig men bara efter ett par dagar med torsklevertran så har han super hovar.Penslar detta på hovarna dagligen då jag aldrig skulle tänka mig att ge det i hans foder då det luktar illa som in i!

Jag gav det(fiskleverolja) till min förra häst då han hade fruktansvärda hovar. Kan både penslas och ges i fodret. Dock tyckte min hovslagare att det var bättre att ge det i fodret. Som tur var tyckte min häst om den där doften. Rekommenderar det verkligen!! Det är ngt som verkligen fungerar!

Jag ger "torsklevertran" till min häst regelbundet - både i maten och smörjer det på hovarna. Det var min hovis som tipsade mig om detta då hästen hade väldigt torra hovar. Jag penslar på runt hela hoven plus undersidan. I maten får han omkring 1 dl per dag och han äter det utan problem trots lukten. Jag upplever att han är blankare i pälsen efter att han börjat äta detta.

Har alltid hört att man inte ska ge animaliska produkter till häst? men.. förklara gärna om du kan, tycker sånt här är jätte intressant!

Fick tipset av en veterinär (föreståndare på hovslagarskolan i skara) att ge fodertran i fodret och pensla på hovarna när hästen har dåliga hovar.

Nej, jag använder fodertran till annat oxå. Men bara utvärtes.
Fodertran är bra medel mot mugg.
Just nu penslar jag in min hästs svansrot med tran, den är torr och kliar, hjälper där oxå...
"mirakelmedel"?!
Mvh/P

Jag ger alltid fiskolja till mig själv, mina barn och mina djur. Det gör oss klokare, får hjärnans signaler att gå fram snabbare (dålig förklaring).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve