cahs
Trådstartare
Jag satt och läste i nya Hästfokus om att "träna rätt, håll hästen frisk" och där stod det också hur musklerna fungerar. Jag citerar för att slippa misstolkning
Sen efter detta står det mycket om skadade muskler, muskler som inte kan transportera bort mjölksyra osv. Tills det som fångade mitt intresse allra mest kom upp
Vad tror ni om detta, ska man ge en mager häst en foderstat uppbyggd på grovfoder (hö, silage, lusern) och kraftfoder med högt fettinnehåll (t.ex olja)? Och lägga om träningen utefter förbränning av långsam energi, snabb energi och vila.
En frisk muskel kan syresätta sig, fett kombinerat med syre ger energi som gör att muskeln och kroppen kan jobba.
Kolhydrater ger också energi, men kolhydrater som förbränns behöver inget syre för att avge energi. Men vid förbränningen av kolhydrater uppstår slaggprodukter i form av mjölksyra. Kolhydrater används när muskeln ska göra ett snabbjobb och behöver energi fort. Det används vid stor ansträngning under kort tid. Fett och syre ger långsam, men mer uthållig energi på längre sikt.
Sen efter detta står det mycket om skadade muskler, muskler som inte kan transportera bort mjölksyra osv. Tills det som fångade mitt intresse allra mest kom upp
Problem för magra hästar
En mager häst utan fettdepåer som dessutom utfodras med för mycket kolhydratrikt kraftfoder (spannmål, betfor) drabbas lättare och snabbare av mjölksyreproblem. [...] Hästar bör ha tillräckligt med underlagsfett för att de ska klara ett hårt och tufft arbete utan att ta skada.
Vad tror ni om detta, ska man ge en mager häst en foderstat uppbyggd på grovfoder (hö, silage, lusern) och kraftfoder med högt fettinnehåll (t.ex olja)? Och lägga om träningen utefter förbränning av långsam energi, snabb energi och vila.