Foderstatshjälp!

Mysaan

Trådstartare
Frågade häroomdagen men hade ingen höanalys då. Pratade med bonden i dag och fick dessa värden. 55g råprot per kgts
och 9 mj per kg ts. Säger inte mig något alls men ni kanske kan hjälpa mig.

Hästen är ett 5 årigt varmblod, 163 cm och normalhullad.Vikt?
Kommer gå lätt arbete framöver då han ska sättas igång efter att stått sedan i höstas.

Någon som kan hjälpa mig? ;)

Sv: Foderstatshjälp!

Är det 55g SMÄLTBART råprotein, eller bara råprotein? Är det smältbart så har du ett jättebra hö, bara hö räcker om du inte absolut vill ge kraftfoder. Ett suveränt hö att fodra med ögat.

Jag tänkte att han kanske skulle få lite skrammel i krubban. Vad bör jag ge då? Satt och klurade på betfor. Skramlar iofs inte men kan det vara bra att ge lite sådant eller har ni annat förslag?

Hur mycket hö tror du han gör av med? Han fick nu när han kom hem på em ca 5 kg att ha över natten. Tror ni 8 kg räcker eller blir det för lite?

Vad ska jag fodra honom med för kraftfoder när han börjar sättas igång? Fungerar havre då?

Är det 55g smältbart råprotein eller bara råprotein??

Vet faktiskt inte. Fick en lapp av bonden där han skrivit exakt som jag skrev. Är det jättestor skillnad om det är smältbart eller inte?

Ja, det är stor skillnad om det är råprotein eller smältbart råprotein.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka