Foderstatsprogram med bete inlagt?

Domino_s

Trådstartare
Finns det? Jag använder HippoCampus och där finns inte bete inlagt.

Behöver räkna om nu när valacken ska släppas. Han har fått ganska mycket protein nu under vintern eftersom hösilaget har haft dåliga proteinvärden. Vill ju inte att hans stackars mage ska få en chock...

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Sv: Foderstatsprogram med bete inlagt?

Jag tror att det finns en logisk förklaring till det. Dels ändras näringsinnehållet i gräset en del under sommarsäsongen och dels är det väldigt svårt att veta exakt hur många kg gräs hästen mumsar i sig. Med andra ord blir det svårt att räkna såvida man inte själv plockar gräset, väger och lägger in till hästen :angel:.

Jag har ju också haft ett hö med lite lägre proteininnehåll denna vintern och hästen har fått tillskott av proteinfoder. Detta har jag helt plockat bort nu för gräset växer så det knakar i hagen och det lär innehålla rejält med protein så här i början. Från och med nu blir det alltså till att fodra med ögat för min del.

Jag skulle inte oroa mig för proteinet utan bara beta in riktigt länge.

Varför skulle magen få en chock, och av vad ? Bästa foderstaten på bete är dina ögon. Så länge det växer och så länge hästen håller sitt hull så får den i sig det den ska inkls mineraler.

Det finns ett program som har generella värden på olika beten inlagda. Försommar, högsommar, sensommar och så kan man välja mängd, lite, mellan eller riklig tillgång och så väljer man hur många timmar hästen går på betet. Jag pm namnet anses kanske det ses som reklam. Men fortfarande så är det ju bara generella genomsnittliga värden, det är ju så mycket som beror på jordmån, gödsling, skötsel med mera. Men man kan få ett hum om hur mycket en häst tuggar i sig i alla fall

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka