Foderstrupsförstoppning - erfarenheter?

pemi

Trådstartare
Igår släppte vi Hennessy och Hartwell (fölet) på bete. Lät dom gå några timmar på det kraftiga betet och sedan på magrare över natten. I morse tyckte jag inte Hennessy verkade helt ok, men det fanns inget att "ta på", åt men ingen superaptit. Trodde hon var trött och mätt...

Vid lunchtid var Hennessy klart irriterad på något, flemade, åt inte och ville lägga sej ner. Bullrade massor i magen så jag gissade på kolik. Gick med henne och ringde veterinären då jag var tveksam redan på morgonen. Rädd för fång också, även om det verkade osannolikt då hon rörde sig obehindrat och inte hade ökad puls/värme. Ingen temp heller.

Efter en stund mådde hon bättre, men tyckte det var lika bra att veterinären (som var på väg) kom iaf. Väl framme så undersökte hon henne, trodde också på kolik men som var på väg att släppa. Ville se henne i rörelse så jag tog ut henne, hon tänkte ge henne lite kramplösande och började känna på halsen, då ser vi att hon dels har något i näsborren (foderrester?) och är svullen på halsens ena sida (längst matstrupen) och veterinären tror nu på fodestrupsförstoppning som släppt spontant. Slangade henne för att skölja rent och gav henne Finadyn mot svullnaden och jag ska hålla koll på tempen så hon inte får en aspirationsprenumoni. Ska helst äta blöt mat men det är ju inte helt genomförbart...

Ska hon enbart äta blöt mat så får jag ha henne inne, inte så lämpligt med en 12 dagars fölunge... Hon lär ju desutom äta upp den blöta lucernen ganska snabbt och frågan är ju hur nyttigt det är att stå på finadyn (som ju retar magslemhinnan) och inte ha att äta hela tiden. Känns inte bra hur man än gör..

Nu står hon iaf inne tills sederingen gått ur, ska sen få ordentligt med lucern så hon är mätt när jag släpper ut dom. Får sedan gå ute i natt på magert bete så hon har något att pilla med men inte kan "kasta i sig" gräset. Får hoppas det fungerar då förstoppningen verkat lindrig (då den släppte spontant). Bara att hålla tummarna att hon slipper inflammation i matstrupen och att svullnaden går ner fort så hon inte får någon ny förstoppning.

Vad har ni fått för råd ang foder efter en foderstrupsförtoppning. Jag trodde det var ok med grovfoder då det ju ökar salivproduktionen. Har även läst att vissa hästar ska "fasta" ett dygn, men det går ju absolut inte med en fölunge vid sidan.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning - erfarenheter?

Ingen som råkat ut för häst med foderstrupsförstoppning?
 
Sv: Foderstrupsförstoppning - erfarenheter?

Jo då...igår!
Vi är nyss nedkomna till Tyskland och min häst kastar av någon konstig anledning sig över grovfodret som jag tagit med från Sverige för en långsam foderövergång till tyskt foder...det har aldrig varit några problem med detta foder förut men jag misstänker att hon hetsat upp sig över det nya stället och alla jäkla påfåglar som är överallt och skrämmer henne till vanvett... Ja ja allt resulterar i att hon efter en stund blir snorig och det väller ut mat ur nosen på henne. Veterinär rings in och hon blir spolad i halsen.
Jag var själv inte där vid tillfället och de hade försökt ringa mig men min svenska telefon kopplade av någon ännu konstigare anledning inte fram samtalen.
Så när jag kom på kvällen stod min stackars häst med hängande ögonlock och tuggade på några strån med hö, hon var grymt trött! Stallägaren informerade mig genast om vad som hänt och man får ju en chock såklart och känner sig ju som en idiot och klandrar sig själv till 100%. "Varför blötte jag inte maten?!" "Jag vet ju att sånt här händer!" och "Hon är ju orolig nu och beter sig inte normalt" osv osv.
Men det är som det är och jag kan inte göra något åt det, bara det att det känns så fruktansvärt onödigt!

Men tyvärr har jag inte kunnat prata med veterinären om detta ännu, han pratar tyska nämligen och jag är inte så jättesvängd i tyska ännu... Men som sagt, blöt mat ska det ju vara och jag vet i sjutton hur man löser det med bete. Kanske bara ska ta ut henne på morgonen när det ligger dagg i gräset?!!

Ja, jag hoppas att det löst sig för er. Jag väntar bara på att min ska bli återställd så fort som möjligt så att vi kan göra det vi kom hit för att göra...nämligen träna och tävla. Men det går ju inte med sår i strupen...

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 450
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 550
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 030
Senast: Messy
·
Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
4 018
Senast: iloveyou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp