Fodertillskott till unghäst vintertid?

M

Monna

Jag har ett Welshsto på 2år som är "klenväxt" fram i jämförelse till bakdelen.

Jag vet att det är vanligt att dom växer ojämt men jag tänkte om det finns något fodertillskott för att hjälpa hennes tillväxt fram.
Jag köpte henne i mars 2009 och innan har hon bara haft en lustig foderstat innehöll orimlig mängd med havre och korn, inget för att hjälpa till någon tillväxt i kroppen eller vitaminer och dylikt.

Bilden nedan är en ny bild på hur hon ser ut nu, dålig vinkel men man ser på ett ungefär i alla fall.

6608_1202320141797_1342401919_30587384_4017840_n.jpg

Monna

Sv: Fodertillskott till unghäst vintertid?

En ordentlig giva (gärna fri tillgång) med grovfoder, med högt proteininnehåll, så tror jag att den kommer komma ifatt.

I vintras/våras gick hon på fri tillgång på hösilage, faktiskt bra värden.

Nu i sommar har hon gått på kraftigt bete så hon skaffade sig en rejäl mage innan hon fick sin nuvarande hagkompis som hon busar med, hästarna kommer inte hem förän betet börjar bli dåligt, är visserligen snart men om jag skulle stödutfodra henne nu så skulle det bara lägga sig som bukfylla på henne och sist det blev så fick hon kolik...

OM dui ger ett grovfoder med BRA värden, dvs mycket protein och gärna högt i energi också, så kommer det inte lägga sig som bara bukfylla. Det som är viktigt är vad grovfodret innehåller. Det ÄR grovfodret du ska lägga till för att hon ska bli fin.
Sen kanske hon är kass i tarmfloran efter sin kraftfoderdiet. Jag hade provat att ge henne vanlig bakjäst i ett par veckor.

När de har kommit efter så som hon har gjort så tar det ganska lång tid innan de har hunnit ta igen det. Jag fick hem ett utlånat shettissto som inte såg för kul ut. Och trots bra bete så tog det mer än ett halvår innan jag hade fått upp henne i det hull jag ville ha henne. DÅ var det alltså en vuxen shettis!
Din ponny växer, utöver att hon ligger back, så du ska nog räkna med minst ett halvår även på henne. Och med bra tillskott!

VIll du ge henne något innan de tas hem från betet så skulle jag rekommendera att du ger henne lusern, så mycket du har tid att låta henne stå och peta i sig. Hackad eller pellets är valfritt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka