Foderstatsknas, någon kunnig?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare miisen80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 820
M

miisen80

Håller på att försöka fixa till min nya pålles foderstat via hippocampus. Hon är ett treårigt fullblod.

Har ett väldigt proteinrikt hösilage som hon äter 10kg av. Bara där blir det för mycket protein men för lite energi. Lägger jag på 1 kg havre blir energi värdet ok men behövs nog lite till. Har lagt till 0,8 kg pluss blå/röd och tycker att det blir lagom med energi. Men, nu är ju proteinöverskottet ett faktum!

Behovet enl hippocampus är 450, hon får 650 :mad: hur jag än räknar och byter foder så kan jag inte få ner proteinet.

Är detta ok iom att det mesta kommer från hösilaget eller är det helt upp åt väggarna fel? Tar gärna imot tips.

Sv: Foderstatsknas, någon kunnig?

Nej det gör inget att överskottet kommer från grovfodret. Visst ska man väl hålla sig inom rimliga marginaler. Du kanske kan byta ut en del mot halm, då halm inte innehåller protein.

Har funderat på det där med halm och det skulle säkert funka bra. Problemet är bara att pållen är känslig mot damm så i så fall måste jag hitta riktigt fin halm och det kan nog bli svårt i år.

Strunta i halmen då! Det gör inget med ett överskott av protein från grovfoder.
Vad blir kvoten (smb rp/MJ) då?

Ett tips är att använda olja som del av kraftfodergivan - med det får du bara upp energin utan att tillägga något protein (det innehåller nämligen bara fett och inget annat, förutom möjligen lite vitaminer).
Vilken olja som helst. Pröva i programmet!

Kvoten blir 7,35.

Ska testa med olja, tack!

Glöm inte titta på hästen. Hur ser den ut, har den muskler på överlinjen eller bara en stor buk? Är den tunn i övrigt men stor om buken ska den ha mer protein än den får idag.

Kvoten blir 7,35.

Och typ 95% av proteinet kommer från grovfodret... Då ska du egentligen inte behöva bry dig.

Äter inte hästen mer hö för att få upp energin med det? T ex om du ger 1-2-3kg mer hö bara? Och bara nån näve valfritt kraftfoder att blanda mineralerna i?
Kraftfoder behöver man ju bara ge om grovfodret inte räcker till/har tillräckligt bra värden.

Kvoten blir 7,35.

Ska testa med olja, tack!

Den kvoten är absolut ingen vara. Många fbl brukar fungera bra på en kvot på 7, dvs lite högre kvot. Och 7,35 är absolut ingen fara alls, speciellt inte som det är via grovfoder (jag skulle inte oroas av den via kraftfoder heller, sålänge det inte var hysteriska givor).

Jag har mina på en kvot på 8 - 8.5. Hösilaget har en kvot på strax över 8,5..

Så, vill du inte behöver du inte traggla med olja etc, utan kör på den foderstat du tänkt från början du!

Hösilaget ligger på 7,5.

Tror nog att jag testar som jag hade tänkt mig och ser om hon håller sig fin på det då.

Svårt med nya hästar!

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej! Jag "har" två hästar som står med uträknad foderstat och ett superbra hö med överskott i både energi och protein trots att ts är...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: heidi maria
·
Foder & Strö Hej, nu har analysen av vårt hö kommit och som jag förstår är proteinvärdet inte det allra bästa. Blir dock lite förvirrad på hur man...
Svar
12
· Visningar
2 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka