Foderstruppsförstoppning...

H

Harald

Finns säkert redan en sån här tråd... Fast inte vad jag sett.. Flytta gärna om den ligger fel... :laugh:

Min pålle fick F.s.f. (egen förkortning) för ett tag sen. Matte får panik å hade inte min mentor:bow: varit i stallet vet jag inte vad jag gjort...

Hon fixar å hjälper mej med slang å vatten å allt medans matte står helt förskräckt bredvid å nästan svimmar... :grin:

Sen är han helt som vanligt å allt är frid å fröjd... *puuuuh* Kan tilläga att all grovfoder är ordentligt uppblött och med lite olja oxå för säkerhets skull....

Kan en häst kvävas av F.s.f??? :confused: Har inte hört nåt om det men man vet juh aldrig... Tacksam för alla svar...

Kram på er alla buke fantaster... :rofl:

Sv: Foderstruppsförstoppning...

Nu vet jag ju inte vad din stallkompis har för utbildning, men den behandling som utfördes kan innebära livsfara för hästen om man inte vet vad man sysslar med. Men mentorn är kanske veterinär?

En häst skulle kanske rent hypotetiskt kunna kvävas av en kraftig foderstrupsförstoppning, men de största risken är att de drabbas av aspirationspneumoni, dvs får ner fodermaterial i luftstrupen och lungorna och drabbas av en ibland dödlig lunginflammation. Risken för att detta ska ske är påtaglig om man stoppar ner en slang i svalget på hästen och spolar vatten - är det ett riktigt stopp kommer vattnet att spolas upp igen och ev ta med foderpartiklar ner i luftstrupen.

En annan risk är att det området runt foderstrupsförstoppningen, alltså själva väggen i matstrupen kläms åt så att syrebrist uppstår. Vävnaden dör och hästen går sällan eller aldrig att rädda. Det finns också risk att man av misstag tar i med sin slang och helt enkelt perorerar den irriterade matstrupen.

tack för ditt svar..

Han fick bara en pytte liten förstoppning och mentor är visserligen inte vetrinär men hon har massor av erfarenhet av förstoppningar... pratade givetvis med en vetrinär dagen efter det hände och hon sa bara att när dom är så små så är det oftast ingen fara med hästarna.. dock skulle jag blöt lägga all grovfoder i 2 veckor, men gör det jämt nu... Hyper nervös det ska hända igen...

Skulle det hända igen så ringer jag vetrinär den gången... peppar peppar att det inte händer....

tack för ditt svar..

Han fick bara en pytte liten förstoppning och mentor är visserligen inte vetrinär men hon har massor av erfarenhet av förstoppningar... pratade givetvis med en vetrinär dagen efter det hände och hon sa bara att när dom är så små så är det oftast ingen fara med hästarna.. dock skulle jag blöt lägga all grovfoder i 2 veckor, men gör det jämt nu... Hyper nervös det ska hända igen...

Skulle det hända igen så ringer jag vetrinär den gången... peppar peppar att det inte händer....

Försök att undvika att det händer igen, så slipper du oroa dig. Jag antar att det inte var när hästen åt grovfoder som detta hände. Grovfodret kräver tuggning och stimulerar salivutsöndringen vilken gör att hästen sväljer små portioner åt gången. Med kraftfoder upplever hästen det motsatta, det går fort att tugga och kan nästan sväljas helt, salivutsöndringen stimuleras inte och summan blir att fodret sväljs torrt och i större partiklar. Om du måste ge din häst kraftfoder bör du blöta upp den och inte ge så stora givor åt gången.

Lycka till!

Försök att undvika att det händer igen, så slipper du oroa dig. Jag antar att det inte var när hästen åt grovfoder som detta hände. Grovfodret kräver tuggning och stimulerar salivutsöndringen vilken gör att hästen sväljer små portioner åt gången. Med kraftfoder upplever hästen det motsatta, det går fort att tugga och kan nästan sväljas helt, salivutsöndringen stimuleras inte och summan blir att fodret sväljs torrt och i större partiklar. Om du måste ge din häst kraftfoder bör du blöta upp den och inte ge så stora givor åt gången.

Lycka till!

Hej...

Förlåt skrev fel... Menade kraftfoder... :o

Blöter numera allt kraftfoder för att inte det ska upprepas...

Hej...

Förlåt skrev fel... Menade kraftfoder... :o

Blöter numera allt kraftfoder för att inte det ska upprepas...

Tänk också på att ge grovfoder först så hästen får igång salivproduktionen. Det bästa är att ge kraftfoder i mitten av ett grovfodermål. Eller ja- det bästa är väl att inte ge kraftfoder över huvud taget. ;)

Och ge inte kraftfoder när hästen är väldigt uppstressad/andfådd (tex direkt efter ridning) för då riskerar den kasta i sig fodret och få foderstrupsförstoppning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka