fodertillskott för en 24 åring?

annaaa

Trådstartare
Hej!
jag har ett 24 årigt sto som fortfarande tränar och tävlar dressyr. Hon är en väldigt positiv och gillar att arbeta. Men nu har jag märkt att hon lätt blir stel (vilket gamla hästar blir) men finns det något fodertillskott som kan hjälpa till lite på traven. Vissa säger att nyponpulver är bra vissa säger glukosamin och vissa båda. Men vad funkar bäst för er finns det någon anledning till att ge båda?
 
Har bara provat glukosamin på hund, men i samtliga fall fått fantastiska resultat. Jag hade absolut provat till häst om det varit motiverat.
 
Hej!
jag har ett 24 årigt sto som fortfarande tränar och tävlar dressyr. Hon är en väldigt positiv och gillar att arbeta. Men nu har jag märkt att hon lätt blir stel (vilket gamla hästar blir) men finns det något fodertillskott som kan hjälpa till lite på traven. Vissa säger att nyponpulver är bra vissa säger glukosamin och vissa båda. Men vad funkar bäst för er finns det någon anledning till att ge båda?
Står hon uppstallad eller går hon på lösdrift?
 
Hej!
jag har ett 24 årigt sto som fortfarande tränar och tävlar dressyr. Hon är en väldigt positiv och gillar att arbeta. Men nu har jag märkt att hon lätt blir stel (vilket gamla hästar blir) men finns det något fodertillskott som kan hjälpa till lite på traven. Vissa säger att nyponpulver är bra vissa säger glukosamin och vissa båda. Men vad funkar bäst för er finns det någon anledning till att ge båda?
På vår 20 plussare visade sig nyponpulver funka bra! Jag köpte med skal, han fick 0,5dl i början (ca 3msk) ca 1 mån,nu äter han 2 msk. Kommer att forts så länge han lever, eller tills han slutar äta det - är xtremt kinkig.

Det fungerar inte för alla så det är tyvärr så att man måste prova sig fram. På vår märktes främst att han tog längre tid på sig att lägga sig ner i rullposition. Samt att han vart styvare i bakbenen.
 
På vår 20 plussare visade sig nyponpulver funka bra! Jag köpte med skal, han fick 0,5dl i början (ca 3msk) ca 1 mån,nu äter han 2 msk. Kommer att forts så länge han lever, eller tills han slutar äta det - är xtremt kinkig.

Det fungerar inte för alla så det är tyvärr så att man måste prova sig fram. På vår märktes främst att han tog längre tid på sig att lägga sig ner i rullposition. Samt att han vart styvare i bakbenen.
men vet du om det ä skillnad på skal och inte?
 
Någon mer som har någon ide om fodertillskott eller har provat något?
ska man ge tillskott så bör man nog veta vilken effekt det är man söker.
Nyponpulver och även djävulsklo och gurkmeja har antiinflammatorisk effekt och det blir nära nog som att ge fenylbutazon i förebyggande syfte. (det har dessutom liknande biverkningar!)
I min värld är detta preparat man ger när man har bevisade besvär, men inte förebyggande hela tiden.
Glukosamin anses väl ha en gynnsam effekt på slitet ledbrosk. Jag har ingen erfarenhet av det.
Sen finns också hyaluronsyra (stavade jag rätt nu - mittinatten...?), som man kan ge för att "smörja" systemet litegrann.

Vad är det du vill uppnå med tillskottet? Fundera ut det först och välj sen preparat!
 
Jag frågade en som sålde massa olika för leder och hon sa att glukosamin är bevisat att det har en effekt och är bäst i förebyggande syfte nät man inte har en skada. Så jag köpte det och ska prova. För jag tyckte jag kunde lita på henne när hon sålde flera olika varianter och inte bara glukosamin.
 
Hej!
jag har ett 24 årigt sto som fortfarande tränar och tävlar dressyr. Hon är en väldigt positiv och gillar att arbeta. Men nu har jag märkt att hon lätt blir stel (vilket gamla hästar blir) men finns det något fodertillskott som kan hjälpa till lite på traven. Vissa säger att nyponpulver är bra vissa säger glukosamin och vissa båda. Men vad funkar bäst för er finns det någon anledning till att ge båda?
Jag ger Litovets nyponpulver till min 20 åring som tränar o tävlar på MsvB nivå. Har märkt att han känns mjukare och har lättare att sätta under sig bakbenen. Blandar det i lusern gröten på kvällen då slinker det ner.
 
Hej!
jag har ett 24 årigt sto som fortfarande tränar och tävlar dressyr. Hon är en väldigt positiv och gillar att arbeta. Men nu har jag märkt att hon lätt blir stel (vilket gamla hästar blir) men finns det något fodertillskott som kan hjälpa till lite på traven. Vissa säger att nyponpulver är bra vissa säger glukosamin och vissa båda. Men vad funkar bäst för er finns det någon anledning till att ge båda?
Min gammelman (blev 31 år) åt Nyponskal och Flexijoint.
Nyponen blandade jag i betforn. Flexijoint fick jag blanda upp med vatten i en spruta och ge i munnen. Äcklig smak!
 
Min 23-åring får både hyaluron och glukosamin, han låter som en gammal trästol annars så märker tydlig effekt. Pigg och fräsch om man bortser från knarrandet :D en riktig gummiboll :p
 
Min tant blir stel och gallig när hon står på box på nätterna.
Har genom åren provat: Glukosamin (ingen effekt) Glukosamin och Hyaluronsyra samtidigt (ingen effekt) lade även till BoT paddar och fortfarande ingen effekt alls. (varje test av olika preparat har pågått i minst ett halv år så effekt borde synts)
Förra året testade jag desperat gurkmeja (köpt på CityGross) och vips inga gallor och ingen stelhet!
Så jag tipsar helt klart om Gurkmeja!
 
Min tant blir stel och gallig när hon står på box på nätterna.
Har genom åren provat: Glukosamin (ingen effekt) Glukosamin och Hyaluronsyra samtidigt (ingen effekt) lade även till BoT paddar och fortfarande ingen effekt alls. (varje test av olika preparat har pågått i minst ett halv år så effekt borde synts)
Förra året testade jag desperat gurkmeja (köpt på CityGross) och vips inga gallor och ingen stelhet!
Så jag tipsar helt klart om Gurkmeja!

Vad för sort köpte du? märke, eller vad den hette? jag tänkte prova något för lederna på min häst å CityGross ligger ju bara 10 min bort ;D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 938
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp