Foderstrupsförstoppning pga lucern?

cristobal

Trådstartare
Kan lucernhack orsaka foderstrupsförstoppning?
Konsulterade vet idag, och han menade att det var förstoppning, och då undrar jag om jag ska byta ut hacket mot pellets istället.
Eller kan det vara lucernet i sig som är orsaken?
Vad som i övrigt finns i hinken är ju knappast trolig orsak; mineralgranulat, flytande E-vit+selen, 1 dl foderjäst, 1 msk matolja, 2 dl sojagranulat.
Otäckt att inte våga ge det man vet att hästen behöver!

Sv: Foderstrupsförstoppning pga lucern?

Får hesten din vanlig tørt hø før lucern?

Din häst kan få foderstrupsförstoppning av i stort sett allt den äter. Det har inte med att göra vad den äter utan hur den äter fodret.
Bästa sättet att undvika fodertstrupsförstoppning är att hästen aldrig behöver gå hungrig så att den äter lugnt och tar sig tid att tugga maten ordentligt.
Om det är möjligt fri tillgång på hö. Kraftfodret uppdelat på många små portioner.
Undvika att den går stressad till maten eller helt enkelt allt som kan få den till att hetsäta.

/Camilla

Pellets överhuvudtaget har orsakat många förstoppningar då det inte varit uppblött ordentligt och hästen har ätit på så vis att det stoppat upp i strupen. Så pellets måste blötas om du ska gå över till det.

Hack har ofta gått bättre då de får mala ner det innan de sväljer. Pellets som är förr torr vill gärna slinka ner utan att bli tuggat och börjar sedan svälla...

Om hästen har bråttom när den äter, varför inte använda sig av en mycket gammal metod, att lägga några stora stenar i krubban. Då kan inte hästen hugga i sig maten, utan måste ta lite mer tid på sig. :) Och använd olja i maten i förebyggande om du inte redan gör det.

Fodra hästen i en murbruksbalja på golvet alla mål så ska du se att det går bra. Så gör vi med vår fölunge som fick foderstrupsförstoppning av att ha kastat i sig för stora tuggor mat.

Som sagt, hästen kan få foderstrupsförstoppning av vilket foder som helst.

Det kan i a f orsaka hosta och kolik...kommer aldrig mer att fodra med det. Pellets är inte mkt bättre, orsakade i o f sig inte kolik men väl hosta. Lucern ö h t går bort för vår del.

Jadå, min store fick foderstrupsförstoppning av lucernhack. Det kan de som sagt få av allting.

Ni har rätt - hon formligen kastar sig över maten, har alltid gjort det, även vid fri tillgång. Hon äter alltid, i princip, och är glupsk av sig.
Hon får olja nu, tänkte att det skulle 'smörja kråset' för henne, men efter igår vet jag inte om jag vågar ge henne hink mer, känns skitläskigt.
Får prova stentricket, och kanske ha en större balja. Alt ha fodret i en hink , och portionera ut det till henne.
Tack för alla svar!

Idag gick det bra! Gav i en hink, portionerade en näve i taget. Först fick de en tapp uppblött hö, så de inte skulle vara så hungriga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka