Foderstatsprogram

Som räknar med kg/ts, inte kg/foder, finns det?

Du kan använda vilket foderstatsprogram som helst bara du är konsekvent, dvs. du får ange mängden foder som du ger i antal kg/ts också.

Varför vill du räkna per kg/ts? Du kan ju inte väga grovfoder i kg/ts. Du väger ju grovfodret inklusive det vatten som finns i fodret.

Dels därför att jag alltid skickar in prov direkt när det är slaget, och ts-halten som då jag får i analysen är helfel. Dels för att om det är något parti med balar som är torrare eller blötare vill jag kunna justera mängden. Därför vill jag räkna kg/ts, för att enkelt kunna omvandla det till den mängd jag behöver ge.
Överhuvudtaget borde grovfoder säljas per kg/ts, tycker jag. Då är det intressant och relevant att jämföra pris, när man inte behöver räkna vatten.

Dels därför att jag alltid skickar in prov direkt när det är slaget, och ts-halten som då jag får i analysen är helfel. Dels för att om det är något parti med balar som är torrare eller blötare vill jag kunna justera mängden. Därför vill jag räkna kg/ts, för att enkelt kunna omvandla det till den mängd jag behöver ge.
Överhuvudtaget borde grovfoder säljas per kg/ts, tycker jag. Då är det intressant och relevant att jämföra pris, när man inte behöver räkna vatten.
Jämföra pris har väl inte direkt nåt att göra med foderstaten som sådan. Många grovfoder säljs med pris /ts också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
639
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV