Fodertankar om fett, kolhydrater och mjölksyra

cahs

Trådstartare
Jag satt och läste i nya Hästfokus om att "träna rätt, håll hästen frisk" och där stod det också hur musklerna fungerar. Jag citerar för att slippa misstolkning

En frisk muskel kan syresätta sig, fett kombinerat med syre ger energi som gör att muskeln och kroppen kan jobba.
Kolhydrater ger också energi, men kolhydrater som förbränns behöver inget syre för att avge energi. Men vid förbränningen av kolhydrater uppstår slaggprodukter i form av mjölksyra. Kolhydrater används när muskeln ska göra ett snabbjobb och behöver energi fort. Det används vid stor ansträngning under kort tid. Fett och syre ger långsam, men mer uthållig energi på längre sikt.

Sen efter detta står det mycket om skadade muskler, muskler som inte kan transportera bort mjölksyra osv. Tills det som fångade mitt intresse allra mest kom upp

Problem för magra hästar

En mager häst utan fettdepåer som dessutom utfodras med för mycket kolhydratrikt kraftfoder (spannmål, betfor) drabbas lättare och snabbare av mjölksyreproblem. [...] Hästar bör ha tillräckligt med underlagsfett för att de ska klara ett hårt och tufft arbete utan att ta skada.

Vad tror ni om detta, ska man ge en mager häst en foderstat uppbyggd på grovfoder (hö, silage, lusern) och kraftfoder med högt fettinnehåll (t.ex olja)? Och lägga om träningen utefter förbränning av långsam energi, snabb energi och vila.

Sv: Fodertankar om fett, kolhydrater och mjölksyra

Jag har hittat flera sidor som det står samma saker på, fast med andra ord och mer invecklat, ingående men ger samma frågeställning om foder.

Jag har hittat flera sidor som det står samma saker på, fast med andra ord och mer invecklat, ingående men ger samma frågeställning om foder.
Det är fettet i kroppen de menar, inte fettet i fodret. Alltså, fettdepåerna i kroppen omvandlas till energi. Magra hästar saknar denna reserv vilket medför att "tröskeln" till mjölksyrapåverkan blir lägre. Hästar har naturligt sett mycket lite fett i sin naturliga foderstat, och jag har i alla fall inte sett någon studie på vad som händer med hästens organ vid utfodring av fett (läs olja) under en längre period (har inte heller letat då jag inte ger olja till mina hästar).

Ja, det är klart. Hästar äter ju inte fett naturligt. Och inte stärkelse heller för den delen, då hade det inte behövt genom gå en lång process för att hästens tarmar ska kunna bryta ner det.

Och jag fattar att det handlar om den mängd fett de har på kroppen, annars hade ju feta hästar utan fett i foderstaten ha samma "problem" som magra hästar (utan fettdepåer på kroppen). Det står ju också klart och tydligt i det sista citatet i mitt första inlägg.

Men en mager häst med maxad grovfodergiva+lucern som fyller dess behov för träning, behöver egentligen inte mer mat och är det naturligaste för en häst. Dock får ju hästägaren se till att hästen klarar det arbete man ber den om, och vill jag då skritta min magra häst 5h i veckan så är det en förbränning av fettdepåer som hästen helt enkelt inte har. Ska man bara göra snabbjobb då för att hästen ska gå upp i vikt/fettmängd? - Nej, så går det inte till. Ska man tillsätta spannmål eller fettrik mat/oljor som hjälper hästen att gå upp i fettmängd/bibehålla den fettmängd som finns? Något måste man tillsätta eller ställa av hästen så den äter upp sig mellan varven.

Tillägg: Jag har inte en häst som är för mager, som tränas för hårt i förhållande till vad han klarar av eller som får för lite mat. Jag är bara nyfiken och vill undersöka det närmare här då jag inte är så himla jättehaj på att hitta vetenskapliga underlag för saker.

Senast ändrad:

Ja, det är klart. Hästar äter ju inte fett naturligt. Och inte stärkelse heller för den delen, då hade det inte behövt genom gå en lång process för att hästens tarmar ska kunna bryta ner det.

Och jag fattar att det handlar om den mängd fett de har på kroppen, annars hade ju feta hästar utan fett i foderstaten ha samma "problem" som magra hästar (utan fettdepåer på kroppen). Det står ju också klart och tydligt i det sista citatet i mitt första inlägg.

Men en mager häst med maxad grovfodergiva+lucern som fyller dess behov för träning, behöver egentligen inte mer mat och är det naturligaste för en häst. Dock får ju hästägaren se till att hästen klarar det arbete man ber den om, och vill jag då skritta min magra häst 5h i veckan så är det en förbränning av fettdepåer som hästen helt enkelt inte har. Ska man bara göra snabbjobb då för att hästen ska gå upp i vikt/fettmängd? - Nej, så går det inte till. Ska man tillsätta spannmål eller fettrik mat/oljor som hjälper hästen att gå upp i fettmängd/bibehålla den fettmängd som finns? Något måste man tillsätta eller ställa av hästen så den äter upp sig mellan varven.

Tillägg: Jag har inte en häst som är för mager, som tränas för hårt i förhållande till vad han klarar av eller som får för lite mat. Jag är bara nyfiken och vill undersöka det närmare här då jag inte är så himla jättehaj på att hitta vetenskapliga underlag för saker.

Kraftigt avmagrade hästar har gått upp bra i vikt när de fått tillskott med olja utöver den vanliga foderstaten, min fundering (som kanske missuppfattades) var hur en hästs kropp reagerar på att få oljetillskott under längre tid, alltså när man tillsätter olja på rutin i tron att det skulle "smörja" tarmarna eller ge olja som energifodermedel istället för t ex. betfor. Sedan behöver ju vissa hästar jättemycket mer mat än "tabellhästen" för att hålla hullet, medan andra blir feta av just ingenting. Jag tror att man kan, med gott resultat, ge tillskott av olja i "akutskedet", men jag tror inte att det är så nyttigt att ge olja rutinmässigt.

Angående den magra hästen som skrittas 5 dagar i veckan så känns det som om den hästen (eftersom den är mager) inte får tillräckligt med hö och lusern i alla fall. Då får man ju se över fodermängderna en gång till. Om det skulle vara så att hästen inte orkar äta upp lusernen så måste man ju överväga att byta ut en del mot något annat fodermedel som det är mer "drag i". Jag är tveksam om det skulle göra varken till eller från att ställa av hästen med bibehållen foderstat då skritt-turer sällan är särskilt energikrävande arbete, men det är bara som jag skulle resonera.

Kraftigt avmagrade hästar har gått upp bra i vikt när de fått tillskott med olja utöver den vanliga foderstaten, min fundering (som kanske missuppfattades) var hur en hästs kropp reagerar på att få oljetillskott under längre tid, alltså när man tillsätter olja på rutin i tron att det skulle "smörja" tarmarna eller ge olja som energifodermedel istället för t ex. betfor. Sedan behöver ju vissa hästar jättemycket mer mat än "tabellhästen" för att hålla hullet, medan andra blir feta av just ingenting. Jag tror att man kan, med gott resultat, ge tillskott av olja i "akutskedet", men jag tror inte att det är så nyttigt att ge olja rutinmässigt.

Angående den magra hästen som skrittas 5 dagar i veckan så känns det som om den hästen (eftersom den är mager) inte får tillräckligt med hö och lusern i alla fall. Då får man ju se över fodermängderna en gång till. Om det skulle vara så att hästen inte orkar äta upp lusernen så måste man ju överväga att byta ut en del mot något annat fodermedel som det är mer "drag i". Jag är tveksam om det skulle göra varken till eller från att ställa av hästen med bibehållen foderstat då skritt-turer sällan är särskilt energikrävande arbete, men det är bara som jag skulle resonera.

Åh, då förstår jag. Klart att jag råkade missuppfatta att du menade just så. Det är en tanke som inte riktigt slagit mig då jag i min hjärna tänkt så låga doser olja (1 dl) och jämfört det med 1 kg spannmål och mindre grovfoder, typ. Men sen var det ju det med träningen och förbränning. Jag vet från min veterinär att man kan skritta bort övervikten på häst, hur många timmar/vecka det handlar om vet jag inte. Men det är klart, en häst med för liten giva mat kommer gå ner oberoende på hur mycket den går eftersom givan ska ändras beroende på arbete och hull.

Detta är något jag inte blir riktigt klok på:
Jag läste att skritt-turer eller uthållighetsträning använder inte de muskler som går på kolhydrater (glykos och den processen) och ger man då mat till en häst som ska "ge energi till de explosiva musklerna" och denna häst inte använder den muskelgruppen, så kan det bli problem med mjölksyra :confused:, typ korsförlamning?
Så då tänker jag att om processen fett + syre = energi inte funkar optimalt pga brist på fettdepåer så borde hästen bränna kolhydrater istället, överbelasta de snabba musklerna för att de långsamma inte fungerar pga energibrist.

Nu stod det ju att betfor var energi även till de explosiva musklerna men på att annat ställe var det inte det så jag är lite förvirrad. Om betfor är ett bra tillskott för att öka fettmängd på häst och som extra kraftfoder känns ju det absolut som ett bättre alternativ än olja.

Åh, då förstår jag. Klart att jag råkade missuppfatta att du menade just så. Det är en tanke som inte riktigt slagit mig då jag i min hjärna tänkt så låga doser olja (1 dl) och jämfört det med 1 kg spannmål och mindre grovfoder, typ. Men sen var det ju det med träningen och förbränning. Jag vet från min veterinär att man kan skritta bort övervikten på häst, hur många timmar/vecka det handlar om vet jag inte. Men det är klart, en häst med för liten giva mat kommer gå ner oberoende på hur mycket den går eftersom givan ska ändras beroende på arbete och hull.

Detta är något jag inte blir riktigt klok på:
Jag läste att skritt-turer eller uthållighetsträning använder inte de muskler som går på kolhydrater (glykos och den processen) och ger man då mat till en häst som ska "ge energi till de explosiva musklerna" och denna häst inte använder den muskelgruppen, så kan det bli problem med mjölksyra :confused:, typ korsförlamning?
Så då tänker jag att om processen fett + syre = energi inte funkar optimalt pga brist på fettdepåer så borde hästen bränna kolhydrater istället, överbelasta de snabba musklerna för att de långsamma inte fungerar pga energibrist.

Nu stod det ju att betfor var energi även till de explosiva musklerna men på att annat ställe var det inte det så jag är lite förvirrad. Om betfor är ett bra tillskott för att öka fettmängd på häst och som extra kraftfoder känns ju det absolut som ett bättre alternativ än olja.
Betfor rekommenderas till gamla hästar vars förmåga att ta upp näringen i tarmen är nedsatt (anledningen till att gamla hästar är svåra att hålla i normalhull ens om de går på ett ordentligt sommarbete) Man kan ju dessutom ge ganska stora mängder betfor utan att hästen mår dåligt av det, så ja, om jag skulle ta emot en mager häst skulle han/hon absolut få betfor som energifodermedel (utöver grovfoder förstås) Det tillsammans med soja och vetekli har i alla fall förlängt min gammelhästs liv med i alla fall 3 år. Med lusern och hö bara hade han inte levt idag (32 år) för hans mage klarar inte av att ta upp näringsämnena i grovfoder längre (äter dock problemfritt ca 5 kilo hö per dag).

Visst skulle det kunna stämma med de olika muskeltyperna. absolut... Om man tänker på korsförlamning t ex. så kallades den förr ibland för måndagssjukan. Det berodde på att arbetshästen fick korsförlamning på måndagen efter att ha stått still i stallet hela söndagsdygnet utan att arbeta, men den hade fått full kraftfodergiva hela helgen i alla fall. Hmmm... Intressant...

[/I]

Jag tror du har missuppfattat det hela lite grann ;).

Det är sant att man vid lågintensivt arbete bränner procentuellt sett mer fett än kolhydrater och att högintensivt ger en procentuellt större förbränning av kolhydrater. MEN det man egentligen måste titta på är den totala mängden energi hästen gör åt under arbetet. Skritt kräver mindre energi än vad trav och galopp gör under samma tidsrymd.

Med andra ord så får man helt enkelt se till hästen får i sig tillräckligt med energi för att klara sitt jobb och samtidigt hålla hullet. Klarar den inte av att äta tillräckligt mycket grovfoder så får man lägga till ett mer energirikt foder av lämplig sort.

Jag tror du har missuppfattat det hela lite grann ;).

Det är sant att man vid lågintensivt arbete bränner procentuellt sett mer fett än kolhydrater och att högintensivt ger en procentuellt större förbränning av kolhydrater. MEN det man egentligen måste titta på är den totala mängden energi hästen gör åt under arbetet. Skritt kräver mindre energi än vad trav och galopp gör under samma tidsrymd.

Med andra ord så får man helt enkelt se till hästen får i sig tillräckligt med energi för att klara sitt jobb och samtidigt hålla hullet. Klarar den inte av att äta tillräckligt mycket grovfoder så får man lägga till ett mer energirikt foder av lämplig sort.

Det är ju just lämplig sort som är en av frågorna. För en häst som procentuellt bränner mer fett än kolhydrater skulle ju ha mer "fett-rik" tillskott för att orka arbeta medan en häst som bränner mer kolhydrater behöver en mer kolhydratrikt tillskott.

Och sen är det klart att 30 min skritt inte bränner lika mycket energi som 30 min trav, för att inte tala om hur mycket energi 30 min galopp bränner.

Visst skulle det kunna stämma med de olika muskeltyperna. absolut... Om man tänker på korsförlamning t ex. så kallades den förr ibland för måndagssjukan. Det berodde på att arbetshästen fick korsförlamning på måndagen efter att ha stått still i stallet hela söndagsdygnet utan att arbeta, men den hade fått full kraftfodergiva hela helgen i alla fall. Hmmm... Intressant...

Ja, det är ju just det som jag har tänkt lite på innan denna artikel kom ut. Sen blev det bara för mycket info och frågor, och så blev det en tråd på Buke!

Det är ju just lämplig sort som är en av frågorna. För en häst som procentuellt bränner mer fett än kolhydrater skulle ju ha mer "fett-rik" tillskott för att orka arbeta medan en häst som bränner mer kolhydrater behöver en mer kolhydratrikt tillskott.

Allt som hästen stoppar i sig kan omvandlas till fett om den inte gör av med energin. Den kan, precis om vi människor, lagra en begränsad mängd kolhydrater i form av glykogen i musklerna och levern och resten som den inte förbrukar omvandlas till fett och lagras i fettvävnaden. Av den anledningen spelar det egentligen inte någon roll vad den äter så länge den får tillräckligt med energi. Det skulle lika gärna kunna vara havre, olja eller annat foder.

Vad som är lämplig sort är mer en fråga om vad hästen mag- och tarmsystem klara av att bryta ner.

Om det bara är en fråga om vad hästens mag- och tarmsystem klarar av att bryta ner, varför envisas folk med att ge höga givor stärkelse till sina hästar vars mag- och tarmsystem inte är gjorda för att bryta ner dessa ämnen i en stor giva?

Problemet är, att hästens förmåga att omvandla stärkelse (genom spjälkning i grovtarmen) är starkt begränsad. Vid stora spannmålsgivor räcker det spjälkande enzymet helt enkelt inte till, och stärkelsen fortsätter genom tarmkanalen i ”obearbetat” tillstånd. När fodermassan med osmält stärkelse når grovtarmen, kan den starta en jäsningsprocess med gasutveckling som i vissa fall kan orsaka allvarlig kolik. Forskningsrapporter – bl a publicerade i Foderbladet från Sveriges Lantbruksuniversitetet – visar att hästars förmåga att omvandla stärkelse troligen är mindre än vad man hittills trott.
taget från http://www.krafft.nu/nyheter/fokus_pa_starkelsens_risker_1908/

På senare år har hästfolk som tränar tävlingshästar inom olika discipliner i allt högre grad uppmärksammat de risker som följer med en foderstat som baseras på stärkelserik spannmål. I allt högre utsträckning söker man nu tillfredsställa det höga energibehovet hos den här gruppen av hästar genom att komplettera med energi ur källor som ger mindre risk för ”biverkningar” i form av störd matsmältning och allvarlig sjukdom till följd av detta. Numera vet vi, att man ofta tidigare har överskattat hästens förmåga att smälta stärkelse.
taget från http://www.krafft.nu/?extEvent=getNews1&newsItem=1917

Så jag står kvar där jag stod från början med samma frågeställning: ska man ge en mager häst en foderstat uppbyggd på grovfoder (hö, silage, lusern) och kraftfoder med högt fettinnehåll (t.ex olja)? men jag lägger till betfor som en energikälla också, då det verkar vara dubbla budskap om det är kolhydratrikt eller bra foder för att öka upp energiintaget hos häst.

Det står, citerat, i mitt första inlägg, var försiktig med att ge spannmål till en mager häst som är i träning. Är det bullshit enligt dig? Mat som mat, bara hästen klarar av att bryta ner det, omsätta det på rätt sätt och inte gå ner i vikt? Eller har jag missuppfattat det du skrivit och överreagerat, i så fall ursäkta.

Kanske har du missuppfattat och kanske har jag varit otydlig ;).

Min åsikt om hur man lämpligast ska fodra en häst är att ge den så mycket grovfoder så att det täcker energibehovet. De flesta hästar behöver inte något utöver detta (förutom selen och möjligen andra mineraler beroende på hur analysen ser ut). Om hästen är svårfödd däremot och inte orkar/hinner äta så mycket grovfoder som den behöver så får man lägga till någon form av kraftfoder. Naturligtvis kan man också behöva komplettera grovfodret med andra fodermedel om det t ex saknas protein.

På din fråga varför folk envisas med att ge stora givor stärkelserik föda så har jag inget svar. Det är inget jag själv skulle välja att göra eftersom jag har en normalfödd häst.

Betfor ger jag däremot gärna eftersom det är väldigt fiberrikt och därmed bra för hästens tarmar. Dessutom är det smakligt och smidigt att blanda mineralerna i.

En mager häst hade jag börjat med att ge fri tillgång på grovfoder och om det behövs mer så hade jag lagt till kraftfoder som kompletterar höanalysen.

Så du tänker att man inte behöver tänka på vad för sorts energi man ger som eventuellt tillskott till en häst, så länge den håller hullet?

Så i frågan om mer fett-rik mat till en mager häst för att minska ner risken för mjölksyreproblem är inget man direkt behöver bry sig om, om hästen håller hullet eller om den magra hästen går upp i vikt? Vad tänker du om just den frågan, undrar jag då?

Vi är förövrigt inne på samma spår med att ge så mycket grovfoder en häst orkar äta innan man lägger på kraftfoder, bara så du inte missuppfattar min envishet med att snacka om tillskott osv.

Senast ändrad:

Så du tänker att man inte behöver tänka på vad för sorts energi man ger som eventuellt tillskott till en häst, så länge den håller hullet?

Jo, tvärtom så tycker jag att man alltid ska vara väldigt noga med att ge hästen foder som är bra för deras mag- och tarmsystem. Min tidigare reflektion var rent hypotetiskt. Hästen kan ju förvandla både fiber- ,stärkelse- och/eller fettrikt foder till fett om den får mer energi än vad den gör åt och det var mest det jag ville få fram.

Så i frågan om mer fett-rik mat till en mager häst för att minska ner risken för mjölksyreproblem är inget man direkt behöver bry sig om, om hästen håller hullet eller om den magra hästen går upp i vikt? Vad tänker du om just den frågan, undrar jag då?

Här tänker jag att man överhuvudtaget inte utsätter en mager häst för hård träning för det skulle vara direkt nedbrytande. Har den inte energi att hålla hullet så kan man inte begära att den ska arbeta hårt heller. Först ser man till att den är i normalhull och sedan börjar man successivt bygga upp kondition och styrka.
Om hästen har väldigt svårt att hålla hull även fast den konstant vräker i sig grovfoder så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lägga till ett fettrikt foder eftersom det ger mycket energi på en liten mängd.

Vi är förövrigt inne på samma spår med att ge så mycket grovfoder en häst orkar äta innan man lägger på kraftfoder, bara så du inte missuppfattar min envishet med att snacka om tillskott osv.

Jag förstår ditt tänk och tycker diskussionen är intressant :D.

Här tänker jag att man överhuvudtaget inte utsätter en mager häst för hård träning för det skulle vara direkt nedbrytande. Har den inte energi att hålla hullet så kan man inte begära att den ska arbeta hårt heller. Först ser man till att den är i normalhull och sedan börjar man successivt bygga upp kondition och styrka.

En häst som inte är mager i den bemärkelsen att den har svultit utan saknar fett på kroppen, fettfri-häst kallar jag den för enkelhetens skull. (finns ju många tävlingshästar som ser ut så som jag menar, inte magra men fettfria) Hur tar denna fettfria-häst fett till förbränningen vid framridning/uppvärmning? När den procentuellt höga fettförbränningen är som störst. Hur funkar musklerna om det inte finns tillräckligt mycket fett för att ge energi till musklerna?

Det är kanske då den "farliga" förbränningen av kolhydrater sätter in för att musklerna MÅSTE ha energi.

Hur blir det sen då, när den fettfria-hästen ska varvas ner, skrittas av och fett-syre förbränningen sätter in för att ge energi och transportera bort mjölksyran från kolhydratsförbränningen? Det "borde" ju inte gå så lätt för den fettfria-hästen.

(Detta är ett sätt att tänka som jag aldrig har tänkt)

Då kommer ju åååterigen lämpligt foder in. För en häst som inte behöver bränna så mycket kolhydrater men däremot bränner fett i större utmärkelse borde ha ett högre behov av fett än kolhydrater. Precis som en häst som ska gå upp i vikt. För att det kanske är lättare att smälta och använda än om kolhydraterna tar en annan väg innan de hamnar på hullet. (Och med det inte sagt att det säger POFF, och så ligger det 1 dl olja till på magen) En häst som ska bränna sitt fett för att gå ner i vikt är det ju inte optimalt att ge fett till :P

En häst som ska upp i vikt går ev. inte upp i vikt om den får proteinöverskott, för proteinet tar en stor mängd energi för att bryta ner. Så hur funkar nedbrytningen av de olika sorters energi-foder?

Tänk så här:

En häst som går på bete och bara äter gräs kan bli fet, eller hur? Hur kommer det sig med tanke på att gräs inte innehåller en massa fett? Jo, för att kroppen kan omvandla energi som den inte gör åt till fett :idea:. Kroppen har ingen begränsning i hur mycket fett den kan lagra men det finns däremot en begränsning i hur mycket glykogen (kolhydrater) den kan lagra.

Däremot så använder kroppen i första hand kolhydrater som energi eftersom den är mer lättillgänglig. Har man ätit mycket kolhydrater så kommer kroppen alltså i första hand använda detta oavsett om man utför ett låg- eller högintensivt arbete. I andra hand bränner kroppen fett och i sista hand protein. Av denna anledningen bränner troligen den "fettfria" och slimmade hästen främst kolhydrater eftersom det är den energin som finns. Dock ska man tänka på att förbränningen alltid innehåller en kombination av fett och kolhydrater men fördelningen kan variera beroende på vilken energikälla som finns att tillgå. Det finns ett uttryck som säger: kolhydraten brinner i fettets låga.

Mjölksyreproblemet uppstår för att kroppen inte hinner få ut tillräckligt med syre i blodet för att transportera bort mjölksyran så det har egentligen inte något med fett att göra utan mer om vilken kondition hästen här. En häst med bra kondition har en god syreupptagningsförmåga och får inte mjölksyra lika lätt.

Fast då blir jag sådär frågvis igen, eller ifrågasättande. Varför beskriver hon i texten att en mager häst inte ska fodras med för mycket kolhydratrikt foder, spannmål? Om all mat går samma väg, glukos och sen fettlager.

Och varför ska man ändra energisort till den magra hästen för dess musklers skull (mjölksyra), för om det bara var fettmängd det handlar om är det ju en annan sak. Och delvis är det ju fettmängd, för om hästen hade rätt mängd fett på kroppen skulle den inte vara mager.

Det känns som jag bara går djupare in i labyrinten här :rofl:

Fast då blir jag sådär frågvis igen, eller ifrågasättande. Varför beskriver hon i texten att en mager häst inte ska fodras med för mycket kolhydratrikt foder, spannmål? Om all mat går samma väg, glukos och sen fettlager.

Kan det vara för att spannmål innehåller mycket stärkelse vilket inte är så bra att ge hästar i för stor mängd?
Jag ska inte spekulera men jag är bra nyfiken på den här artikeln så jag måste nog köpa den tidningen idag så jag får läsa. Alltid kan man lära sig nånting nytt. Är det senaste numret?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka