Foderstatsprogram

Som räknar med kg/ts, inte kg/foder, finns det?

Du kan använda vilket foderstatsprogram som helst bara du är konsekvent, dvs. du får ange mängden foder som du ger i antal kg/ts också.

Varför vill du räkna per kg/ts? Du kan ju inte väga grovfoder i kg/ts. Du väger ju grovfodret inklusive det vatten som finns i fodret.
 
Dels därför att jag alltid skickar in prov direkt när det är slaget, och ts-halten som då jag får i analysen är helfel. Dels för att om det är något parti med balar som är torrare eller blötare vill jag kunna justera mängden. Därför vill jag räkna kg/ts, för att enkelt kunna omvandla det till den mängd jag behöver ge.
Överhuvudtaget borde grovfoder säljas per kg/ts, tycker jag. Då är det intressant och relevant att jämföra pris, när man inte behöver räkna vatten.
 
Dels därför att jag alltid skickar in prov direkt när det är slaget, och ts-halten som då jag får i analysen är helfel. Dels för att om det är något parti med balar som är torrare eller blötare vill jag kunna justera mängden. Därför vill jag räkna kg/ts, för att enkelt kunna omvandla det till den mängd jag behöver ge.
Överhuvudtaget borde grovfoder säljas per kg/ts, tycker jag. Då är det intressant och relevant att jämföra pris, när man inte behöver räkna vatten.
Jämföra pris har väl inte direkt nåt att göra med foderstaten som sådan. Många grovfoder säljs med pris /ts också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
547
Senast: aglaonema
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 676
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp