He he.
Enklast möjliga:
Börja med att göra en tabell för fodret. Foderslag längst till vänster och sen för varje kolumn lägger du MJ, gSRP, gCa osv, och fyller i varje foders värde, lämna en kolumn tom mellan fodersorten och MJ så underlättar du fortsättningen om du är nybörjare på Excel.
Sen gör du en tabell med samma foder i samma ordning som du har i foderlistan. I första kolumnen skriver du kg, sen MJ osv precis som ovan. Sen skriver du formler. I MJ rutan för giva Hö skriver du = och sen cellen där MJ för hö finns (t.ex C3) och så * cellen för kg Hö (t.ex C20). För att underlätta fortsättningen skriver du $ (dollartecken) framför C ($C20) så kan du kopiera formeln åt höger och sen neråt så behöver du inte skriva så mycket.
Längst ner skriver du summa foder, och under behov, sen har jag en diffrad med skillnad i gram (eller MJ) och under det en i %. För att det ska synas tydligare har jag formaterat cellerna så att negativa tal blir röda. Och så längst till höger har jag rutor med kvoterna och deras differens. Pris kan man lägga till också.
I behovsrutorna skriver jag sen in den MJ jag tycker hästen behöver (vill man kan man göra tabeller för det också) och sen följer gSRP, gCa osv den MJ jag valt (i gSRP behovsrutan skriver jag alltså cellen för MJ med dollartecken både framför bokstav och siffra så den är låst, och sen * 6 om det gäller vuxen häst). För rutan i gCa blir det MJ rutan * 0,4 osv.
Pust, förstår du ungefär hur jag lagt upp det?