Fodertips"

S

Schrewelius85

Tänkte kolla om någon har bra tips på bra foder. Fick hem min häst nu i sommras så han har ju bara gått på bete. Så tänkte spana lite nu innan man tar in dom efter vad jag ska ha för foder.
Min häst är en travarkille på 152,rätt lättfödd.Ska få hösilage sen tänkte jag se om någon bar tips på ett bra foder,för en häst som ska gå 6dagar i veckan,med relativt hårt arbete.
Lite förslag hade varit kul :D

Sv: Fodertips"

Förslagen sker i regel med utgångsläget från det grovfoder hästen kommer att äta, därefter kompletteras grovfodret med nödvändigt kraftfoder i de fall behoven finns.

Så titta först på analysen hur grovfodret ser ut.

Förslagen sker i regel med utgångsläget från det grovfoder hästen kommer att äta, därefter kompletteras grovfodret med nödvändigt kraftfoder i de fall behoven finns.

Så titta först på analysen hur grovfodret ser ut.

Igentligen var jag mest intresserad av fodersorter,typ musli,olika sorter,märken mm!

Igentligen var jag mest intresserad av fodersorter,typ musli,olika sorter,märken mm!
Jo men Du fick ju exakt sådant svar av Boj...det beror helt och hållet på vilket analyssvar Du har på Ditt grovfoder, vad Du sedan EVENTUELLT behöver komplettera med.....oavsett märke, müsli, pelletts eller vad!
Analysera Ditt grovfoder först, sedan kan förslagen ramla in!

Håller med övriga...

Foderdjungeln är så oändligt stor, och de flesta foderslag är nog bra, men bara i rätt sammanhang.

Att räkna upp alla fodermedel och sorter här (det blir en låååång lista...) ger dig inget, du måste veta grundförutsättningarna för att åtminstone kunna sortera ut ungefär vilka näringsvärden du ska sikta på.

Har du analysvärdena på silaget du ska ge kan du fråga efter ett foder med näringsvärden inom ett visst spann som är användbart för dig. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat