Fodertillvänjning efter betet

M

mittis

Jag har 2 varmblod som gått på bete hela sommaren fram tills nu så nu är det dags att börja fodra dom. hur ska jag börja så att det inte blir för mycket och för snabb omställning?
 
Sv: Fodertillvänjning efter betet

Det beror på vilken foderstat du har tänkt dig.

mvh Jessica
 
Sv: Fodertillvänjning efter betet

Jag har tänkt att ge dom havre som grund utöver höet. Vet ej vilket kraftfoder de ska få än. de kommer att stå i uteboxar och vistas mycket ute så jag vet inte vilket foder som lämpar sig bäst. Har någon något tips?
 
Sv: Fodertillvänjning efter betet

Mitt tips är att du gör en grovfoderanalys för att ta reda på vilken sort och hur mycket kraftfoder de bör få.

Havre kan du nog börja ge ett halvt kg och sedan öka successivt, till full giva, under ett par veckor.

mvh Jessica
 
Sv: Fodertillvänjning efter betet

Jessica skrev:
Mitt tips är att du gör en grovfoderanalys för att ta reda på vilken sort och hur mycket kraftfoder de bör få.

Havre kan du nog börja ge ett halvt kg och sedan öka successivt, till full giva, under ett par veckor.

mvh Jessica
Tack Jessica!
Tyvärr så vet jag inte om det är någon ide att göra någon höanalys eftersom att höet kommer från många olika vallar, så gör jag en analys nu så stämmer det säkert inte nästa gång jag tar hem hö eftersom det kan vara från någon annan vall. Höet är iallafall friskt och luktar gott.
Mina hästar ska stå i utebox och vistas mycket ute så de behöver nog extra energi för att kunna hålla värmen.
mvh mitte
 
Sv: Fodertillvänjning efter betet

Har man ingen analys så blir det tyvärr bara gissningar vad gäller foderstaterna.

Det går ju ta en genomsnittsanalys från hela rännet och därigenom få ett hum om innehållet.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp